Bästa mellanstora stadsjeepar och crossovers (köparguide 2023)

Mellanstora stadsjeepar och crossovers har länge varit den bästa bilen för de flesta. Moderna crossovers har utvecklats under åren, vilket gör dem mer önskvärda för dem som vill ha stil, komfort och tekniska funktioner i ett mångsidigt och prisvärt paket. Marknaden är fortfarande full av valmöjligheter, men bara ett fåtal har rätt att kallas de bästa mellanstora SUV:arna och crossoverna.

Mazda CX-50 2023

De Mazda CX-50 är för 2023 helt ny. Mazda har ännu inte klargjort om CX-50 är en direkt ersättning för sin utmärkta men åldrande CX-5, och rykten om en helt ny. CX-5 av den tredje generationen har varit ihållande sedan början av 2022. CX-50 är dock en något större, bredare och längre CX-5 med mer markfrigång, högre dragkapacitet och ett mer robust utseende.

Det är svårt att förneka attraktionen hos en ny Mazda crossover med upp till 8,6 tum markfrigång, en tillgänglig turboladdad motor och standard fyrhjulsdrift. Och eftersom CX-50 är en Mazda kan du förvänta dig skarpare köregenskaper, en kvalitetsinteriör och åtråvärd plåt som sticker ut från mängden.

proffs

  • styling
  • Nobel interiör
  • turbomotor
  • Standard fyrhjulsdrift

Nackdelar

  • håll
  • AWD bränsleekonomi
  • För många trimnivåer
Bästa mellanstora stadsjeepar och crossovers (köparguide 2023)

Drivlina och bränsleförbrukning

Mazda CX-50 har en 2,5-liters fyrcylindrig med Skyactiv-G-drivlina som producerar 187 hk och 186 lb-ft. av vridmoment som genereras. Alla CX-50 är ihopkopplade med en sexväxlad automat. CX-50 Turbo-varianterna får en superladdad 2,5-liters fyrcylindrig som ger 256 hk och 320 lb-ft vridmoment. I kombination med ett unikt terrängkörningsläge utnyttjar CX-50 sin motorkraft och större markfrigång optimalt.

EPA klassar den naturliga Mazda CX-50 som en 24 stad, 30 motorväg och 27 kombinerat. Samtidigt ger den turboladdade CX-50 en kombinerad bränsleekonomi på 25 mpg. Bränsleekonomi är en möjlig nackdel med CX-50. Honda CR-V och Subaru Forester är bättre alternativ om bränsleekonomi är en prioritet.

Chassi, fjädring & bogsering

Trots sitt nära släktskap med CX-5 är Mazda CX-50 baserad på en arkitektur liknande CX-50 Mazda 3 och den CX-30 . Plattformen har en MacPherson framaxel och en liknande torsionsbalk bakaxel. Det modifierade chassit tillverkat av ultrahöghållfast stål tillåter en maximal dragkapacitet på 3 500 lbs med turbomotorn. överträffar CX-5:s 2 000 lbs dragkapacitet.

Interiör: Smal och sportig

Mazda CX-50 har en stilren interiör med kvalitetselement. CX-50 har en 8,8-tums infotainmentpekskärm, ett delvis digitalt instrumentkluster, åtta högtalares ljudsystem och Apple CarPlay trådlös anslutning med Android Auto.

Högre utrustningsnivåer inkluderar klimatkontroll med dubbla zoner, läderklädsel, elmanövrerade säten och ett panorama tak. Enligt vår mening har Mazda CX-50 den snyggaste interiören på denna lista över de bästa mellanstora SUV:arna. CX-50 överträffar vida sin klass när det gäller invändig finish.

Litet lastutrymme

Den lider dock av ett litet lastutrymme som sina CX-30-bröder, med bara 31,4 kubikfot utrymme bakom baksätena. Att fälla andra sätena avslöjar 56,3 kubikfot lastutrymme, vilket är bättre men inte är Honda CR-V.

Mazda CX-50 Säkerhetsklassificeringar och funktioner

Mazda CX-50 är en IIHS Top Safety Pick+ med ett bra betyg i alla sex krocktester, men NHTSA-testresultat är ännu inte tillgängliga när detta skrivs. Varje Mazda CX-50 har avancerade körhjälpmedel som övervakning av döda vinklar, frontalkollisionsskydd, filbytesvarning, adaptiv farthållare och automatiskt helljus.

Mazda CX-50 garanti

Varje CX-50 kommer med en treårig, 36 000 mils stötfångargaranti, en femårig, 60 000 mils drivlinagaranti och ett treårigt 36 000 mils 24/7 vägassistansprogram. Förlängda garantialternativ är tillgängliga för CX-50.

Mazda CX-50 2023 Entry MSRP

Mazda CX-50 kommer att finnas tillgänglig 2023 i 10 utrustningsnivåer: Bas (28 825 euro), Select (30 225 euro), Preferred (31 525 euro), Preferred Plus (33 965 euro), Premium (36 425 euro), Premium Plus (38 425) euro), Turbo (38 425 euro), Turbo Premium (41 575 euro), Meridian Edition (41 620 euro) och Turbo Premium Plus (43 575 euro).

Honda CR-V 2023

Honda CR-V är en favorit genom tiderna när det kommer till de bästa mellanstora SUV:arna. Den helt nya sjätte generationen CR-V har växt proportionellt och har en 1,6-tums längre hjulbas än tidigare, vilket resulterar i mer utrymme för människor och last. Dessutom har Honda CR-V 2023 tillgänglig med en standard hybriddrivlina (Sport och Sport Touring) som uppnår en utmärkt kombinerad bränsleekonomi på 40 mpg (37 kombinerat med Sport Touring AWD) med framhjulsdrift.

Honda har sett till att CR-V har vad som krävs för att ta sig an konkurrenterna sedan den första generationen kom ut på marknaden 1997. Det är fortfarande ett gediget val om du letar efter en rymlig, säker, tekniskt packad crossover som inte bryter banken.

proffs

  • Rymlig stuga
  • säkerhetsstruktur
  • Rymlig koffert

Nackdelar

  • Medelmåttig dragkapacitet
  • Letargisk hybriddrivlina
Bästa mellanstora stadsjeepar och crossovers (köparguide 2023)

Drivlina och bränsleförbrukning

Honda CR-V EX och EX-L har en 1,5-liters turboladdad fyrcylindrig med 190 hk och 179 lb-ft. av vridmoment, i huvudsak samma kraftverk som femte generationens modell. Framhjulsdrift och steglös automatisk växellåda (CVT) är standard, medan fyrhjulsdrift är tillval.

CR-V Sport och Sport Touring, å andra sidan, får en 2,0-liters fyrcylindrig och en hybriddrivlina med en kombinerad 204 hk och 247 lb-ft. av vridmoment. CR-V Sport har framhjulsdrift, medan Sport Touring har fyrhjulsdrift som standard.

EPA:s uppskattade bränsleekonomi för den 1,5-liters turbomotorn (FWD) är 28 city, 34 highway och 30 kombinerade. AWD-varianten får 27 i staden, 32 på motorvägen och en sammanlagd poäng på 29. CR-V Sport Hybrid och Sport Touring Hybrid får 40/34 i staden och 37 på motorvägen.

Beprövad säkerhetsarkitektur

Som alla Hondor har den nya CR-V en ACE (Advanced Compatibility Engineering) säkerhetsarkitektur som… Absorberar stötenergi vid en frontalkollision . ACE använder höghållfast stål för att rikta kollisionsenergi bort från de åkande och minska offset (underkörning/överkörning) med fordon av andra storlek vid en frontalkollision.

ACE skiljer sig från traditionella konstruktioner eftersom det riktar slagenergi till både övre och nedre strukturella delar. Det är en design vi tror på här på hh-auto och är en anledning till att CR-V hamnat på den här listan över de bästa mellanstora SUV:arna.

Upphängning & Bogsering

Det förstärkta chassit och karossen stöds av en MacPherson-fjädring fram och en bakre multilänkupphängning för ökad komfort och hantering. 2023 CR-V:s dragkapacitet på 1 500 lbs. (1 000 lbs. för CR-V-hybrider) är inget speciellt. CX-50 och RAV4 är bättre val om du bogserar ofta.

Interiör layout: massor av utrymme

Mycket arbete har lagts ner på Hondas ingenjörer för att säkerställa att 2023 CR-V erbjuder utmärkt sikt bakom ratten. De tunnare A-stolparna, dörrmonterade ytterbackspeglarna, överdimensionerade fönster och dolda vindrutetorkare är en välsignelse för sikten. Samtidigt gör de bredare dörröppningarna det lättare att ta sig in och ur eller att installera en barnstol.

Det vi gillar med nya CR-V är lastutrymmet. Bakom sätena på andra raden erbjuder den 39,2 kubikmeter utrymme, med sätena hopfällda till och med upp till 76,5 kubikmeter – perfekt om du tar med dig extra saker på dina dagliga resor. Den överträffar lätt Mazda CX-50, Subaru Forester och andra populära mellanstora SUV:ar.

Honda CR-V Säkerhetsklassificeringar och funktioner

NHTSA och IIHS har ännu inte krocktestat 2023 års Honda CR-V när detta skrivs. 2022-modellen fick dock en NHTSA femstjärnigt totalbetyg och är en Top Safety Pick av IIHS. Varje CR-V levereras som standard med Honda Sensing, ett uppdaterat förarassistanspaket som inkluderar adaptiv farthållare, körfältsassistent, kollisionsdämpning och varning för döda vinkeln.

Honda CR-V garanti

CR-V kommer med en fabriksgaranti för stötfångare på tre år, 36 000 miles, en drivlinagaranti på fem år, 60 000 miles och en femårig rostskyddsgaranti med obegränsad körsträcka. Alternativ för ytterligare täckning är tillgängliga för alla Honda-fordon.

Honda CR-V 2023 Entry MSRP

Honda CR-V finns i fyra förenklade utrustningsnivåer: EX (32 355 euro), Sport Hybrid (33 695 euro), EX-L (35 005 euro) och Sport Touring Hybrid (39 845 euro).

Toyota RAV4 2023

Toyota RAV4 är baserad på märkets stabila TNGA-K-plattform, som den delar med vissa Toyota- och Lexus-fordon som Highlander, Venza, Camry och Lexus RX. Även om den nuvarande femte generationens RAV4 visar sin ålder, hör den fortfarande hemma på vår lista över de bästa mellanstora SUV:arna.

Som vardagsbil är RAV4:an som Guldlock och ”riktig” gröt (även om den fyrcylindriga motorn skulle kunna använda lite mer krydda). Sammantaget, om CX-50 eller CR-V inte är din grej, är Toyota RAV4 en solid allroundmaskin. RAV4 kan bära upp till 3 500 lbs. dra när den är rätt utrustad, vilket är förenligt med CX-50 samtidigt som den fortfarande ligger långt över CR-V:s maximala kapacitet.

proffs

  • Prisvärd
  • dragkapacitet
  • terrängförmåga

Nackdelar

  • Lugn styrkänsla
  • En besvikelse acceleration
Bästa mellanstora stadsjeepar och crossovers (köparguide 2023)

Drivlina och bränsleförbrukning

Alla RAV4 är utrustade med en naturligt sugande 2,5-liters fyrcylindrig motor som utvecklar 203 hk. Siffrorna ser bra ut på pappret, men motorn känns ibland lite underdriven vid full effekt. Framhjulsdrift är standard, och fyrhjulsdrift finns också. Vilken du än väljer skickar motorn sin kraft till hjulen genom en åttastegad automatlåda.

Bilnyheter att se

Nyheter, åsikter och översikt

De Toyota RAV4 2023 är förlåtande vid pumpen, med bättre stad, motorväg och kombinerade EPA-resultat än Mazda CX-50 och Kia Sportage. EPA-beräknad bränsleekonomi är 27 städer, 35 på motorvägen och 30 kombinerat. RAV4 AWD får 27 poäng i staden, 33 på motorvägen och 29 tillsammans.

Prestandauppgraderingar för terrängkörning

Den mer robusta TRD Off-Road får ett unikt chassi med röda spiralfjädrar, dubbelrörs stötdämpare och 18-tumshjul inkapslade i biffiga terrängdäck. RAV4 TRD Off-Road är en av de bästa mellanklass-SUV:arna om du ofta kör på grusvägar eller bor i ett område med hårda vintrar.

Toyotas Multi-Terrain Select-system, standard på TRD Off-Road, kalibrerar fordonet baserat på vägförhållandena. Föraren kan välja mellan olika lägen, inklusive Mud & Sand, Rock & Dirt och Snow. TRD Off-Road-modeller har också 8,6 tum markfrigång för att komplettera terrängfjädringen.

Interiör: Praktisk och rymlig

Den familjevänliga interiören i Toyota RAV4 är ett plus. Dessutom har den ett rymligt bagageutrymme med 37,5 kubik bakom andra sätesraden och upp till 69,8 kubik när du fäller baksätena. Vi gillar också RAV4:s låga lastbädd, som gör det enkelt att stuva och ta tag i föremål. Endast CR-V har mer lagringsutrymme på den här listan.

2023 Toyota RAV4 har ett uppdaterat 8-tums infotainmentsystem för LE, XLE, XLE Premium och Adventure (RAV4 Limited och TRD Off-Road har en större 10,5-tums pekskärm). Annan standardutrustning inkluderar LED-strålkastare, ett ljudsystem med sex högtalare, Apple CarPlay och Android Auto.

Toyota RAV4 Säkerhetsklassificeringar och funktioner

Toyota RAV4 2023 fick från NHTSA har ett totalbetyg på fem stjärnor och är en IIHS toppsäkerhetsval. Alla RAV4:or har Toyota Safety Sense 2.0 med adaptiv farthållare, kollisionsundvikande, körfältsassistent, trafikskyltsassistent och mer.

Toyota RAV4 garanti

Toyota RAV 2023 kommer med en 3-årig, 36 000 mils stötfångargaranti, en 5-årig, 60 000 mils drivlinagaranti och en 60 000 mils korrosionsgaranti på obegränsad körsträcka. Eventuellt kan garantin för varje Toyota-fordon förlängas.

Toyota RAV4 2023 Entry MSRP

Toyota RAV4 finns i sex utrustningsnivåer: LE (29 310 euro), XLE (30 820 euro), XLE Premium (33 710 euro), Adventure (36 005 euro), Limited (37 615 euro) och TRD Off-Road (38 930 euro).

Kia Sportage 2023

Kia har länge spelat andra fiol till sitt moderbolag Hyundai när det gäller fordonsutbud, men Sportage låter det inte hända. Kia stiger sakta mot superstjärnor med sin senaste serie omdesignade fordon. Det började med den prisbelönta treraden Terrängfordon Telluride , den Sedan K5 och det fascinerande helelektrisk crossover EV6 . Kia har också 2023 Sportage, en stark utmanare på denna lista över de bästa mellanstora SUV:arna.

proffs

  • Prisvärd
  • Rymlig stuga
  • Lång garanti

Nackdelar

  • Tråkig motor
  • Genomsnittlig hantering
Bästa mellanstora stadsjeepar och crossovers (köparguide 2023)

Drivlina och bränsleförbrukning

Sportage har en naturligt aspirerad 2,5-liters fyrcylindrig motor som ger 187 hk och 178 lb-ft. av vridmoment. Motorn skickar kraft till framhjulen eller alla fyra hjulen via en åttastegad automat. Snabb acceleration är inte ett försäljningsargument för Kia Sportage, men hybridalternativet ger fler hästkrafter.

Den framhjulsdrivna Sportage har ett EPA-betyg på 25 city, 32 highway och 28 kombinerat. Varianterna med fyrhjulsdrift uppnår 23/28 i stadstrafik och 25 i kombinerad trafik. När det kommer till Bränsleförbrukningen med fyrhjulsdrift går , Sportage är i nivå med Mazda CX-50 men bakom CR-V och RAV4.

Chassi & fjädring

De Kia Sportage 2023 baserad på varumärkets tredje generationens N3-plattform. Den är längre, bredare och har 3,34 tum längre hjulbas än tidigare generationer. Sportage har en MacPherson främre fjädring och en multilänk bakfjädring, vilket ger en mjuk körning, även om hantering och styrning skulle kunna dra nytta av en översyn. Den maximala dragkapaciteten på 2 500 lbs. är i mitten, men är bättre än den för CR-V.

Interiör: Mer utrymme, mer teknik

Sportages tillväxtspurt leder till mer utrymme för passagerare och bagage. Den erbjuder 39,6 kubikfot utrymme bakom baksätena, något mer än Honda CR-V och Toyota RAV4. Att fälla sätena på andra raden avslöjar 74,1 kubikfot lagringsutrymme – tillräckligt för att överträffa konkurrenterna. Om du värdesätter en rymlig bagageutrymme och gott om passagerarutrymme är Kia Sportage värd en andra titt.

Basen LX är generöst utrustad med en 8-tums infotainmentpekskärm, 12,2-tums digitalt instrumentkluster, LED-strålkastare med automatisk helljus, LED-bakljus och fjärrkontroll utan nyckel. Andra trimnivåer får en 12,3-tums pekskärm, trådlös laddning, navigering och mer.

Kia Sportage säkerhetsklassificeringar och funktioner

Kia Sportage 2023 designades av NHTSA har inte ännu testad i ett krocktest (när detta skrivs). Det är dock ett IIHS Top Safety Pick och rankas bland de säkraste mellanstora SUV:arna på vägen vid sidan av Mazda CX-50, Honda CR-V och Toyota RAV4. Varje Sportage har Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Collision Warning, parkeringssensorer och Attention Assist.

Kia Sportage garanti

Sportage levereras med en garanti på 10 år/100 000 mil på drivlinan, en 5-årig/60 000 mil stötfångargaranti, en garanti på 5 år/100 000 mil och en 5 år/60 000 mil vägassistans. Trots den långa fabriksgarantin är det möjligt att förlänga garantin på vilket Kia-fordon som helst.

Kia Sportage 2023 initiala MSRP

Kia Sportage finns i sju utrustningsnivåer: LX (27 285 euro), EX (29 295 euro), X-Line (32 085 euro), SX (32 785 euro), SX Prestige (34 785 euro), X-Pro (35 785 euro) och X-Pro Prestige (38 085 euro).

Subaru Forester 2023

Subaru Forester, vars Invändigt och exteriört rakt Nyligen reviderad har den bestått tidens tand och är fortfarande en konsekvent bästsäljare. Forester är en av de första riktiga crossovers som har vuxit avsevärt under fem modellgenerationer. Den nuvarande Forester är fortfarande en del av den femte generationen, som kom ut på marknaden 2018, och är mogen för en efterträdare. Men som en söt tropisk frukt är Forester, med sin kombination av standard symmetrisk fyrhjulsdrift, en vridmomentstark boxermotor och en robust hållning, en seriös utmanare för den bästa medelstora SUV-kronan.

proffs

  • bränsleförbrukning
  • Rymlig stuga
  • Utomhusvänligt utseende

Nackdelar

  • Styling inte för alla
  • Genomsnittligt antal bogseringar
Bästa mellanstora stadsjeepar och crossovers (köparguide 2023)

Drivlina och bränsleförbrukning

Subaru Forester har en naturligt aspirerad 2,5-liters boxer-fyra som producerar 182 hk och 176 lb-ft. av vridmoment som genereras. Alla Foresters kommer som standard med Subarus symmetriska fyrhjulsdrivningssystem, som får motorns vridmoment genom en kontinuerligt variabel automatisk växellåda (CVT).

EPA betygsätter 2023 Forester till 26 stad, 33 motorväg och 29 tillsammans. Fyrhjulsdrift är en stark sida för Forester, som överträffar både CX-50 och Sportage.

Chassi, fjädring & bogsering

Forester 2023 använder Subarus Global Platform, som är designad för högre styvhet, bättre stötskydd och större motståndskraft mot buller, vibrationer och hårdhet (NVH). Den har MacPherson-fjädring fram och bakre fjädring med dubbla länkar som kombinerar sportigare köregenskaper med mjuk körning.

Forester Wilderness har 9,2 tum markfrigång, terrängfjädring och terrängdäck på 17-tumsfälgar. Dessutom kan den robusta Wilderness-klädseln dra upp till 3 000 pund (när de är rätt utrustade), medan standardmodellerna bara kan dra runt 1 500 pund.

Interiör: Enkel men ändå funktionell

Den rymliga kabinen i Forester för passagerarna har en liten nackdel: lastutrymmet. Med 28,9 kubikfot när sätena i andra raden är upprätt släpar Forester efter CR-V, RAV4 och Sportage. Men när baksätena är nedfällda finns det 74,2 kubikfot utrymme, vilket är lämpligt för att bära hemförbättringsartiklar, cyklar eller campingutrustning.

Standardutrustningen inkluderar en 6,5-tums infotainmentpekskärm med ett ljudsystem med fyra högtalare, satellitradio och Apple CarPlay och Android Auto-anslutning. Forester Wilderness, Limited och Touring får en åtta-tums pekskärm och premiumljudsystem.

Subaru Forester säkerhetsbetyg och funktioner

2023 Subaru Forester fick en från NHTSA Femstjärnigt övergripande säkerhetsbetyg . Dessutom är Forester en IIHS Top Safety Pick+ och är liksom Mazda CX-50 en av de säkraste crossovers i medelklassen. Varje Subaru Forester levereras som standard med EyeSights avancerade körhjälpmedel, inklusive Adaptiv farthållare, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist och Rear Collision Assist.

Subaru Forester garanti

Forestern lämnar fabriken med en treårig, 36 000 mils stötfångargaranti och en femårig, 60 000 mils garanti på drivlinan. Täckningsuppgraderingsalternativ är tillgängliga för alla Subaru-fordon.

Subaru Forester 2023 Entry MSRP

Subaru Forester finns i sex utrustningsnivåer: Base (27 620 euro), Premium (30 620 euro), Sport (32 190 euro), Limited (34 300 euro), Wilderness (35 245 euro) och Touring (37 220 euro).

Bästa mellanstora stadsjeepar och crossovers: Omdöme

Om mångfald är livets krydda, så är den mellanstora SUV- och crossovermarknaden som den hetaste av chilipeppar. De bästa mellanstora stadsjeepar och crossovers är de obestridda ledarna när det kommer till funktionalitet, komfort och säkerhet. Marknaden utvecklas ständigt eftersom nya och uppdaterade fordon fortsätter att komma ut, men endast ett fåtal utvalda förtjänar erkännande som de bästa, vilket återspeglas i denna lista.

Volvo Grupp A