Toyota RAV4 2023: Presentation, priser, tekniska data

Som en av de första kompakta crossoverna är Toyota RAV4 även 2023 segmentet. Toyota har designat den för en bred publik och erbjuder RAV4 i ett flertal utrustningsvarianter samt med hybrid- och plug-in-hybriddrivsystem. Den nuvarande femte generationen av RAV4 introducerades 2019 och får flera tekniska uppdateringar för 2023 efter en liten ansiktslyftning förra året.

Vad är nytt?

  • Alla modeller får ett nytt, mer robust infotainmentgränssnitt
  • Standard pekskärm växer till 8,0 tum, Premium till 10,5 tum
  • Standardskärm nu 7,0 tum; Heldigital 12,3 tums display tillgänglig
  • Trådlös Apple CarPlay, Android bil nu standard
  • Mindre förbättringar av förarassistanssystemen
  • RAV4 Hybrid Woodland Edition med TRD-trimmat chassi, tyngre däck och bronsfälgar

vad vi tycker

Alla gillar inte bilnamn, men om du letar efter ett till din RAV4 rekommenderar vi Jack. För han kan mycket, men inte allt. Som en vardags-SUV är RAV4 väl lämpad och erbjuder en rymlig interiör, bra bränsleekonomi, massor av körhjälpmedel och användbara tekniska funktioner som är nya för 2023. Hytten är stilren och reglagen är lätta att använda, med stora sidospeglar som gör det lätt att se utanför.

Men när det gäller körbarhet, Jack-erm, förtjänar RAV4 ingen beröm. Visst, den gör sitt jobb bra, men dess långsamma och ryckiga acceleration är en bra anledning att välja den snabbare och smidigare RAV4 Hybrid. Jämfört med några av sina konkurrenter i detta segment är RAV4:ans hantering lite grov och hackig. Även om den är suverän i kurvorna kan den inte beskrivas som sportig.

Allt som allt är RAV4 ett rimligt val, så dess status som den bästsäljande Toyota-modellen kommer inte som någon överraskning. Med tanke på hur länge Toyota har byggt RAV4 har företaget hittat formeln. Men om du letar efter något annorlunda – oavsett om det är design, effektivitet eller prestanda – så bör du kolla in en av RAV4:ans många konkurrenter. Välj en av dem så låter vi dig välja namnet.


prestanda och bränsleförbrukning

Alla icke-hybrid RAV4 är utrustade med en 2,5-liters radfyra som ger 203 hk och 184 lb-ft vridmoment. Den är kopplad till en åttastegad automatlåda, FWD är standard, AWD är tillval. Acceleration från 0 till 100 km/h tar 8,0 sekunder för vår RAV4 XLE AWD och 8,5 sekunder för en TRD Off-Road-modell. Bränsleekonomin varierar också beroende på utrustningsnivå, från 27/35 mpg urban/motorväg för basmodellerna för FWD till 25/32 mpg för RAV4 TRD Off-Road med AWD (siffror från 2022).

Vill du spara bränsle finns RAV4 även i hybrid- och laddhybridversioner. Mer information om RAV4 Hybrid 2023 och RAV4 Prime PHEV 2023.


Är RAV4 all-terrain?

Kantig styling ger RAV4 ett äventyrligt utseende, men enligt vår erfarenhet är det inte en fantastisk terrängbil även bland kompakta crossovers. Det är trots att Toyota erbjuder RAV4 i trimnivåerna Adventure och TRD Off-Road (som i princip är samma sak), samt en ny Woodland-variant som kommer att ansluta sig till RAV4-hybridserien från 2023. RAV4 TRD Off-Road slutade sist i ett terrängfordonsjämförelsetest, och våra domare drog slutsatsen att det “inte är roligare terräng än att det är på väg”. Faktum är att RAV4 är helt klart designad för asfalterade vägar – så om du är sugen på grus ska du leta någon annanstans.


Säkerhetsklassificeringar och egenskaper

2023 års RAV4 förväntas uppnå lika imponerande krocksäkerhetsbetyg som sin motsvarighet från 2022. 2022 års RAV4 fick högsta möjliga femstjärniga säkerhetsbetyg från NHTSA. IIHS tilldelade Toyota det bästa säkerhetsvalet. Alla RAV4-modeller är utrustade med åtta krockkuddar.

Som nästan alla nyare Toyota-modeller är RAV4 utrustad med Toyota Safety Sense (TSS), en uppsättning förarassistanssystem och aktiva säkerhetsfunktioner. TSS inkluderar adaptiv farthållare, filbytesvarning, döda vinkeln, varning för korsande trafik och automatiskt helljus. Det finns även automatisk nödbroms fram och bak samt från 2023 en korsningsassistent som ska förhindra kollisioner med fordon eller fotgängare vid svängning i korsningar.


lastutrymme och inredning

RAV4 erbjuder mer innerutrymme än vissa av sina konkurrenter, men mindre än andra. Dess främsta konkurrent, den Honda CR-V , var något rymligare 2022 och kunde bli ännu mer efter dess fullständiga makeover 2023.

Benutrymme (fram/bak) Lastutrymme (säten upp/ner)
Toyota RAV4 41,0/37,8 tum 37,6/69,8 kubikfot
Honda CR-V 41,3/40,4 tum 39,2/75,8 kubikfot
Subaru Forester 43,3/39/4 tum 28,9/74,2 kubikfot

teknologi

Varje RAV4 kommer att vara tekniskt uppgraderad till 2023. Alla kommer att vara utrustade med en ny generation av Toyota infotainment-gränssnitt kallad Toyota Audio Multimedia. Den har ett röststyrningssystem som aktiveras med frasen “Hej, Toyota” och kan komma att få framtida funktionsförbättringar via trådlösa uppdateringar.

Standardpekskärmen växer till 8,0 tum från 7,0 tum förra året. Toppmodellerna har en 10,5-tums pekskärm, upp från 9,0 tum förra året. Nya funktioner på alla modeller inkluderar trådlös Apple CarPlay och Android Auto-funktionalitet, samt dubbla Bluetooth-anslutningar. Instrumentklustret levereras som standard med en 7,0-tumsskärm, som ersätter förra årets 4,2-tumsskärm. Ännu bättre är den nya helt digitala 12,3-tumsskärmen som toppmodellerna är utrustade med.

Beroende på utrustningsvariant finns tre till fem USB-portar tillgängliga och en trådlös laddningsplatta. Premiumteknologier inkluderar ett 360-graders kamerasystem, ett integrerat navigationssystem och ett JBL premiumljudsystem med 11 högtalare.


Rekommenderad trimning

RAV4 XLE är fortfarande vår favorit i sortimentet 2023. För bara cirka 1 500 € mer än bas-LE erbjuder XLE ytterligare funktioner som uppgraderade LED-strålkastare och 17-tums lättmetallfälgar. Beröringskänsliga dörrhandtag för låsning och upplåsning, uppvärmda ytterbackspeglar, tvåzons automatisk luftkonditionering och en elektriskt justerbar förarstol ökar komforten. För runt 3 000 euro mer finns RAV4 XLE Premium, som erbjuder bland annat 19-tumshjul, konstläderstolar, taklucka och en eldriven baklucka. Med tanke på hur välutrustad XLE är, skulle vi inte lägga till RAV4-sortimentet ytterligare. Dessutom är vår idealiska RAV4 hybridmodellen eftersom den är så lätt att köra.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar