Det finns fler små stadsjeepar och crossovers än någonsin tidigare. Det som en gång var sedanernas rike tillhör nu kompakta stadsjeepar, som har budgetvänliga funktioner, rymliga hytter och lätta terrängegenskaper. Vi har samlat de fem bästa små stadsjeepar och crossovers som förtjänar beröm som duktiga allrounders trots sin kompakta plattform.
Innehåll
Mazda CX-30 2023
Mazda CX-30 är en crossover-version av redan tilldelad Mazda3 och är idealisk för köpare som letar efter något som känns som en sportig sedan eller hot hatch.
CX-30 introducerades först 2020 och har standardfyrhjulsdrift och en valfri 2,5-liters turboladdad motor som använder 93 oktanigt bränsle för att producera upp till 250 hk och 320 lb-ft. ger vridmoment. Annan standardutrustning inkluderar LED-strålkastare, ett ljudsystem med åtta högtalare och 16-tums lättmetallfälgar.
proffs
- Bekväm stuga
- Standard fyrhjulsdrift
- Kraftfull turbomotor
Nackdelar
- Genomsnittligt lastutrymme
- Högre MSRP för turbomotor

Drivlina och bränsleförbrukning
De Mazda CX-30 levereras som standard med en naturligt aspirerad 2,5-liters fyrcylindrig som utvecklar 191 hk och 186 lb-ft. av vridmoment. Alla CX-30 kommer med fyrhjulsdrift och sexväxlad automat. Det ultimata är dock den kraftfulla turbomotorn i CX-30 2.5 Turbo Premium och 2.5 Turbo Premium Plus. Den överladdade fyrcylindriga ger 250 hk och 320 lb-ft vridmoment.
Med dessa värden är Mazda CX-30 Turbo ett av de snabbaste fordonen i sitt segment. Den sprintar från noll till 100 km/h på 6,4 sekunder, medan icke-turbomotorn behöver nio sekunder för att göra det.
Nackdelen med denna prestanda är bättre bränsleekonomi. EPA:s uppskattade bränsleekonomi för CX-30 Turbo är 22 city, 30 highway och 25 kombinerat. Den naturligt aspirerade 2,5-literen presterar å andra sidan bättre med ett EPA-betyg på 26 city, 33 highway och 29 tillsammans.
Chassi & fjädring
Mazda CX-30 har ett ultrahöghållfast stålchassi som minskar fordonets vikt utan att ge avkall på styvheten. Den har också McPherson fjäderben fram och torsionsbalksupphängning bak med sfäriska inre bussningar. Mazda-fordon är kända för sin lyhörda och smidiga dynamik, och CX-30 levererar dessa egenskaper med en generös dos av förfining.
Interiör: Snygg men mindre lastutrymme
Mazda CX-30:s verkligt premiuminteriör är ett starkt försäljningsargument, men lastutrymme kan vara ett problem om du fraktar mycket saker ofta. Det finns 20,2 kubikfot förvaringsutrymme med baksätena uppe, och du kan utöka kapaciteten till 45,2 kubikfot genom att fälla ner den andra sätesraden. Ändå släpar CX-30 efter Kia Seltos och Honda HR-V när det gäller lastutrymme.
Fram och mitt är ett 8,8-tums infotainmentsystem med Apple CarPlay och Android Auto-anslutning. Men istället för en pekskärm har CX-30 en vridknapp.
Mazda CX-30 Säkerhetsklassificeringar och funktioner
Mazda CX-30 fick en från NHTSA 2022 Femstjärnigt övergripande säkerhetsbetyg (de senaste tillgängliga uppgifterna när denna artikel skrevs). IIHS inkluderar CX-30 i sin Top Safety Pick+-lista för 2022 och betygsätter den som bra i alla sex krocktester.
Varje Mazda CX-30 har automatiskt helljus, kollisionsskydd, filbytesvarning, trötthetsdetektering och adaptiv farthållare. Högre trimnivåer har mer avancerade körhjälpmedel som dödvinkelmonitor, en surroundkamera, korstrafikvarningar och parkeringssensorer.
Mazda CX-30 garanti
Varje CX-30 kommer med en treårig, 36 000 mils stötfångargaranti, en femårig, 60 000 mils drivlinagaranti och ett treårigt 36 000 mils 24/7 vägassistansprogram. Förlängda garantialternativ finns tillgängliga för CX-30.
Mazda CX-30 2023 Entry MSRP
Mazda CX-30 finns i sju utrustningsnivåer: Base (24 225 euro), Select (26 675 euro), Preferred (29 825 euro), Carbon Edition (30 565 euro), Premium (32 775 euro), Turbo Premium (35 075 euro) och Turbo Premium Plus (36 675 euro).
Hyundai Kona 2023
Om Mazda CX-30 är den sportiga lyxkonkurrenten på vår lista över de bästa små SUV:arna, då är Kona något av en smakförstärkare (eller krydda) i din favoritsoppa. Det tar lite tid att vänja sig vid stylingen, men det är svårt att klandra Kona med en distinkt fasad i ett hav av homologerade imitatorer – förutom det faktum att hh-auto-chefredaktören Carl Anthony har en.
“I maj 2020, trots pandemin, kunde Midwest Automotive Media Association och Hyundai organisera individuella provkörningar för journalister och redaktörer, och Kona var ett av fordonen på listan”, minns Anthony. “Jag kunde få en som en del av det här programmet kör plats , men den turboladdade Kona var mycket roligare och mer intressant.”
2022 Kona har precis fått en omfattande ansiktslyftning och finns fortfarande tillgänglig i den kraftfulla N-varianten med en 276 hk 2,0-liters turboladdad motor. Framhjulsdrift är standard, medan fyrhjulsdrift är tillval (förutom Kona N med fyrhjulsdrift).
proffs
- bränsleförbrukning
- AWD tillgänglig
- Prisvärd MSRP
Nackdelar
- Trafikbuller
- håll
- Meh grundläggande motor

Drivlina och bränsleförbrukning
Lägre trimnivåer får en 147 hk, 132 lb-ft, 2,0-liters fyrcylindrig motor. av vridmoment och en steglös automatisk (CVT). EPA:s uppskattade bränsleekonomi är 30 city, 35 highway och 32 kombinerat för framhjulsdrivna modeller. Även om Konas lagermotor är mycket ekonomisk, kan den kännas trög under acceleration.
Kona N Line och Limited har en turboladdad 1,6-liters fyrcylindrig motor som ger 195 hk och 195 lb-ft. av vridmoment. Den turboladdade motorn är ihopkopplad med en sofistikerad sjuväxlad dubbelkopplingsautomat (DCT), en växellåda som fått beröm av vår djurälskande chefredaktör.
“Min lokala Ford-återförsäljare i centrala Detroit var fantastisk och gick utöver det vanliga för att fixa problem med min 2013 Focus växellåda”, sa Anthony. “När det stod klart att Focus skulle bli en pengagrop, tittade jag på allvar på en Kona sommaren 2022. Min nya Konas sjuväxlade DCT-automatlåda är en välkommen behandling eftersom den är lyhörd och snabb.”
EPA:s uppskattade bränsleekonomi för den 1,6-liters turboladdade fyrhjulsdrivna motorn är 27 city, 32 highway och 29 kombinerade. Framhjulsdrivna modeller är något högre med 29 i staden, 35 på motorvägen och 32 tillsammans.
Kona N: Drivlina och bränsleekonomi
Om du vill ha en Kona som inte går sönder även efter en dag på banan, är Kona N svår att slå. Den har en 2,0-liters turboladdad fyrcylindrig som ger 276 hk och 289 lb-ft. av vridmoment. Motorn skickar sin kraft till framhjulen via en åttaväxlad dubbelkopplingsautomat.
Även om Kona N är rolig att köra, kommer den att lägga upp vid pumpen. EPA-betygen är 20 stad, 27 motorvägar och 23 tillsammans.
Chassi & fjädring
Hyundai Kona har MacPherson främre fjädring och torsionsbalksfjädring bak, men AWD-varianterna har uppdaterad bakre fjädring med flera länkar. Sammantaget erbjuder den en jämn och vältrimmad åktur. “Ibland kommer Kona att skaka lite när den träffar en gupp i motorvägshastigheter”, säger Anthony. “Jag har kört andra små crossovers och stadsjeepar där detta händer, så det är inte ovanligt, men det är något att vara medveten om.”
Inredning: Teknikorienterad, smal lastyta
Hyundai kompenserar för Konas plastliknande interiör med fantastisk teknik och komfortfunktioner. Kona SE på ingångsnivå har en åtta-tums infotainmentpekskärm, ett ljudsystem med sex högtalare och trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Kona Limited har en 10,3-tums infotainmentpekskärm och Harman Kardon ljudsystem.
“Du måste kämpa med lite vägljud på motorvägen, men de uppvärmda sätena, navigeringen, anpassningsbara förarprofiler och Harmon Kardon-stereo är trevliga funktioner för en liten crossover till det här priset,” sa Anthony. “Trots den digitala pekskärmen finns det fortfarande fysiska rattar för värme och luftkonditionering, vilket jag gillar.
Kona har plats för fem vuxna, men fyra kommer att vara bekvämare i fordonets ergonomiska kabin. Dessutom, med baksätena hopfällda, erbjuder Kona bara 19,2 kubikfot lagringsutrymme, vilket kan vara ett problem om du bär mycket bagage.
Hyundai Kona Säkerhetsrecensioner och funktioner
De Hyundai Kona 2023 fick en från NHTSA Femstjärnigt övergripande säkerhetsbetygoch från IIHS betyget “Bra” i krocktester.
Alla Konas har Forward Collision Warning, Lane Keep Assist och Lane Keep Assist. Högre trimnivåer har döda vinkeln, varning för korsande trafik, adaptiv farthållare med mera.
Hyundai Kona garanti
Kona har en stötfångargaranti på fem år/60 000 mil, en garanti på 10 år/100 000 mil på drivlinan och en sjuårig garanti mot perforering. Kostnadsfritt underhåll, som inkluderar oljebyten och däckrotation, är giltigt i tre år eller 36 000 miles. Ytterligare täckningsalternativ finns tillgängliga för Hyundai-fordon.
Hyundai Kona 2023 inträde MSRP
Hyundai Kona finns i fyra utrustningsnivåer: SE (23 285 euro), SEL (25 095 euro), N Line (28 995 euro) och Limited (30 095 euro). Den kraftfulla Kona N börjar på 35 995 euro.
Subaru Crosstrek 2023
De Subaru Crosstrek har ett robust uppförande och fyrhjulsdrift som standard, vilket är idealiskt för köpare med en aktiv livsstil. Det finns också Crosstrek Hybrid, som erbjuder upp till 17 miles helelektrisk räckvidd. Det är inte svårt att se varför Subaru Crosstrek förtjänar en plats på vår lista över de bästa små SUV:arna. Den är en av få som erbjuder en sexväxlad manuell växellåda som tillval. Trots sina SUV-anspråk, kör den tack vare Impreza halvkombi-arkitektur som en bil. Det bästa av allt är att den grundläggande Crosstrek börjar på under $25 000.
proffs
- Standard fyrhjulsdrift
- Bekvämt körbeteende
- markfrigång
Nackdelar
- Tätt lastrum
- Slö basmotor

Drivlina och bränsleförbrukning
Subaru Crosstrek levereras som standard med en 2,0-liters boxer fyra som ger 152 hk. Crosstrek Sport och Limited får en 182 hk, 176 lb-ft, 2,5-liters boxer-fyra. Alla Crosstreks har fyrhjulsdrift med steglös automatisk växellåda (CVT) som standard, men en sexväxlad manuell växellåda finns även för Base- och Premiummodellerna.
Standardmotorn på 2,0 liter får en EPA-uppskattning på 28 city, 33 highway och 30 tillsammans. Den lite större 2,5-litersmotorn (motorn vi rekommenderar) har däremot EPA-betyget 27/34 i stadskörning och 29 i mixed-mode. Den extra kraften från 2,5 liters boxermotorn räcker för att kompensera den lilla skillnaden i bränsleförbrukning.
Alla modeller med manuell växellåda har en 2,0 liters motor. EPAs uppskattade bränsleekonomi för den manuella Crosstrek är 22 city, 29 highway och 25 kombinerade.
Chassi & fjädring
Subaru Crosstrek har fyrhjulsoberoende fjädring med dubbla triangelben på bakaxeln. Crosstrek är smidig och tyst som vilken modern Subaru som helst, men den högre åkhöjden innebär att mer kaross rullar runt hörn och hörn. Trots sitt utomhusutseende och fyrhjuliga dragkraft är Crosstrek inte ett seriöst terrängfordon, men du kommer inte ha några problem med sand, snö, löst grus eller gräs.
Inredning: Bra sikt & teknisk utrustning
Subaru Crosstrek erbjuder en utmärkt utsikt utåt tack vare sin höga sittposition. Även om den rymliga kabinen rymmer upp till fem vuxna, kan det tillgängliga lastutrymmet bak vara ett problem. Crosstrek erbjuder 20,8 kubikmeter volym bakom baksätena, som expanderar till 55,3 kubikmeter med sätena nedfällda. Dessa siffror är bättre än Kona och CX-30, men bakom Selto.
Bekvämligheter som en läderratt, uppvärmda framsäten, adaptiva strålkastare och en åttatums pekskärm är standardutrustning i hela modellprogrammet. Lägre trimnivåer får ett ljudsystem med fyra högtalare och en 6,5-tums infotainmentpekskärm med Apple CarPlay och Android Auto-anslutning.
Subaru Crosstrek Säkerhetsbetyg och funktioner
Varje Crosstrek kommer från fabriken utrustad med Subaru EyeSight-paketet. Den inkluderar adaptiv farthållare, filbytesvarning, rampassistans och backe-descent assist, medan andra trim kommer med varning för döda vinkeln och varning för korsande trafik.
2023 Subaru Crosstrek fick en från NHTSA Femstjärnigt övergripande säkerhetsbetyg . Precis som Mazda CX-30 är Crosstrek 2022 ett IIHS Top Safety Pick.
Subaru Crosstrek-garanti
Crosstrek lämnar fabriken med en treårig, 36 000 mils stötfångargaranti och en femårig, 60 000 mils drivlinagaranti. Varje Subaru-fordon, inklusive Crosstrek, har alternativ för förlängning av garantin.
Subaru Crosstrek 2023 Entry MSRP
Subaru Crosstrek finns i sex utrustningsnivåer: Base (24 870 euro), Premium (26 220 euro), Special Edition (27 970 euro), Sport (29 220 euro), Limited (30 720 euro) och Hybrid (38 070 euro).
Kia Seltos 2023
Hyundai Kona är den uddaste av modellerna. Å andra sidan, om du vill att din crossover ska ha stilen som en riktig SUV är Kia Seltos att föredra.
Denna faktor kan vara bra eller dålig beroende på köparen, men dess mini-SUV-utseende kommer också med en SUV-liknande körupplevelse. På plussidan är Seltos större än Hyundai Kona och erbjuder en rymlig interiör med gott om lastutrymme. Basmodellen Seltos S har framhjulsdrift och en fyrhjulsdrift som tillval, medan övriga modeller kommer med fyrhjulsdrift som standard.
proffs
- Exteriör styling
- Förstklassig interiör
- Bra lastutrymme
Nackdelar
- Fast körbeteende
- Trafikbuller
- Svag basmotor

Drivlina och bränsleförbrukning
Kia Seltos finns med två bensinmotorer. Den första är en 2,0-liters självsugande fyrcylindrig med 146 hk och en kontinuerligt variabel transmission (CVT). EPA-betyg för framhjulsdrift är 29/35 vid stadskörning och 31 vid körning med blandad körning. Däremot uppnår de fyrhjulsdrivna modellerna ett EPA-betyg på 27/31 vid stadskörning och 29 i kombination.
Medan vi föredrar den 1,6-liters turboladdade motorn, är den begränsad till Nightfall Edition och SX, som har ett högre utgångspris än de andra trimnivåerna. Den turboladdade motorn ger 175 hk, 195 lb-ft. av vridmoment och fördelen med fyrhjulsdrift. EPA-värdena är 25/30 vid stadskörning och 27 vid blandad trafik.
Chassi & fjädring
Seltos är baserad på en modifierad arkitektur som delas med sina kusiner Hyundai Kona och Kia Soul aktier och har MacPherson oberoende främre fjädring och multilänk bakre fjädring. Det kan låta sportigt, men den större markfrigången ger Seltos ett lugnt uppträdande på vägen.
Inredning: lastutrymmet är kung
Med sin längre hjulbas erbjuder Kia Seltos plats för fem vuxna och bagage, vilket resulterar i mer utrymme för båda. Den erbjuder en av de rymligaste bagageutrymmena i segmentet kompakta SUV, på 26,6 kubikmeter med baksätena upprätt. Fäller du baksätena har du en kapacitet på 62,8 kubikmeter.
Basutrustningen i Kia Seltos inkluderar en omfattande lista med funktioner som en 8-tums infotainmentpekskärm, Apple CarPlay och Android Auto-anslutning, ett ljudsystem med sex högtalare, automatiska strålkastare och mer.
Kia Seltos säkerhetsbetyg och funktioner
De Kia Seltos 2023 fick 4 av 5 stjärnor i NHTSA:s övergripande säkerhetsbedömning. Det är också en av IIHS Top Safety Picks tillsammans med Mazda CX-30 och Subaru Crosstrek.
Alla Kia Seltos levereras som standard med körfältsvarning, körfältsvarning, kollisionsvarning framåt och Attention Assist. Andra körhjälpmedel som döda vinkeln, varning för korsande trafik och adaptiv farthållare är standard på de högre trimnivåerna.
Kia Seltos garanti
Seltos levereras med en garanti på 10 år/100 000 mil på drivlinan, en 5-årig/60 000 mil stötfångargaranti, en garanti på 5 år/100 000 mil och en 5 år/60 000 mil vägassistans. Trots den långa fabriksgarantin är det möjligt att förlänga garantin på vilket Kia-fordon som helst.
Kia Seltos 2023 Entry MSRP
Kia Seltos finns i fem utrustningsnivåer: LX (24 135 euro), S (24 185 euro), EX (27 435 euro), Nightfall Edition (28 335 euro) och SX (29 635 euro).
Honda HR-V 2023
HR-V är långt ifrån sin Fit-baserade föregångare. Den är cirka tre tum längre och har två tum längre hjulbas än den gamla HR-V, allt tack vare den nya Civic-underredet. Den längre karossen erbjuder gott om plats för passagerarna och ett lastutrymme på över 50 kubikmeter när sätena i andra raden är fällda. Dessutom gillar vi premiuminteriören i nya HR-V, med mjukare beröringspunkter och material av högre kvalitet än tidigare.
proffs
- håll
- Rymlig stuga
- Återhållsam styling
Nackdelar
- obekväma säten
- Svag drivlina

Drivlina och bränsleförbrukning
HR-V har en naturligt aspirerad 2,0-liters fyrcylindrig motor som producerar 158 hk och 138 lb-ft. av vridmoment. Dessa siffror kan tyckas vara tillräckliga på pappret (med bara två passagerare ombord), men motorn kämpar med en last av människor och gods. Den kontinuerligt variabla automatiska växellådan (CVT) är skyldig till detta dilemma, men motorns prestanda är adekvat på stan. HR-V levereras som standard med framhjulsdrift, medan fyrhjulsdrift är ett tillval.
De framhjulsdrivna modellerna har ett EPA-betyg på 26/32 vid stadskörning och 28 vid blandad trafik. Fyrhjulsdrivna modeller är något lägre på 25/30 i stadskörning och 27 i blandad trafik.
Chassi & fjädring
Enligt Honda ger de främre MacPherson fjäderbenen och den flerlänkade bakaxeln en sportig körupplevelse. Även om det kan vara sant, är det största försäljningsargumentet för oss HR-V:s ACE-arkitektur (Advanced Compatibility Engineering). ACE är Hondas egen karosskonstruktion gjord av höghållfast stål. Den innehåller en Nätverk av främre ramstrukturer , som absorberar och avleder energin som genereras vid en frontalkollision.
Inredning: Tekniskt inriktad och rymlig
Tack vare den nya Civic-arkitekturen är HR-V ett av de rymligaste fordonen på vår lista över de bästa små SUV:arna. Den erbjuder ett lastutrymme på 24,4 kubikmeter med baksätena uppe och 55,1 kubikmeter med sätena nedfällda. Dessutom gör de vidöppna dörrarna det lättare att ta sig in och ur eller att installera en barnstol.
Standardutrustningen inkluderar klimatkontroll, tryckknappsstart, LED-strålkastare, en sjutums pekskärm, Apple CarPlay och Android Auto-anslutning samt ett ljudsystem med fyra högtalare.
Honda HR-V Säkerhetsklassificeringar och funktioner
Honda HR-V är ett helt nytt fordon och byggdes fortfarande i skrivande stund inte betygsatt av NHTSA . Den erkändes dock nyligen som en IIHS Top Safety Pick+ för 2023 tillsammans med Mazda CX-30, Subaru Crosstrek och Kia Seltos.
De Honda HR-V 2023 är som standard utrustad med en adaptiv farthållare, ett filbytesvarningssystem och ett kollisionsvarningssystem. Högre säkerhetsfunktioner som varning för döda vinkeln, varning för korsande trafik och parkeringssensorer är standard på de högre trimnivåerna.
Honda HR-V garanti
HR-V levereras med en fabriksgaranti för stötfångare på tre år, 36 000 miles, en drivlinagaranti på fem år, 60 000 miles och en femårig rostskyddsgaranti med obegränsad körsträcka. Alternativ för ytterligare täckning är tillgängliga för alla Honda-fordon.
Honda HR-V 2023 Entry MSRP
Honda HR-V finns i tre utrustningsnivåer: LX (25 045 euro), Sport (27 145 euro) och EX-L (29 145 euro).
Bästa små stadsjeepar och crossovers: Slutsats
Det är inte svårt att se varför stadsjeepar och crossovers har blivit normen för majoriteten av köparna. I de flesta fall är crossovers mer praktiska än en traditionell sedan och erbjuder en liknande nivå av komfort och tekniska egenskaper – vissa låter dig till och med köra över slät asfalt. Och även om det inte finns någon brist på alternativ på marknaden, är den här listan över de fem bästa små stadsjeepar och crossovers ett bra ställe att börja när du ska köpa ett nytt fordon.