Chevrolet introducerade först konceptet med en produktions-SUV med 1935 Suburban Carryall. Idag, 2023, har SUV:n blivit det bästa fordonet för köpare som behöver ett mer rymligt, mångsidigt och praktiskt vardagsfordon. Vi har satt ihop den här listan över de bästa stora SUV:arna om du är på marknaden just nu. Baserat på vår forskning kan vi rekommendera fem av dem.
Med undantag för Mercedes-Benz GLS har de stora SUV:arna på denna lista kaross-på-ramkonstruktion i motsats till unibody-konstruktion. Karossbyggda stadsjeepar klassas ibland som mer ”lastbilsliknande” eftersom de har vissa egenskaper, som högre dragkapacitet eller mer terrängkapacitet. Det finns några större SUV:ar med solid kaross som vi tycker är bra val, inklusive Kia Telluride , den Hyundai palissad och den Subaru Ascent .
När det gäller maximal dragkapacitet och de stora SUV:arna på den här listan är siffrorna relativa, samtidigt som de kan verka höga. Ju mer last, utrustning och passagerare du har i fordonet (GVWR), desto mer minskar den maximala dragkapaciteten.
Ford Expedition 2023
Den nuvarande fjärde generationens Expedition, som gjorde sin debut 2018, är en ättling till originalet som Ford utvecklade 1997 för att ersätta Bronco. Bronco har sedan dess gjort en djärv comeback för att utmana Jeep Wrangler, men Expeditionen förblir en billig treradig SUV med enorma drag- och bogseringsmöjligheter.
Expeditionen finns i en längre Max-variant. Den är 12 tum längre än Expeditionen med standardhjulbas och erbjuder 77 procent mer förvaringsutrymme bakom sätena på tredje raden.
proffs
- Rymlig stuga
- Kraftfull V6-motor
- Tekniska standardegenskaper
Nackdelar
- Matt styrkänsla
- Bränsleförbrukning under verkliga förhållanden
Drivlina och bränsleförbrukning
Ford Expedition har en 3,5-liters EcoBoost V6 på 375 hk, 470 lb-ft. av vridmoment. Tvillingturbomotorn skickar sin kraft till bakhjulen eller alla fyra hjulen via en 10-växlad automat (Control Trac fyrhjulsdrift är tillval). Högre trimnivåer får en uppgraderad EcoBoost-motor med 440 hk och 510 lb-ft vridmoment.
Expeditionens EcoBoost V6 är ett kraftpaket som driver bilen från noll till 100 km/h på 6,9 sekunder. Nackdelen med expeditionens hastighet är den under genomsnittliga verkliga bränsleförbrukningen som vi har bestämt. EPA-beräknad bränsleekonomi för Ford Expedition 4WD är 17 i staden, 22 på motorvägen och 19 tillsammans.
Maximal dragkapacitet och lastutrymme
Med lämplig utrustning kan expeditionen bära upp till 9 300 lbs. pull, ett mer än anständigt värde i sin klass. Heavy-Duty Trailer Tow Package lägger till en 3,73 halkfri bakaxel, integrerad släpbromskontroll, backbromshjälp och trailerbackup, bland andra funktioner.
Bakom sätena på tredje raden erbjuder Expeditionen cirka 20 kubikmeter utrymme med sätena nedfällda. Vikning av den tredje raden avslöjar 57,5 kubikmeter, medan vikning av den andra raden avslöjar upp till 105 kubikmeter utrymme. Ford Expedition kan enkelt tillgodose behoven hos en stor familj när det gäller lastkapacitet. Det finns tillräckligt med plats för shoppingväskor, sportutrustning, campingutrustning och allt annat.
Ford BlueCruise
Top-of-the-line Platinum levereras som standard med BlueCruise förarassistansteknik. Den använder data från fordonets förarassistanssystem (filcentrering, adaptiv farthållare, trafikskyltigenkänning) för att möjliggöra handsfreekörning för att möjliggöra förkvalificerade motorvägssträckor . BlueCruise introducerades först i Mustang Mach-E och finns även i F-150 Lightning.
Interiör: Sittplatser för åtta personer
Basen av Ford Expedition är en femsitsig, tvåradig SUV, men andra modeller har treradiga sittplatser för upp till åtta vuxna. Till och med Expedition XL, som är inriktad på fordonsflottor, har massor av teknik som nyckellöst inträde, tryckknappsstart, en 12-tums infotainmentpekskärm, ett ljudsystem med sex högtalare och Apple CarPlay och Android Auto-anslutning. Andra extrafunktioner som automatisk klimatkontroll med tre zoner, läderklädsel och ett digitalt instrumentpanel är standard när du klättrar på specstegen.
Ford Expedition Säkerhetsbetyg och funktioner
De Ford Expedition 2023 fick en från NHTSA Femstjärnigt övergripande säkerhetsbetyg . Varje expedition lämnar fabriken med Ford Co-Pilot360, ett avancerat förarassistanspaket som inkluderar automatisk helljus, dödvinkelövervakning, körfältsvarning och kollisionsvarning framåt.
Ford Expeditionsgaranti
Alla expeditioner kommer med en treårig, 36 000 mils stötfångaregaranti och en femårig, 60 000 mils drivlinagaranti. Det finns alternativ för att förlänga fabriksgarantin på en ny expedition.
Ford Expedition 2023 inträde MSRP
2023 års Ford Expedition finns i sex basnivåer: XL (56 970 euro), XLT (61 035 euro), Limited (69 855 euro), Timberline (73 245 euro), King Ranch (79 910 euro) och Platinum (81 755 euro).
Jeep Grand Wagoneer 2023
Jeep introducerade nyligen Grand Wagoneer L med längre hjulbas, en längre och rymligare Grand Wagoneer designad för att konkurrera med Fords Expedition Max landyacht. Precis som Expedition Max är Grand Wagoneer L 12 tum längre än standarden Grand Wagoneer. Om du inte behöver den storleken och vikten, överväg Grand Wagoneer med vanlig hjulbas på vår lista över de bästa stora SUV:arna.
proffs
- håll
- Unik Jeep-styling
- Kraftfulla motoralternativ
Nackdelar
- Hög initial MSRP
- Jeeps tidigare tillförlitlighetsbetyg
Drivlina och bränsleförbrukning
För Jeep Grand Wagoneer 2023 Två motorer finns tillgängliga: en 6,4-liters, 392cc V8 eller en Hurricane Twin Turbo 510 rak sexa. 6,4 V8-motorn ger 471 hk och 455 lb.ft. av vridmoment och har cylinderavaktivering för att minska bränsleförbrukningen. Hurricane-motorn har 510 hk och ett vridmoment på 500 lb.ft. lite mer kraft. Båda motorerna är kopplade till en åttastegad automat som driver standard fyrhjulsdrift.
Nackdelen är bränsleförbrukning och kostnad, speciellt eftersom användningen av Super rekommenderas för båda motorerna. EPA:s uppskattade bränsleekonomi för en Jeep Grand Wagoneer är 14 city, 20 highway och 17 kombinerat för den turboladdade raka sexan. Däremot uppnår V8:an 13/18 i city och 15 på motorvägen och tillsammans.
Maximal dragkapacitet och lastutrymme
Grand Wagoneer överträffar Expeditionen i bogseringsavdelningen. När den är rätt utrustad med 4WD och 6,4 V8, kan Grand Wagoneer dra maximalt 9 850 lbs.
Standard-hjulbasen Grand Wagoneer erbjuder 28,4 kubikfot lagring bakom sätena på tredje raden och upp till 72,9 kubikfot med tredje raden nedfälld. Om du behöver bära mer kan du fälla andra och tredje sätesraden för att skapa 96,9 kubikfot förvaring. Med modellen med längre hjulbas kan lastkapaciteten ökas ytterligare.
terrängförmåga
Medan Lexus LX 600 har imponerande terrängegenskaper, är det inget som slår en Jeep. Grand Wagoneer levereras som standard med Jeeps Quadra-Drive II 4×4-system, som har en bakre elektronisk differential med begränsad glidning. Andra viktiga terrängegenskaper inkluderar Selec-Terrain-traktionshanteringssystemet, ett 48:1 krypförhållande och upp till 24 tum vattengenomsläpplighet.
Inredning: Robust lyx
Jeep Grand Wagoneer kan utstråla en aura av prestige, men den är inte lika snygg som andra på den här listan. Det kan vara det bäst utrustade fordonet i Jeep-serien, men det kan inte dölja sitt utilitaristiska DNA. Som sagt, Grand Wagoneers läderklädda hytt är nästan tyst på motorvägen, en viktig egenskap som förstärks av Jeeps Quadra-Lift luftfjädring.
Standardutrustning inkluderar fyrazons automatisk klimatkontroll, uppvärmda, ventilerade och masserande framsäten, uppvärmda andra radens kaptenssäten, en elektriskt justerbar och uppvärmd ratt och omgivande belysning. Om du väljer en bänk på 60/40 andra raden kan Grand Wagoneer och Grand Wagoneer Series II ta emot åtta passagerare.
Den tekniska utrustningen i interiören är rik, om än lite krånglig att använda. Höjdpunkter inkluderar ett digitalt instrumentkluster, 12-tums infotainment-pekskärm, head-up-display, navigering, trådlös laddning, trådlös Apple CarPlay och Android Auto, Amazon Fire TV med Alexa och ett sprängande McIntosh premiumljudsystem 19 högtalare, bland många andra funktioner .
Jeep Grand Wagoneer säkerhetsklassificeringar och funktioner
2023 Jeep Grand Wagoneer har ännu inte fått krock- och säkerhetsbetyg från NHTSA och IIHS när detta skrivs. Avancerade körhjälpmedel inkluderar dödvinkelövervakning, filbytesvarning, adaptiv farthållare och ett automatiskt parkeringssystem. Convenience Group-alternativet lägger till fler skyddsnät som en mörkerseendekamera, korstrafikvarning, baksäteskameramonitor och trafikskyltigenkänning.
Jeep Grand Wagoneer-garanti
Jeep Grand Wagoneer kommer med en treårig, 36 000 mils stötfångargaranti och en femårig, 60 000 mils drivlinagaranti, som kan förlängas som tillval.
2023 Jeep Grand Wagoneer från MSRP
Grand Wagoneer finns i tre huvudsakliga trimnivåer: Series I (89 995 €), Series II (97 090 €) och Series III (109 995 €).
Lexus LX 600 2023
Toyota lade ner J200 Land Cruiser 2021, även om den tionde generationen av J300 introducerades samma år, lagom till Land Cruisers 70-årsjubileum. Vissa industrikällor hävdar att Toyotas mäktiga SUV snart kan återvända till Uncle Sams armar, men Lexus LX 600 mer än väl kompenserar för Land Cruisers tillfälliga frånvaro.
Lexus LX är en sofistikerad Land Cruiser med adaptivt, variabelt chassi, terrängkörningslägen, smörig läderklädsel och ett brett utbud av tekniska funktioner. LX 600 Ultra Luxury har fyra sittplatser med VIP-platser på andra raden. Andra modeller har två eller tre sätesrader för fem till sju passagerare.
proffs
- terrängteknik
- Lyxig stuga
- Turbo V6 motor
Nackdelar
- Litet lastutrymme
- Påträngande körhjälpmedel
Drivlina och bränsleförbrukning
Den ärevördiga V8-motorn som delas av Lexus LX och Toyota Land Cruiser är borta. Att lyfta huven avslöjar en mer kompakt, lättare och kraftfullare 3,5-liters dubbelturbo V6 med 409 hk och 479 lb-ft. av vridmoment (som jämförelse hade den gamla naturligt sugna 5,7-liters V8:an 383 hk och 403 lb-ft vridmoment). Twin-turbo V6 är kopplad till en 10-växlad automat som driver alla fyra hjulen genom fyrhjulsdrift och en två-växlad växellåda.
Den smalare motorn har inte bara mer kraft, utan förbrukar också mindre bränsle. EPA-betygen är 17 stad, 22 motorvägar och 19 tillsammans. Det är bättre än den tidigare LX 570 och dess EPA-klassade 14 kombinerade mpg. Lexus rekommenderar premiumbränsle för 2023 LX 600.
Maximal dragkapacitet och lastutrymme
Lexus LX 600 kan bära upp till 8 000 lbs. pull, ett imponerande antal med tanke på dess mindre turboladdade V6. Även om Trailer Sway Control är standard, erbjuder Lexus inte en integrerad släpvagnsbromskontroll från fabriken som Ford Expedition gör. Om du planerar att bogsera med Lexus LX, överväg en eftermarknadsbromskontroll för släp.
Chassi & fjädring
Lexus LX 600 delar TNGA-F-basen med Toyota Land Cruiser, Sequoia och fullstor Tundra pickup. Enligt Lexus är arkitekturen 441 pund lättare, trots att den är 20 procent styvare än tidigare. Högt monterade dubbla triangeben fram och en fyrlänkad fjädring bak med adaptiva dämpare och justerbar åkhöjd dämpar fordonet och säkerställer optimalt grepp på terrängen och en mjuk gång på asfalten.
terrängverktyg
Även om LX 600 är lyxig och chic, är den inte heller rädd för väder och vind. Den vanliga Multi-Terrain Select-funktionen låter förare välja mellan sex lägen inklusive Auto, Dirt, Sand, Mud, Deep Snow och Rock. Fjädringen, bromsarna och motorns prestanda är optimerade enligt det valda läget. Crawl Control, Downhill Assist Control och flerterrängkameravyer (visas på 12,3-tumsskärmen) ökar terrängprestanda och komfort.
Inredning: Lyxig men med lite lastutrymme
Lexus LX erbjuder gott om plats för passagerare i de två första stolsraderna, även om Ford Expedition har en rymligare tredje rad. Om du planerar att regelbundet transportera fler än fem vuxna eller växande barn, kan den trånga tredje raden utgöra ett problem.
Trots att det är ett lyxfordon är det minimala lastutrymmet en stor nackdel för Lexus LX. Med alla säten uppe erbjuder LX bara 11 kubikfot bakom tredje raden. Att vika den tredje raden avslöjar 44 kubikfot, vilket är bättre men fortfarande långt efter andra fordon på den här listan. Med andra och tredje sätesraden nedfällda finns det 64 kubikmeter förvaringsutrymme. Om lastkapacitet är din högsta prioritet, är Lexus LX 600 inte din bästa insats.
LX 600 levereras som standard med uppvärmda och ventilerade framsäten, läderklädsel, infotainment med dubbla pekskärmar (12,3 tum över och sju tum under), omgivande belysning, navigering, ett ljudsystem med tio högtalare, trådlöst Apple CarPlay och Android Auto och trådlöst laddning från smart telefon.
Lexus LX 600 Säkerhetsklassificeringar och funktioner
NHTSA och IIHS har inte släppt säkerhetsklassificeringar för Lexus LX 600 i skrivande stund. Trots detta har den en omfattande lista med standardsäkerhetsfunktioner och avancerad förarassistansteknik som en del av Lexus Safety System+ 2.5-paketet. Dessa inkluderar automatisk nödbromsning, frontalkollisionsvarning, nödstyrassistent, dynamisk radarfarthållare och intelligent helljus.
Lexus LX 600 garanti
2023 Lexus LX 600 har en fyra års/50 000 mil fabriksgaranti på stötfångaren och en sex år/70 000 mil drivlina garanti. Det finns också en korrosionsgaranti på sex år, obegränsad körsträcka och ett års gratis underhåll. En utökad garanti är tillgänglig som tillval för alla Lexus-fordon, inklusive LX.
Lexus LX 600 2023 Entry MSRP
2023 LX 600 finns i fem utrustningsnivåer: Bas (89 160 euro), Premium (97 110 euro), F Sport Handling (103 370 euro), Luxury (105 110 euro) och Ultra Luxury (129 250 euro).
Cadillac Escalade 2023
GM skrev praktiskt taget boken om stora stadsjeepar, med Cadillac Escalade som dess främsta exempel. Den eleganta och stilfulla interiören kompletteras med en hälsosam dos av Detroit, speciellt om du håller ett öga på Escalade V har kastat.
proffs
- Rymlig hytt med tre sätesrader
- Digital förarstol i cockpit-stil
- Superkryssningsteknik tillgänglig
Nackdelar
- Verklig bränsleekonomi
- Genomsnittliga tillförlitlighetsbetyg
Drivlina och bränsleförbrukning
Cadillac Escalade levereras som standard med en 420 hk, 460 lb-ft, 6,2-liters V8-bensinmotor. av vridmoment. Det finns också en 3,0-liters inline-sex dieselmotor som ger 277 hk och samma vridmoment på 460 lb-ft. som V8-motorn har.
Den förstklassiga Escalade-V har en kompressormatad 6,2-liters V8:a som producerar 682 hk och 653 lb-ft. av vridmoment. Det är samma motor som driver de stora CT5-V Blackwing limousine kör. Escalade-V är en av de mest kraftfulla SUV:arna på marknaden och når 60 mph på 4,4 sekunder. Alla Escalader har en 10-växlad automat med bakhjulsdrift, men fyrhjulsdrift är tillval (förutom på Escalade-V).
EPA-betygen för en V8 fyrhjulsdriven Cadillac Escalade är 14 city, 18 highway och 16 kombinerade. Escalade-V är inte bättre med 11 i staden, 16 på motorvägen och 13 tillsammans. Om du vill ha en bränslesnål Escalade ger den 3,0-liters bakhjulsdrivna dieseln 21 i staden, 27 på motorvägen och 23 tillsammans.
Maximal dragkapacitet och lastutrymme
Med lämplig utrustning kan Cadillac Escalade bära upp till 8 200 lbs. medan Escalade-V drar upp till 7 000 lbs trots sin superbilsliknande prestanda. drar.
Den enorma interiören i Escalade erbjuder tillräckligt med utrymme för upp till åtta vuxna i tre sätesrader. Den vanliga hjulbasmodellen erbjuder 25,5 kubikmeter förvaringsutrymme bakom tredje raden och upp till 72,9 kubikmeter bakom andra raden, vilket gör den rymligare än Ford Expedition. När du fäller ner andra och tredje sätesraden får du 121 kubikfot lastutrymme.
Chassi & fjädring
Cadillac Escalade delar sin GMT T1XX-plattform med Chevy Tahoe/Suburban och GMC Yukon/Yukon XL. Den har fyrhjulsoberoende fjädring med Magnetic Ride Control. Systemet har sensorer som skannar vägytan 1 000 gånger per sekund medan metalliserade partiklar gör att dämparna kan stelna eller mjukna som svar på gupp i vägen.
superkryssning
GM:s Super Cruise handsfree-körteknik är tillgänglig på Escalade (förutom basversionen Luxury). Systemet använder data från adaptiv farthållare, kameror, sensorer och LiDAR-kartor för att möjliggöra handsfree-körning på kompatibla motorvägar. Cadillac-fordon förväntas bli tillgängliga med en förbättrad version av inom en snar framtidSuper Cruise utrustad .
Interiör: Elegant med lite kritik
Basen Escalade har inredning i konstläder, 16,9-tums infotainmentpekskärm, 14,2-tums digital instrumentdisplay, trezons klimatkontroll, AKG-ljudsystem med 19 högtalare, trådlös Apple CarPlay och Android Automobile. Högre utrustningsnivåer får ett panoramasoltak, säten i äkta nötläder, uppvärmda och ventilerade säten, mjukstängande dörrar och ett AKG-ljudsystem med 36 högtalare.
Om det finns någon kritik mot interiören så är det att den inte stämmer överens med vissa europeiska lyxsuvar när det gäller materialkvalitet och övergripande layout. Detta är förmodligen en fråga om personlig smak och preferenser. Så om du är intresserad av Escalade, oroa dig inte för mycket om det.
Cadillac Escalade Säkerhetsklassificeringar och funktioner
2023 års Cadillac Escalade fick fyra från NHTSA av fem stjärnor . Escaladen har en lång lista med avancerade körhjälpmedel, inklusive Forward Collision Warning, Lane Departure Warning, parkeringssensorer fram och bak, Blind Spot Assist, Adaptive Cruise Control och mer.
Cadillac Escalade-garanti
Escalade har en stötfångargaranti på fyra år/50 000 mil och en garanti på sex år/70 000 mil på drivlinan, även om det finns alternativ för att förlänga den täckningen. De senaste RepairPal-betygen placerar Cadillac på 26:e plats av 32 av alla stora bilmärken för pålitlighet. Trots de mediokra tillförlitlighetspoängen visar vissa studier att Cadillac har hög kundlojalitet.
Cadillac Escalade 2023 Entry MSRP
Cadillac Escalade finns i sex utrustningsnivåer: Lyx (82 690 euro), Premium Luxury (91 490 euro), Sport (94 490 euro), Premium Luxury Platinum (108 990 euro), Sport Platinum (108 990 euro) och V-serien (152 590 euro). ). .
Mercedes Benz GLS 2023
Som ett Mercedes flaggskepp gör GLS ingen hemlighet av dess avsikt och syfte. Det är den enda på den här listan med en billiknande unibody-plattform, vilket officiellt gör den till en stor, sju-sits crossover. Ändå har den standard 4MATIC fyrhjulsdrift och tillräckligt med smart teknik för att göra den till en förvånansvärt kapabel terrängbil.
Även om det inte har stegramsarkitekturen som andra stora stadsjeepar, ger detta koncept utdelning på motorvägen när komfort och förfining är nyckeln. Lägg därtill den rymliga interiören, sportiga hanteringen, snälla motorerna och en uppsjö av nya tekniska funktioner, så är det svårt att förbise GLS-klassen.
proffs
- åkkvalitet
- tekniska funktioner
- Kraftfulla motorer
Nackdelar
- håll
- Tråkig styling
Drivlina och bränsleförbrukning
Basversionen av Mercedes-Benz GLS 450 har en turboladdad inline 3,0-litersmotor som producerar 362 hk och 369 lb-ft. ger vridmoment. Uppgradering till GLS 580 ger dig en 4,0-liters, turboladdad V8-motor som ger 483 hk och 516 lb-ft vridmoment. erbjudanden.
Om du vill att en sjusitsiga Mercedes SUV ska konkurrera med Cadillac Escalade-V, kommer Mercedes-AMG GLS 63 med sin 603 hk dubbelturboladdade V8 att tillfredsställa dina nycker. Alla motorer är ihopkopplade med en nioväxlad automat som skickar kraft till alla fyra hjulen via märkets fyrhjulsdriftsystem 4MATIC.
Den basturboladdade inline-sexan har ett EPA-betyg på 18 city, 23 highway och 20 kombinerat. GLS 580 uppnår 16/21 i stadstrafik och 18 i kombinerad trafik. AMG GLS 63 hotrod har en EPA-betyg på 14 i staden, 19 på motorvägen och 16 tillsammans.
Chassi & fjädring
Mercedes GLS har den lyxigaste körbarheten bland sina samtida, en av de främsta anledningarna till att den kom med på vår lista över de bästa stora SUV:arna. Dess unibody-struktur har en främre fjädring med dubbla triangelben och en bakre multi-link fjädring med adaptiva luftdämpare. Den adaptiva luftdämparen styr åkhöjd och åkkomfort, vilket gör att GLS kan vara sportigare eller tystare beroende på vilket körläge som valts.
Maximal dragkapacitet och lastutrymme
När den är rätt utrustad kan 2023 Mercedes-Benz GLS dra upp till 7 700 pund, ett antal över genomsnittet med tanke på dess unibody-konstruktion.
Med sätena på tredje raden i upprätt läge erbjuder GLS 17,4 kubikfot lastutrymme, lite mer än Lexus LX 600 men fortfarande under Grand Wagoneer, Escalade och Expedition. När du fäller ner allt erbjuder GLS knappa 85 kubikmeter lastutrymme. Det är fortfarande mer än LX 600, men bakom de andra på den här listan.
Interiör: Bekvämt och lyxigt
Upp till sju personer kan koppla av i alla tre raderna, medan de överdimensionerade fönstren ökar känslan av rymd. Som du kan förvänta dig av en Mercedes-Benz är GLS packad med modern teknik. Den har en 12,3-tums infotainmentpekskärm med MBUX, standardnavigering, fyrazons automatisk klimatkontroll, röststyrning, trådlös laddning, Apple CarPlay och Android Auto samt ett Burmester-ljudsystem.
Mercedes-Benz GLS säkerhetsklassificeringar och funktioner
NHTSA och IIHS har inte släppt sina säkerhetsbetyg för 2023 års Mercedes-Benz GLS-klass i skrivande stund, men den har de nödvändiga förarhjälpmedel som anstår ett lyxmärke. Varje Mercedes GLS levereras som standard med övervakning av döda vinkeln, undvikande av kollisioner, automatisk parkering och en surroundkamera.
Mercedes-Benz GLS garanti
GLS lämnar fabriken med en stötfångare-till-stötfångare-garanti på fyra år och 50 000 kilometer, som valfritt kan förlängas.
Mercedes-Benz GLS 2023 från MSRP
GLS-Klass 2023 finns i två utrustningsvarianter: GLS 450 (82 850 euro) och GLS 580 (106 050 euro). Mercedes-AMG GLS 63 kommer att börja med ett RRP på cirka 136 000 euro.
Bästa stora stadsjeepar: Slutsats
Du kan inte gå fel med den här listan, oavsett om du letar efter utrymme, komfort, lyx, prestanda på väg, offroad-kapacitet eller något annat. Idag kämpar tillverkarna för sin position på den nya, mycket konkurrensutsatta marknaden för elektriska SUV. Dessa kan vara de bästa stora SUV:arna för tillfället, men det ska bli intressant att se hur saker och ting ser ut under de närmaste åren.