Ford Expedition 2023: Förbrukning, tekniska data, pris

De vadställe Expedition 2023 är en robust, fullstor, fullt utrustad treradig SUV – läs och häpna. Den finns i två längder, Standard (enorm) och den ännu mer gigantiska Max, och i sortimentet finns även Timberline-modellen som är välutrustad för terrängutflykter. Till skillnad från sina lika stora konkurrenter från GM och Stellantis – sådär Chevy Tahoe , till GMC Yukon och Jeep Wagoneer – den erbjuder inte en naturligt sugande V8-motor. Expeditionen drivs istället av Fords välkända 3,5-liters, dubbelturboladdade EcoBoost V6-motor, som utvecklar upp till 440 hk och 510 pund per centimeters vridmoment i den kraftfullaste versionen. Alla 2023-expeditioner växlas via en smidig 10-växlad automatisk växellåda, och kunderna kan välja mellan bakhjuls- och fyrhjulsdrift.

Trots att den inte har en V8-motor är Expeditionen inte precis bränslesnål, men den är snabb: Med Stealth Performance-paketet kan den accelerera sin avsevärda massa till 60 mph på mindre än 5,0 sekunder. Den har också en dragkapacitet på 9300 lb och kan bära över 1750 lbs nyttolast. Ford har också utrustat Expeditionen med de senaste säkerhets- och anslutningsprylarna, vilket gör den till ett rimligt, väl avrundat alternativ för XXL-SUV-köpare. Jämfört med sina konkurrenter från Chevy , GMC och jeep Det är dock i underläge på grund av de sämre materialen i interiören och den lastbilsliknande hanteringen.

Vad är nytt för 2023?

Expeditionen får för det årsmodell 2023 mindre uppdateringar inklusive en ny Iconic Silver exteriörfärg för Platinum-modellerna. Andra färgförändringar inkluderar svartmålade dimlampor för Special Edition-modellerna och en svart onyxfärgkombination för Timberline-modellerna. Dessutom kommer Timberline-modellerna nu som standard med Trail 1 Pedal Drive.


prissättning och köpbeslut

Enligt vår åsikt är den begränsade utrustningsnivån på mellannivån i Expeditionen med den vanliga hjulbasen det bästa valet. Den har inte bara bra standardutrustning (läderstolar, Bang & Olufsen-stereo och elektriskt justerbara löpbrädor), utan den finns även med ett attraktivt prestandaalternativ utformat för att förbättra den stora bilens köregenskaper. Stealth Performance-paketet erbjuder ett sportigare chassi, en kraftfullare motor (440 hk istället för 375 hk) och slående mörka exteriördetaljer, inklusive 22-tumshjul. Fyrhjulsdrift – för den som behöver det – kostar runt 3 000 euro extra.


motor, transmission och prestanda

Expeditionen drivs av en 3,5-liters V6-motor med dubbla turboladdade och en lyhörd 10-växlad automatlåda som kan kopplas till antingen bakhjuls- eller fyrhjulsdrift. Standardmotorn levererar 380 hk och 470 Nm i vridmoment, medan Limited-modellerna har 400 hk och 480 Nm. En ännu kraftfullare version finns tillgänglig för Timberline och Limited med Stealth Performance-paketet, vilket ökar dessa siffror till 440 hk och 510 Nm. Timberline-modellen accelererade till 100 km/h på bara 5,1 sekunder på vår testbana och slog V8 Tahoe Z71 med hela 2,4 sekunder; Stealth Performance-modellen minskade tiden för Timberline-modellen med 0,2 sekunder. Alla expeditioner har oberoende bakre fjädring. Samtidigt som passagerarna är glada över den mjuka hanteringen missgynnas föraren av trög hantering och oprecis styrning. Expeditionen kan bogsera upp till 9300 pund och den längre Expedition Max upp till 9000 pund.


Bränsleförbrukning och MPG i praktiken

Denna klass av stora transportörer bidrar verkligen inte till bevarandet av fossila bränslen. Ford hävdar att dess EcoBoost-teknik, som ersätter en stor, naturligt aspirerad V8 med en mindre, dubbelturboladdad V6, är mer effektiv. Men expeditionen håller inte det löftet. EPA har inte släppt sina värden för 2023 års modell, men vi antar att de kommer att förbli desamma eftersom fordonets hårdvara inte har förändrats. Referensvärdena för bakhjulsdriften är 17 mpg i staden och 23 mpg på motorvägen; den fyrhjulsdrivna versionen sjunker till 16 mpg i staden. Både Expedition och Expedition Max uppnådde en förbrukning på 20 mpg på vår 75 km/h förbrukningsrutt, som är en del av vårt omfattande testprogram.


Interiör, komfort och lastning

Expeditionens interiörmaterial och utnämningar blir mer sofistikerade från modell till modell, vilket kulminerar i Platinum-utnämningar med rik läderklädsel och masserande framsäten. Både den vanliga Expeditionen och den långa axelbasen Expedition Max har rymliga interiörer och – till skillnad från vissa av konkurrenterna – en tredje stolsrad som inte heller stör vuxna. Den andra raden levereras som standard med en tresitsbänk, men ett par kaptensstolar kan även beställas på begäran. Maxs interiöra förvaringsutrymme är också oslagbart. Varje modell har en elektriskt fällbar tredje sätesrad som kan manövreras från lastutrymmet eller från baksätet. Både den andra och den tredje sätesraden fälls ned helt, vilket skapar ett plant golv som underlättar lastningen.


infotainment och uppkoppling

Expeditionen levereras som standard med en stor 12,0-tums pekskärm som kör Fords Sync4 infotainmentprogramvara. Förutom möjligheten att ta emot uppdateringar trådlöst, erbjuder den trådlösa Apple CarPlay och Android Auto. En abonnemangsbaserad Wi-Fi-hotspot är tillgänglig, liksom ett Bang & Olufsen-ljudsystem med 22 högtalare och ett underhållningssystem i baksätet. Om standardpekskärmen inte är tillräckligt stor kan Expeditionen även utrustas med en 15,5-tums porträttskärm, som även finns i den batterielektriska Mustang Mach-E.


säkerhet och förarassistans

Förutom en rad standard- och valfria förarassistanssystem erbjuder Expedition två toppmoderna trimnivåer. Toppmodellen Platinum är utrustad med Ford BlueCruise handsfree-system. Terrängversionen Timberline har Trail Turn Assist, som ger SUV:n en snävare svängradie genom att bromsa inre bakhjulet i snäva kurvor med låg hastighet när fordonet är i 4WD-läge och på mjukt underlag. Denna användbara funktion finns också i Ford Bronco . För mer information om expeditionens krocktest, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar

  • Standard kollisionsvarnare och automatisk nödbromsning
  • Lane Departure Warning och Lane Departure Warning tillgängliga
  • Tillgänglig adaptiv farthållare

garanti och underhåll

Ford erbjuder en gedigen garanti för Expeditionen, som i området för drivlinan till och med överstiger den för Mercedes Benz överträffar Dock erbjuds inget kostnadsfritt planerat underhåll.

  • Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti
  • Drivlinans garanti är på fem år eller 60 000 miles
  • Inget gratis planerat underhåll
Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar