Som tvillingbror till Hyundai Ioniq 5 – och vinnare av våra 10 utmärkelser för bästa lastbilar och SUV – erövrar kia EV6 2023 elbilsmarknaden med sportig prestanda och ett helt eget djärvt utseende. De fyrhjulsdrivna modellerna är mer kraftfulla och tillgängliga med ett större batteripaket för en räckvidd på upp till 310 mil.

Hanteringen är mycket bra för en SUV som är rolig på landsvägen. För förare, årets nya GT-modell tickar i alla rätt rutorna, dess 576 hästkrafter gör Stinger-ägare gröna av avundsjuka när den river förbi dem. Samtidigt är interiören i EV6 tyst och rymlig nog att ta sin plats bland SUV-rivaler som vadställe Mustang Mach E, Ioniq 5 och Volkswagen ID.4 för att motivera. Det är en av våra favorit-SUV:ar eftersom dess egenskaper lägger till en väl avrundad EV som är rolig att leva med och bra valuta för pengarna.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
I toppen av EV6-modellutbudet i år ligger den ballistiskt snabba GT med 576 hk och adaptivt chassi. En grön knapp på ratten låser upp drivsystemets maximala effekt, vilket är tillräckligt för att accelerera EV6:an till 100 km/h på bara 3,2 sekunder i testet. I takt med den ökade körprestandan har Kia även utrustat interiören i GT med sportigare inslag som sportstolar och neongrön klädsel.

Tyvärr sänker den extra kraften GT:s beräknade räckvidd till bara 206 miles per laddning – en betydande minskning från den mest effektiva modellens maximala räckvidd på 310 miles. Instegsljuset har tagits bort för 2023, vilket gör den bakhjulsdrivna Wind till den mest prisvärda EV6:an, och lägger till 7 100 € till baspriset för SUV:n.

Vi är glada över GT:s toppspecifikationer, men misstänker att de flesta elbilsköpare är mer intresserade av maximal räckvidd än maximal prestanda. För dessa kunder rekommenderar vi trimnivån Wind med två motorer och fyrhjulsdrift, inte bara för att det är det mest prisvärda sättet att få dragkraft i alla väder, utan också för att de två motorerna tillsammans producerar 320 hk, medan den enskilda motorn producerar mindre. Räckvidden upprätthålls också med vanliga 19-tumshjul, och den fyrhjulsdrivna EV6 Wind sägs kunna gå upp till 282 mil på en enda laddning.
EV-motor, prestanda och körbarhet
EV6 är tillgänglig med bara en elmotor på bakaxeln för bakhjulsdrift, eller med elmotorer på fram- och bakaxeln för fyrhjulsdrift. Medan de fyrhjulsdrivna modellerna har ett större batteri och 320 respektive 576 hästkrafter, har basmodellen med bakhjulsdrift ett mindre batteri och bara 167 hästkrafter. Om du väljer det större batteriet ökar den totala effekten av den bakhjulsdrivna EV6 till 225 hk. Vi körde en GT-Line AWD i Europa och älskade den goda accelerationen, smidiga hanteringen och justerbara regenerativa bromsar.


På vår testbana lyckades 320 hk GT-Line gå från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder. Om du letar efter maximal prestanda på raksträckan är 576 hk GT precis grejen för dig. I testet nådde den 100 km/h-märket på 3,2 sekunder. Performance-modellen är överst i modellsortimentet och har förbättringar som en elektronisk differential med begränsad glidning, fastare avstämning av fjädring, adaptiv fjädring och starkare bromsar.
Räckvidd, laddning och batteritid
Kia EV6 har två batteristorlekar: en med 58,0 kWh och en med 77,4 kWh. Naturligtvis ger det större batteriet längre räckvidd. Det mindre standardbatteriet har en EPA-klassad räckvidd på 232 miles; det större batteriet med utökad räckvidd har en EPA-klassad räckvidd på upp till 310 miles. Genom att välja den prestandaorienterade GT-modellen sjunker räckvidden till ynka 206 miles per laddning, trots att den är utrustad med det största av de två batterierna.

Med den fyrhjulsdrivna Wind-modellen, som levereras som standard med ett större batteri, mätte vi en räckvidd på 230 mil på motorvägen med en hastighet av 75 km/h på vår bränslebesparande sträcka innan batteriet behövde laddas; den mest kraftfulla GT-modellen hade en räckvidd på 190 miles på motorvägen.

Förutom en driftspänning på 800 volt uppger Kia att batteriet kan laddas från 10 till 80 procent på mindre än 18 minuter med hjälp av en 350 kW snabbladdare. Vi testade detta uttalande och var nöjda med resultatet. Med samma enhet kan 70 miles tillryggaläggas på mindre än 5 minuter. Den inbyggda laddaren på 11 kW sägs ladda batteriet från 10 till 100 procent på 7 timmar när den är ansluten till ett nivå 2-uttag.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPGe i praktiken
Varje enmotorig EV6 har en kombinerad EPA-klassning på upp till 117 MPGe, tvåmotorsversionen når 109 MPGe när den paras ihop med de vanliga 19-tumshjulen och 96 MPGe när den paras ihop med 2os som tillval. Med den högpresterande GT-modellen sjunker den kombinerade siffran till 79 MPGe.
Interiör, komfort och lastning
EV6:s design och funktioner är inte riktigt lika djärva på insidan som den är på utsidan, men dess egenskaper och funktioner är mer attraktiva och futuristiska än någon nuvarande Kia-modell. Även om mittkonsolen inte glider och det inte finns några fotstöd på framsätena som Ioniq 5, kombinerar EV6 högteknologiska element som en digital instrumentbräda med praktiska element som en flytande mittkonsol med många förvaringsmöjligheter och ett stort förvaringsfack nedanför .


Andra specialfunktioner inkluderar den tvåfärgade, tvåekrade ratten, den distinkta startknappen på mittkonsolen och de smakfullt placerade guldaccenterna i hela sittbrunnen. EV6 har ett plant golv och en lika lång hjulbas som den treradiga mellanbilen Kia Telluride . Lastutrymmet bakom baksätesbänken rymmer 28 kubik, med nedfällda baksätesryggar är det totalt 54 kubik. Det finns också mer förvaringsutrymme under den främre bagageutrymmet, men inte så stort som förväntat.
infotainment och uppkoppling
Infotainmentsystemet styrs via en 12,0-tums pekskärm, som är en förlängning av EV6:ans 12,0-tums digitala mätare. Men designen och prestandan för menystrukturen och navigeringen är inte imponerande. Förutom möjligheten att acceptera uppdateringar via luften och svara på otaliga röstkommandon, erbjuder systemet populära funktioner som Apple CarPlay, Android bil , trådlös laddning av smartphones och en Wi-Fi-hotspot. Dessutom kan ljudsystemet uppgraderas till det tillgängliga Meridian-systemet med 14 högtalare.


säkerhet och förarassistans
Kia utrustar EV6 med en rad förarassistanssystem som standard, inklusive automatisk nödbromsning och automatiskt helljus. Ytterligare assistanssystem finns som tillval, som garanterar ännu mer säkerhet. För mer information om EV6-krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard övervakare för döda vinkeln och varning för tvärtrafik bak
- Adaptiv farthållare och filbytesvarning som standard
- Fjärrparkeringshjälp tillgänglig
garanti och underhåll
Kia erbjuder en av de bästa garantierna i branschen. Tyvärr till skillnad från Hyundai inget gratis planerat underhåll.
- Begränsad fem års eller 60 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är giltig i 10 år eller 100 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll
Det rekommenderade försäljningspriset är 52 415 euro för Kia EV6 2023.