Ta en titt utanför boxen och upptäck nyheterna med den elektriska SUV:n från Volkswagen för 2023. Produktionen av 2023 års Volkswagen ID4 för den amerikanska marknaden kommer att flyttas till Chattanooga, Tennessee detta modellår och den elektriska suven kommer att få ett nytt batteripaket och en reviderad mittkonsol. Dessutom får den första renodlade elbilen från den tyska tillverkaren en ny, billigare instegsmodell. ID4 tävlar i en snabbt växande klass av elektriska stadsjeepar som inkluderar Ford Mustang Mach-E och den Hyundai Ioniq 5 tillhöra.

Innehåll
Vad är nytt?
- Basmodell med mindre 62kWh batteripaket och lägre pris än förra året
- Standard 12,0-tums infotainmentpekskärm och semi-autonomt parkeringssystem
- Exteriör stylinguppgraderingar inklusive höjdpunkter i den främre stötfångaren, ett upplyst VW-märke på baksidan av S-modellerna och trehjulsdesign
- Interiörfärger och tyger
- Förbättrad mittkonsol
- Klimatkontroll med tre zoner och uppvärmda yttre baksäten på S Plus-modeller
- Cyklistdetektering för fordonets automatiska nödbromsningssystem
vad vi tycker
Med den fortfarande relativt nya ID4:an erbjuder Volkswagen en solid elektrisk SUV. Under sitt tredje årsmodell imponerade de tidigare versionerna på oss med sin kör- och sittkomfort, de rymliga baksätena och den enkla hanteringen. För 2022 har VW lagt till fyrhjulsdrift till ID4:an och till 2023 kommer en billigare variant med kortare räckvidd att introduceras. Nu byggd i Chattanooga, Tennessee, har ID4:s uppdaterade centerstack subtila men märkbara förbättringar. Den kör precis som de tysktillverkade modellerna vi tidigare recenserat.

ID4 2023 har inte heller tappat sina tidigare nackdelar: obekväma pekskärmar, några billiga inredningsdetaljer och en laddningsport i hörnet av fordonet bort från föraren. Lastutrymmet är inte heller lika stort som vissa konkurrenter på grund av den sluttande taklinjen och bristen på bagageutrymme. Dessutom är det inte en särskilt snabb elbil och laddas inte lika snabbt som Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6 . Ändå är VW ett billigare alternativ än så Tesla Model Y eller den vadställe Mustang Mach-E.
batteri, motor och kraft
Efter att ha flyttat produktionen av ID4 till Tennessee i USA har Volkswagen hittat en ny leverantör för litiumjonbatterier. En modell med ett 62 kWh batteri introducerades och är den mest ekonomiska versionen av sortimentet. Med en DC-snabbladdare kan ID4 laddas från 5 till 80 procent på cirka 40 minuter. Ett liknande resultat förväntas för 2023, åtminstone för versionerna med det större 82kWh-batteriet tillgängligt vid lanseringen.

Resultatet är oförändrat jämfört med förra året. Det översätts till 201 hk och 229 lb-ft vridmoment för den vanliga enmotoriga RWD-drivlinan och 295 hk och 339 lb-ft vridmoment för den dubbelmotoriga AWD-drivlinan.

När det gäller räckvidd bedömer VW att modellerna med det mindre batteriet kommer att ha en räckvidd på 208 mil baserat på en simulerad EPA-testcykel, som förvisso är i den lägre delen, men du kan alltid uppgradera till det större batteriet. Beroende på konfigurationen uppnår dessa varianter mellan 255 (en 10-mils förbättring jämfört med 2022) och 275 miles på en full laddning, vilket är mitt i det nuvarande EV-landskapet. Trots det korta utbudet är grundpriset på den nya basvarianten mindre än 40 000 euro.
✓ Du kan också kontrollera:
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Den mekaniskt liknande ID4 2022 presterade mycket bra i säkerhetstesterna. NHTSA gav den elektriska VW ett femstjärnigt betyg, byråns högsta totala betyg. Han fick också “Top Safety Pick+” från IIHS 2022, institutets högsta utmärkelse.

Alla aktiva säkerhetsfunktioner i ID4 2022 kommer också att erbjudas under 2023. Dessa inkluderar IQ Drive Suite med automatisk nödbromsning (nu med cyklistdetektering), kontroll över döda vinkeln och tvärtrafik, filbytesvarning och adaptiv farthållare. Parkeringssensorer, adaptiv helljus och trafikskyltigenkänning är återigen standard i de flesta modeller av ID4 2023.

lastutrymme och inredning
Fysiskt erbjuder 2023 ID4 mer lastutrymme men mindre benutrymme än konkurrenter som 2022 Ford Mustang Mach-E och kia EV6.
Benutrymme (fram/bak) | Lastutrymme (säten upp/ner) | |
Volkswagen ID4 | 41,1/37,6 tum | 30,3/64,2 kubikfot |
Ford Mustang Mach-E | 41,7/38,1 tum | 29,0/59,6 kubikfot |
Kia EV6 | 42,4/39,0 tum | 24,4/50,2 kubikfot |
teknologi
Många funktioner hos ID4 2022 återkommer i ID4 2023, som standard LED-exteriörbelysning, regnavkännande vindrutetorkare, nyckellöst insteg, uppvärmda framsäten och omgivande belysning. 2023 ID4-basmodellen ersätter förra årets 10,0-tums pekskärm med en ny 12,0-tums pekskärm och lägger till sju högtalare, trådlös Apple CarPlay och Android Auto-kompatibilitet via VW:s App-Connect, och trådlös laddning från smartphones. Modellerna med längre räckvidd har fortfarande samma handsfree elmanövrerade baklucka, elfällbara ytterbackspeglar och belysta VW-märken som förra årets ID4.

Hur mycket kostar ID4 2023? Och när kan jag få det?
ID4 2023-standarden börjar på 37 495 € före en eventuell federal skattelättnad på upp till 7 500 € och kan bli lika dyr som ID4 AWD Pros S Plus på 53 995 €. De amerikansktillverkade ID4:orna förväntas komma till återförsäljare under hösten.