Med sina olika konfigurationer och utrustningspaket, vadställe Mustang Mach-E 2023 mycket för den som letar efter en crossover men skulle vilja köra elbil. Dessa kunder kan också välja mellan den rikt utrustade Premium-modellen och den kraftfullare GT-modellen. Trots sitt namn är Mach-E ingen Mustang, men den kan ändå beskrivas som smidig och snabb. Lägg därtill en attraktiv exteriör, en välutrustad interiör med de senaste prylarna och prylarna, och tillräcklig räckvidd och prestanda.
Ford hävdar att Mustang Mach-E kan köra mer än 300 mil innan den behöver laddas, och GT-prestandamodellen accelererade till 100 km/h på 3,7 sekunder på vår testbana. Mustang Mach-E var tillräckligt bra för att vinna vårt första pris för 2021 års elbil, men den har nu tagit sin krona till Hyundai Ioniq 5 förlorat, vilket är billigare och lika imponerande.
Vad är nytt för 2023?
För det tredje modellåret erbjuder Premium trim en något ökad räckvidd på 290 miles och mer standardutrustning, inklusive Fords Co-Pilot360 förarassistansteknik över hela modelllinjen. Ett nytt Mustang Nite Pony-paket finns tillgängligt på vissa Premium- och GT Performance Edition-modeller. För premiummodellerna inkluderar den svarta accenter på stötfångare och dörrpaneler, samt glanssvarta 19-tumshjul. På GT Performance Edition-modeller innehåller paketet 20-tums blanksvarta hjul och svart GT-märke. Dessutom har GT och GT Performance Edition panoramaglastak som standard. Det finns också två nya exteriörfärger för Mach-E: Carbonized Grey Metallic och Vapor Blue Metallic.
Enligt vår mening är Premium-modellen den bästa Mach-E. Ford citerar räckvidden med det utökade räckviddsbatteriet och bakhjulsdriften som 306 miles, men vi skulle gå för den fyrhjulsdrivna versionen, som minskar den beräknade räckvidden till 290 miles. Jämfört med basmodellen har Mach-E Premium en kraftfullare snabbladdningsfunktion, 19-tumshjul, ett Bang & Olufsen ljudsystem, ett panoramasoltak och en eldriven baklucka.
EV-motor, prestanda och körbarhet
Mustang Mach-E 2023 är tillgänglig med antingen ett 70,0 kWh standardbatteri eller ett 91,0 kWh batteri med utökad räckvidd. Dessa matar en elmotor på bakaxeln eller på båda axlarna. I de sportiga GT- och GT Performance-modellerna levererar motorerna sammanlagt 480 hk och upp till 634 lb/ft vridmoment. Enligt Ford accelererar Mach-E GT Performance från 0 till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. De mindre kraftfulla modellerna har 266 till 346 hästkrafter och 317 till 428 pund per minut i vridmoment.
Mach-E rullar på 18- till 20-tumshjul och finns med adaptiva stötdämpare som justerar hårdheten på chassit. Den tidigare versionen vi körde 2021 var en uppgraderad fyrhjulsdriven modell som var snabbare och mer manövrerbar än de flesta vanliga crossovers. Förare ska inte förvänta sig att Mach-E ska vara i närheten av lika spännande som en traditionell Mustang. Men Mach-E imponerar med sin smidighet och supersläta hantering.
✓ Du kan också kontrollera:
Räckvidd, laddning och batteritid
Ford uppskattar 2023 års Mustang Mach-E:s räckvidd till mellan 224 och 312 miles, beroende på batteripaketet och elmotorns konfiguration. Det är inte i närheten av lika imponerande som utbudet av Tesla-modellerna. Alla modeller har snabbladdningskapacitet och levereras med en bärbar laddare som tillåter upp till 30 miles extra räckvidd över natten på ett 120-voltsuttag och upp till 80 procent av batteritid över natten på ett 240-voltsuttag. En Ford laddstation kan beställas online och installeras av certifierade elektriker. Det tillåter tankning med en hastighet av 32 miles per timme och ladda batteriet över natten.
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Enligt Ford har 2023 Mustang Mach-E en EPA-räckvidd på upp till 312 miles i California Route 1 fyrhjulsdriven version. Den mellanklassiga bakhjulsdrivna modellen följer efter med en Ford-beräknad räckvidd på 306 miles. Naturligtvis finns det ett bredare utbud av intervall beroende på modell och trimnivå, där den lägsta är 224 miles för standardbatterier, fyrhjulsdrivna modeller. Vi har ännu inte kört 2023 Mach-E på vår motorväg 75 km/h bränsleekonomi, som är en del av vårt omfattande testprogram, så vi kan inte bedöma dess faktiska räckvidd.
Interiör, komfort och lastning
Mustang Mach-E:s batteri är placerat under fordonets golv, vilket möjliggör maximalt last- och passagerarutrymme. I motsats till dess exteriör har interiören i Mach-E lite gemensamt med vanliga Mustang. Den strömlinjeformade instrumentbrädan rymmer ett attraktivt digitalt instrumentpanel och domineras av en enorm, vertikalt monterad pekskärm. Ett flytande, uppfällbart armstöd i mittkonsolen gör att en handväska eller andra föremål kan stuvas mellan passagerarna. Dessutom finns det en mängd fiffiga funktioner som individuellt justerbar innerbelysning, uppvärmda framsäten, uppvärmd ratt, trådlös laddning, panoramatak och mycket mer. Den främre bagageluckan är gjord av slitstark plast som kan spolas och sedan tömmas för att lagra is och skräp. Bakom baksätena erbjuder Mach-E 29 kubikmeter lastutrymme, med baksätena hopfällda till och med upp till 60 kubikmeter.
infotainment och uppkoppling
Fords nästa generations Sync infotainmentsystem använder maskininlärning för att skräddarsy körupplevelsen till den enskilda föraren. Den stöder för närvarande tre förarprofiler och en gäst. I Mustang Mach-E körs mjukvaran på en vertikalt monterad 15,5-tums pekskärm som ger enkel åtkomst till systemets många applikationer och funktioner. En fördel med systemet är att Ford med tiden kommer att rulla ut trådlösa uppdateringar som kontinuerligt kommer att förbättra systemet och lägga till nytt innehåll. Nyckelfunktioner inkluderar Apple CarPlay, Android bil , en bärbar Wi-Fi-hotspot och ett Bang & Olufsen-ljudsystem.
säkerhet och förarassistans
2023 Mustang Mach-E är tillgänglig med en mängd olika förarassistanssystem. För mer information om Mach-E krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard automatisk nödbromsning med kollisionsvarning framåt
- Standard övervakare för döda vinkeln och varning för tvärtrafik bak
- Finns med adaptiv farthållare och handsfreesamtal
garanti och underhåll
Fords nuvarande begränsade garanti och drivlinagaranti är konkurrenskraftiga, om inte spektakulära. Noterbart är att företaget täcker Mach-E:s elektriska komponenter i åtta år, eller 100 000 miles, som med alla sina elfordon, men det erbjuder inte gratis underhåll.
- Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är på fem år eller 60 000 miles
- Elektriska komponenter täcks i åtta år eller 100 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll