Efter många fordon med hög slagvolym som T-Roc, T-Cross och Taigo, planerar Volkswagen ytterligare en ny SUV för Europa 2024, VW Tayron. Den kommande SUV:en är placerad under Touareg och kommer att vara större och av högre kvalitet.

Bekräftelse
I mars 2022 bekräftade Volkswagen att en global version av VW Tayron var under utveckling. I samband med godkännandet av en ny VW Trinity-fabrik i Wolfsburg-Warmenau (planerna är för närvarande under granskning) förklarade företaget beslutet att producera den framtida elektriska sedanen vid den nya fabriken snarare än vid huvudfabriken i Wolfsburg. Detta för att undvika störningar i den pågående produktionen och upprampningen av kärnmodeller som Tiguan och Tayron eller “Golf facelift” som planeras för de närmaste åren vid Wolfsburg-fabriken.
Karl-Heinz Hell, Volkswagens styrelseledamot för utveckling av mellan- och lyxklassen, bekräftade att nästa generation Tayron kommer att vara en global modell. Nästa Tayron förväntas bli en coupéversion, i likhet med den första generationens motsvarighet, Tayron X i Kina. Dessutom kommer den uppdaterade SUV:en även att finnas tillgänglig i Nordamerika, vilket utökar dess räckvidd.
Positionering
Enligt uppgifter i media kommer VW Tayron att bli efterföljaren till Tiguan Allspace, även kallad Tiguan XL på vissa marknader och såld som Tiguan i USA. Tiguan Allspace lanserades i januari 2017 och är en längre och rymligare version av Tiguan med en förlängd hjulbas och möjlighet till sju säten. Med mer än 1,7 miljoner sålda enheter mellan 2017 och november 2021 säger Volkswagen att det är en “absolut framgång”.

Volkswagen har ingen press på sig att avveckla Tiguan Allspace, utan vill använda den senaste tidens framgångar för att lansera en fristående modell. Tayron kommer att skilja sig tydligt från de femsitsiga modellerna Tiguan och Tiguan Allspace. Även om det ännu inte finns några teasers eller spionfoton av prototypen, förväntar vi oss att den nya SUV:en sticker ut från Tiguan med en skrymmande exteriördesign och en premium, praktisk interiör.
Tekniska data
Plattform
Nästa generation VW Tayron kommer att dela MQB A2-plattformen med nästa generation Skoda Kodiaq 2024. Karl-Heinz Hell avslöjade att Volkswagen vill erbjuda samma storleksskillnad mellan nästa generations Tayron och nästa generations Tayuan som mellan Tiguan och Tiguan Allspace. Således skulle de framtida modellerna kunna ha en längdskillnad på cirka 219 mm och en hjulbas på cirka 109 mm.
Nästa generations PHEV-system
I Europa kommer VW Tayron att utrustas med nästa generation av Volkswagens plug-in hybridsystem, som kombinerar en 1,5-liters TSI Evo-motor med en elmotor för att uppfylla den nya Euro 7-utsläppsnormen. Den kombinerade effekten för det nya systemet förväntas bli betydligt högre än 241 hk för den nuvarande kombinationen. Enligt rapporter kommer det att finnas två effektvarianter: 201 hk och 268 hk.
✓ Du kan också kontrollera:
Volkswagen använder ett 13 kWh-batteripaket i PHEV med den nuvarande kompakta elektrifierade drivlinan. Tiguan eHybrid (PHEV) har en räckvidd på 30 mil i helelektriskt läge (WLTP). För nästa generations PHEV med kompakta elektrifierade drivlinor, inklusive VW Tayron eHybrid, kommer företaget att revidera drivlinan eftersom målet för nästa generations PHEV är en elektrisk räckvidd på upp till 100 kilometer (62 miles) enligt WLTP-cykeln. Coupéversionen förväntas ha en längre elektrisk räckvidd än SUV-versionen.
Datum för utfärdande
Den 2 april 2023 publicerades utdrag ur en intervju med Thomas Schäfer, VD för Volkswagen Personbilar, som avslöjade att den nya (europeiska) VW Tayron kommer att lanseras 2024. “I år lanserar vi nya Passat, nästa år nya Tiguan 2024, Tayron och sedan 2024 efterföljaren till den framgångsrika T-Roc”, citeras Schäfer.
Nästa generation av VW Tayron kommer att lanseras i Storbritannien 2025. Tayrons närmaste konkurrenter skulle kunna vara Mitsubishi Outlander 2024 plug-in hybrid och Hyundai Tucson 2024 plug-in hybrid. Tillverkningen kommer att ske vid Volkswagen Personbilars huvudfabrik i Wolfsburg, Tyskland.
Volvogrupp-a.se säger
Till skillnad från Tiguan kommer Tayron att ha en fristående interiör och en mer premiuminredning. Den tre rader långa SUV:en kommer också att vara rymligare och mer praktisk, vilket gör den till ett bättre alternativ för familjer och individer som reser med mycket utrustning. Ett annat plus är plug-in-hybridsystemet, som kommer att erbjuda en imponerande elektrisk räckvidd och göra det möjligt för kunderna att använda fordonet som ett elfordon i vardagen.
Foton och källa: Volkswagen AG.