De Chevy Traverse 2023 är en familjefärdig, tresitsig SUV med gott om lastutrymme, attraktiv stil och en sportig hållning som motsäger sin storlek. Den högvarviga 3,6-liters V6-motorn från GM, som är kopplad till en mjukgående nio-växlad automatlåda och finns med antingen fram- eller fyrhjulsdrift, ger framdrivningen. Medan prissättningen och interiörmaterialen är rimliga för basmodellen LS, blir avsaknaden av premiumutnämningar och ytbehandlingar mer uppenbar för varje högre utrustningsnivå.
Traverses konkurrenter erbjuder en rikare körupplevelse eftersom de har bättre kabinmaterial och interiördesign – vinnaren av 10 bästa pris Kia Telluride är ett bra exempel på detta. Andra i detta stora och mångsidiga segment, som Ford Bronco , erbjuder mer terrängrörlighet och svalka på vägen. Ytterligare andra gillar honom Jeep Grand Cherokee L, kan utrustas för att erbjuda både mer lyx och mer prestanda. Det är därför vi röstade fram Traverse 25:e av de 27 mellanstora SUV:arna.
Vad är nytt för 2023?
Efter uppdateringen 2022 donerade Chevrolet Traverse för årsmodell 2023 några mindre uppdateringar. Först får han två nya färger: Sterling Grey Metallic och Radiant Red Tintcoat. Utöver de två nya färgerna har vissa Traverse-trimnivåer en höljd ratt i stället för den vanliga uretanratten.
Vi rekommenderar LS-basversionen av Traverse eftersom den ger bra valuta för pengarna för den som letar efter ett treradigt familjefordon. Standardutrustningen inkluderar LED-strålkastare med automatiskt helljus, uppvärmda ytterbackspeglar, tre månaders SiriusXM-radio, inte mindre än tio mugghållare, en rad förarassistansfunktioner som automatisk nödbroms och mycket mer.
De som vill ha mer bekvämligheter – som uppvärmda framsäten, en uppvärmd ratt, ett Bose-ljudsystem med 10 högtalare, ett elmanövrerat passagerarsäte eller en eldriven baklucka – måste betala mer för LT för att få dessa alternativ, och ännu mer för att få dem att få dem som standardutrustning i de dyrare Premier- eller High Country-modellerna. Med tanke på att konkurrenternas stadsjeepar helt enkelt är bättre än Chevyn, verkar de dyrare funktionerna inte vara värda investeringen för oss.
motor, transmission och prestanda
En standard V6-motor med 310 hk driver Traverse, och en mjuk nioväxlad automatisk växellåda växlar diskret. V6-motorn drar bra; en Traverse vi testade tidigare visade sig vara det snabbaste fordonet i sin klass. En Traverse RS som vi nyligen testade hoppade till 60 mph på 6,8 sekunder och nådde kvartsmilen på 15,1 sekunder. Båda värdena motsvarar prestandan för kia Telluride, som belönades med 10 bästa.
Interiören är så tyst att du måste titta på varvräknaren vid trafikljusen för att se till att motorn går. På tal om det, Traverse har ett av de smidigaste start-stopp-systemen vi någonsin testat. Vid parkering eller manövrering i låga hastigheter känns Traverse mycket som dess storlek. Men när du trampar på gasen känns den stora Chevyn mindre än den är – den är välplacerad, om inte särskilt atletisk. Styrinsatsen är lätt, men styrningen är exakt och gör det enkelt att styra den stora SUV:n. Bärarmsfjädringen är avstämd för en bra balans mellan hantering och åkkomfort.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Om du bedömer Traverse baserat på EPA:s uppskattade genomsnittliga bränsleekonomiska betyg, får du bara hälften av informationen. I våra verkliga bränsleekonomistester vid 75 km/h på motorvägen uppnådde den fyrhjulsdrivna Traverse High Country 27 mpg, en av de bästa i sin klass. Den fyrhjulsdrivna Traverse RS, som vi genomgick samma test, fick 22 mpg, och saknade EPA-uppskattningen med 3 mpg. De framhjulsdrivna modellerna fick 18 i stadskörning och 27 på motorväg, medan de fyrhjulsdrivna modellerna fick 17 i stadskörning och 25 på motorväg.
Interiör, komfort och lastning
Traverse har plats för sju eller åtta passagerare, inklusive en tredje raden av vuxenplatser. Chevrolets femdelade modellsortiment gör att Traverse kan nå en stor del av marknaden. Materialen i det förstklassiga High Country är trevliga, men de lever inte upp till förväntningarna med tanke på det höga priset. Att fälla ner andra och tredje sätesraden förvandlar varje Traverse till en lastrumsmästare med mer utrymme än någon av sina konkurrenter. Det finns plats för sex stycken handbagage bakom den tredje sätesraden, vilket gör Traverse lämplig för transport av både människor och bagage. Den erbjuder också det största förvaringsutrymmet i sin klass i första raden.
infotainment och uppkoppling
Chevrolet utrustade Traverses interiör med en uppsjö av USB-portar och ett lättanvänt infotainmentsystem med färgglad grafik, en pekskärm på hög nivå och standard trådlös Apple CarPlay och Android Auto-kapacitet. Ett infotainmentsystem som reagerar snabbt på användarinput och en standard Wi-Fi-hotspot gör denna SUV till ett tekniskt avancerat fordon.
säkerhet och förarassistans
Tyvärr är de mest avancerade förarassistansfunktionerna – inklusive adaptiv farthållare och en 360-graderskamera – endast tillgängliga på de två dyraste trimnivåerna. Som jämförelse: Vissa konkurrenter erbjuder dessa funktioner som standard. För mer information om Traverses krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Automatisk nödbromsning med fotgängardetektering som standard
- Filbytesvarning med filbytesvarning som standard
- Adaptiv farthållare tillgänglig
garanti och underhåll
Det enda som skiljer Traverse från sina konkurrenter när det kommer till servicetäckning är ett kostnadsfritt första servicebesök. I övrigt är Chevrolets garantitäckning genomsnittlig för segmentet.
- Begränsad garanti på 3 år eller 36 000 miles.
- Drivlinans garanti i 5 år eller 60 000 mil
- Gratis underhåll vid första besiktning