Jaguar F-Pace 2023: Motorer, priser, tekniska data

De jaguar F-Pace 2023 är en charmig, lyxig och praktisk kompakt crossover. Den återkommer med bara några få ändringar, förutom en ny specialutgåva av den sportiga SVR-utrustningen. F-Pace tävlar mot populära lyxmodeller som BMW X3 , den Genesis GV70 och den Mercedes Benz GLC klass.

Vad är nytt Jaguar F-Pace 2023

  • Ny upplaga av SVR 1988
  • Adaptiv farthållare standard på högre trimnivåer
  • Självtätande däck standard på de flesta modeller

vad vi tycker

Jaguar F-Pace 2023 erbjuder en imponerande kombination av prestanda, funktionalitet och stil. Det är Jaguars mest sålda modell och det är inte svårt att förstå varför.

En ansiktslyftning 2021 gjorde F-Pace tystare inuti och uppgraderade interiören till lyxnivåer. Redan innan dess var det en av de vackraste crossovers på vägen. Kördynamiken är värdig varumärket på motorhuven, särskilt i R-Dynamic S- eller SVR-versionerna.

Några irritationsmoment återstår. Infotainmentsystemet kan bli ännu enklare att använda och F-Paces standardutrustning är snål för priset. På tal om pris så startar F-Pace tusentals framför sina närmaste rivaler, som i sig är värdiga lyxkryssare.

A genesis GV70 är utan tvekan billigare, men F-Pace har verkligen sin charm. Den kanske inte blev årets SUV, men den är ändå en charmig och mångsidig följeslagare. För denna kombination av sportighet och stil är Jaguar fortfarande bäst lämpad.


prestanda och bränsleförbrukning

Med P340 borta har F-Pace bara tre drivlinakonfigurationer. Alla är ihopkopplade med en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift.

F-Pace och F-Pace S-versionerna delar motorn med den mindre E-Pace. Den 2,0-liters turbofyrcylindriga levererar 247 hk och 269 Newtonmeter, accelerationen från 0 till 60 sekunder är Jaguar med 6,9 sekunder. Basdrivlinan är den mest effektiva av de tre, med en EPA-uppskattning på 22/27 mpg (stad/motorväg).

Nästa är F-Pace R-Dynamic S, som parar ihop en turboladdad inline 3,0-litersmotor med ett mild-hybridsystem och producerar 395 hk och 406 lb-ft. Sprinten från 0 till 100 tog 5,9 sekunder i testet. Effektiviteten sjunker till 19/26 mpg.

Slutligen erbjuder F-Pace SVR hela 542 hk och 516 lb-ft från sin 5,0-liters kompressormatade V8-motor. Jaguar uppskattar att SVR kommer att accelerera från 0 till 100 på bara 3,8 sekunder, men bränsleekonomin faller till 15/21 mpg i enlighet därmed.


Vad är specialutgåvan?

SVR Edition 1988 är en estetisk uppgradering av den sportiga SVR-utrustningen. Den är inspirerad av färgen på XJR-9 som Jaguar vann på Le Mans för 38 år sedan. Det betyder en mörklila lackering (“Midnight Amethyst”), vackra guldfälgar och guldaccenter genomgående.

1988 års upplaga är begränsad till bara 394 fordon över hela världen, du måste ha tur för att få en.


Säkerhetsklassificeringar och egenskaper

Varje F-Pace är utrustad med automatisk nödbromsning, dödvinkelövervakning, filbytesvarning och parkeringssensorer. Från 2023 kommer adaptiv farthållare att vara standard på alla trimnivåer utom basversionen. Ett surround-view-kamerasystem och ett uppmärksamhetsövervakningssystem läggs till i den högsta trimnivån, SVR.

F-Pace har ännu inte testats av någon regering eller oberoende organ.


lastutrymme och inredning

Ett område där F-Pace lyser är praktiskt. Jämfört med en bmw X3, F-Pace erbjuder mer benutrymme och mer utrymme för bagage.

Lastutrymme (bakom första/andra raden):

  • F-Pace: 70,4/32,1 kubikfot
  • X3: 62,7/28,7 kubikfot

Benutrymme (första/andra raden):

  • F-Pace: 40,3/37,2 tum
  • X3: 40,3/36,4 tum

teknologi

F-Pace har en 11,4-tums infotainmentpekskärm med Jaguars senaste Pivi Pro-system. Den kommer med Apple CarPlay och Android bil levereras, men för Wi-Fi måste du uppgradera till S-versionen. Andra alternativ inkluderar trådlös laddning, ett Meridian surroundljudsystem och en 12,3-tums digital mätare.


Rekommenderad trim

F-Pace finns i fyra trimnivåer: Base, S, R-Dynamic S och SVR. Priserna börjar på långt över 50 000 euro, vilket är dyrt för en kompakt crossover.

Om vi ​​är förnuftiga väljer vi F-Pace S. Den har adaptiv farthållare, några trimuppgraderingar och ett bredare utbud av alternativ än basmodellen.

Men vem vill vara rimlig? Den modell vi vill ha mest är SVR. Det är ett väl avrundat och polerat kraftpaket, och det är därför F-Pace känns mest som en Jaguar.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar