De jaguar E-Pace 2023 är märkets mest prisvärda nybörjarmodell, men den kanske inte är den bästa. Vi uppskattar dess snabba kördynamik men är mindre entusiastiska över dess interiör och pris. Inför en sådan sofistikerad konkurrens BMW X1 och den Volvo XC40 E-Pace känns långsamt föråldrad.
Vad är nytt Jaguar E-Pace 2023
- Minskning av produktsortimentet till SE-varianten
- Adaptiv farthållare nu standard
- Tillval Premium Black Pack
vad vi tycker
Jaguar E-Pace är inte så vettig, men det betyder inte att den inte är rolig.
Faktum är att E-Pace är roligare på vägen än de flesta stadsjeepar. Den är pigg och självsäker på asfalt och ger till och med ett rimligt intryck av en rallybil på grus. Den yttre designen gör ingen besviken och standardutrustningen är imponerande.
Ändå kan svagheterna i E-Pace inte förbises. Snabb hantering kommer på bekostnad av styv fjädring, och drivlinan är bullrig. Det används mycket plast i inredningen och stålkonstruktionen är tung med moderna mått.
Den största bristen med E-Pace är dess pris: till knappt 50 000 euro är den välutrustad, men dyrare än vår SUV 2022, Genesis GV70 . E-Pace tog sig inte till finalen i samma tävling 2019, och den föll också igenom i vår sammanfattning av lyxiga crossovers på ingångsnivå. När Jaguar förbereder sig för att bli helt elektrisk undrar vi om E-Pace kommer att överleva länge.
prestanda och bränsleförbrukning
Med utelämnandet av P300-utrustningen är E-Pace endast tillgänglig med en motor. Den 2,0-liters turboladdade fyrcylindriga skickar 246 hk och 269 Newtonmeters vridmoment till alla fyra hjulen via en nioväxlad automatlåda. Sprinten från 0 till 100 tar 7,8 sekunder och motorn är inte så tyst och smidig som vi skulle vilja.
Enligt EPA får E-Pace bara 20/26 mpg runt staden och på motorvägen. De bmw X1 är mycket effektivare, och den Volvo XC40 finns tillgänglig med plug-in-enhet.
✓ Du kan också kontrollera:
Den sista i sitt slag
Försäljningen av E-Pace i USA har sjunkit sedan lanseringen för fem år sedan. Vi förväntar oss att den kommer att finnas kvar på marknaden ytterligare ett eller två år, men det är allt.
Jaguar har meddelat att man endast kommer att sälja elbilar 2025. Eftersom märket med den eleganta I-Pace redan har en kompakt elektrisk SUV, kan E-Paces dagar vara räknade? Den som vill ha en Jaguar-SUV med bensinmotor borde slå till nu eller hålla käften för alltid.
säkerhetsfunktioner
Den enda kvarvarande utrustningsvarianten av E-Pace har omfattande säkerhetsutrustning. Adaptiv farthållare är nu standard, liksom automatisk nödbromsning, filbytesvarning, parkeringssensorer fram och bak och surround-kamerasystemet.
teknologi
Tekniken är mycket viktig för E-Pace. Ett infotainmentsystem med 11,4-tumsskärm, navigering och Wi-Fi är standardutrustning. Apple CarPlay och Android bil är också integrerade.
En head-up-display och ett surroundljudsystem finns som tillval.
expansionsstadier
År 2023 kommer det bara att finnas en trimnivå av E-Pace. E-Pace SE har hittills varit den mellanliggande trimnivån och har lagt till lyxiga funktioner som en eldriven baklucka, uppvärmda ytterbackspeglar, läderinteriör och uppvärmda framsäten.
E-Pace är välutrustad, men betydligt dyrare än konkurrenterna. Utgångspriset ligger på runt 49 000 euro – över 10 000 euro mer än för en XC40 i grundversionen.