Subaru Solterra 2023 är den japanska biltillverkarens första försök att skapa ett helelektriskt fordon för massorna, men det gjorde det inte ensam. I likhet med sportbilen BRZ fick Subaru hjälp av Toyota. Resultatet är en lite långbent crossover på en batteridriven elfordon (eller ”BEV”) plattform som utvecklats tillsammans av Toyota och Subaru. Det är vanligtvis samma arkitektur som driver Toyota bZ4X, och likheten mellan den och Solterra är slående.
Ändå har de två fordonen (åtminstone i våra ögon) olika avsikter. Medan Toyota har en mer raffinerad och premium-attraktionskraft känns Subaru Solterra, med sina plastklädda stänkskärmar, mer robust och närmare naturen, men det är där skillnaderna slutar. Subaru Solterra och Toyota bZ4X delar samma elektriska komponenter, så att välja mellan de två beror på smak och varumärkeslojalitet.
Subaru Solterra 2023: Vad är nytt?
Solterra är ett helt elektriskt fordon som gjorde sin globala debut i Japan en vecka före sin officiella USA-debut på Los Angeles Auto Show 2021. Subaru härledde namnet Solterra från de latinska orden för ”sol” och ”jord”, en vink till varumärkets engagemang för miljöskydd och hållbarhet.
Helt nya Solterra är en crossover med fem säten med 8,3 tum markfrigång och två elmotorer. I Japan finns Solterra med en enda elmotor och framhjulsdrift.
Symmetrisk fyrhjulsdrift
Solterra skulle inte vara en Subaru om den inte hade märkets legendariska symmetriska fyrhjulsdrift. Alla Solterras i USA kommer att vara utrustade med två elmotorer och fyrhjulsdrift som standard. Varje motor producerar 80 kW för en total effekt på 215 hk och 246 lb-ft. av vridmoment. Drivlinan använder Subarus elsystem X-Mode med lägena Snow, Dirt och Deep Snow och Mud. Samtidigt erbjuder Grip Control med backe- och backe-assistans ett säkert grepp på lösa eller svåra underlag.
Subaru Solterra-serien
Subaru Solterra har ett standardbatteri på 71,4 kWh som tillåter en beräknad räckvidd på 354 kilometer. Solterra för den japanska marknaden med en enda elmotor och fyrhjulsdrift klarar å andra sidan 330 mil (baserat på den japanska testcykeln), vilket passar oss bättre. Vi påpekar detta eftersom nya elbilar behöver ha en räckvidd på mer än 220 mil för att locka köpare att köpa dem.
Solterras beräknade räckvidd är dock jämförbar med konkurrenter som Audi e-tron (22 miles), Volvo C40 Recharge (210 miles) och Ford Mustang Mach-E (211 miles). Ändå lever vi i en värld där den billigaste Tesla Model 3 RWD erbjuder en räckvidd på 267 miles. Om Subaru (och Toyota) vill bli uppmärksammade måste de matcha eller slå Teslas riktmärke.
På tal om räckvidd: Subaru Solterra kan laddas med AC och DC snabbladdningsstationer på nivå 1 och 2 när batterierna är tomma. Enligt Subaru kan Solterra nå 80 procent på under en timme med en 150 kW DC snabbladdare.
✓ Du kan också kontrollera:
Gå var som helst design
Tack vare Impreza WRX:s rallygener har Subarubilar alltid haft en tuff, väderbeständig karaktär, och Solterra är inte annorlunda. Solterra är utvecklingen av Subaru Dynamic X Solid designkoncept och har den karakteristiska sexkantiga grillen med en låg huva och smala strålkastargrupper. Den bakre designen är omisskännligt Toyota, men Solterra har en dubbel spoiler på taket och en snygg duck-tail spoiler i bakluckan för att skilja den från bZ4X.
Inuti liknar Solterras instrumentbräda den på bZ4x. Den har ett digitalt instrumentpanel och en stor infotainmentdisplay med pekskärm. Dessutom kan du välja den tillgängliga 12,3-tums pekskärmen med trådlös Apple CarPlay, Android Auto, smartphone-anslutning (med fjärrlås/upplåsning och fjärrkontroll för klimat) och trådlös laddning.
Som du kan förvänta dig av en crossover erbjuder Subaru Solterra 2023 mer än tillräckligt med utrymme för en liten familj. Den körs på en 112,2-tums hjulbas med kortare överhäng fram och bak och ett nästan plant golv, tillräckligt för att riva upp till 126 kubikfot passagerar- och lastutrymme. Och om du är nyfiken är Solterra samma längd och höjd som Toyota bZ4X, men 10 mm bredare än den.
Många standardsäkerhetsfunktioner
Subaru Solterra 2023 har märkets EyeSight-förarassistansteknik med blindvinkeldetektor, filbytesassistent, bakre korsningsvarning och mer. Solterra är den första Subaru som har ett 360-graders allroundkamerasystem och en säker utgångsassistent. Självklart är den också utrustad med många krockkuddar som standard, inklusive sidokrockkuddar, bäcken och knä.
Subaru Solterra 2023 Priser och tillgänglighet
Subaru Solterra 2023 kommer att nå amerikanska återförsäljare i mitten av 2022 som en 2023-modell. Nedan är MSRP för varje trimnivå, inklusive riktpriset på 1 255 €.
- Solterra Premium: 46 220 euro
- Solterra Limited: 49 720 euro
- Solterra Touring: 53 220 euro