Efter flera förseningar började Subaru leverera Solterra till återförsäljare i november 2022. Lanseringen av Subarus första elbil gick inte smidigt på grund av flaskhalsar i fabriken och tillverkningsfel. Reservationsinnehavare väntar otåligt på den uppdaterade 2024-modellen, som företaget förväntas tillkännage under tredje kvartalet 2023. Här är vad du kan förvänta dig av Subaru Solterra 2024. Det är viktigt att notera att detaljerna och bilderna i den här artikeln är för det aktuella modellåret och all ytterligare information kommer att läggas till i enlighet därmed.

Utformning
Subaru Solterra 2024 förväntas vara samma gamla modell, vilket innebär att det inte kommer att ske några betydande förändringar i exteriör- och interiördesignen. Vi förväntar oss dock att Subaru kommer att erbjuda nya färg-, hjul- och trimalternativ i en framtida uppdatering. Trots bristen på förändringar är Solterra fortfarande en av Subarus snyggaste crossovers, och de första kommentarerna om dess design från kunder och media har varit positiva.
Enligt Subaru är namnet Solterra en kombination av de latinska orden “Sol” och “Terra” för “sol” och “jord”. C-segmentet är den mest populära klassen i världen och erbjuder biltillverkarna stora stordriftsfördelar och goda vinster. Detta förklarar varför Volkswagen, Nissan och Skoda främst fokuserar på elbilar i C-segmentet – tänk på VW ID.3 2024, VW ID.4 2024, Nissan Leaf 2024, Skoda Enyaq iV 2024 och Nissan Ariya 2024. Subaru var den första tillverkaren som introducerade en elbil i C-segmentet med SUV-kaross och följde därmed branschens trend.


Subaru Solterra är i grunden en Toyota bZ4X med en annorlunda design, vilket också återspeglas i den identiska formen. Subaru verkar inte ha gjort några förändringar i plåten och använder lätt utbytbara delar som strålkastare, kylargrill, stötfångare och hjul för att hålla kostnaderna nere.
I fronten har Solterra stora strålkastare med C-formade varselljus, en typisk Subaru-design. För att särskilja den nya elektriska SUV:en från sin tvilling har Subaru utvecklat en unik hexagonal grill och en distinkt stötfångare. Båda delarna har en skarpare design och gör fronten mer aggressiv jämfört med Toyota. En annan skillnad är Subaru-modellens dimljus, som passar bra ihop med märkets äventyrsorienterade fordon.


På sidorna kännetecknas Solterra av bokstaven “EV” istället för bZ4X:s “ELECTRIC” på locket till laddningsuttaget och av modellspecifika lättmetallfälgar. Baktill försöker Solterra återigen visa att den är en Subaru med sina unikt utformade bakljus med C-formade ljusledare. Till skillnad från bZ4X finns det inget ljusband som förbinder bakljusen. Interiördesignen är densamma med undantag för den stängda nedre rattegern. Det finns varken rattstyrning eller vingstyrning på denna modell.
✓ Du kan också kontrollera:
Tekniska data
Subaru Solterra 2024 kommer sannolikt inte att vara mer kraftfull, men kan ha effektivitetsförbättringar som ökar räckvidden något. DC-snabbladdning kan också bli snabbare under nästa modellår.
Bilden nedan visar Solterra-plattformen med drivsystemet under motorhuven och batteripaketet i golvet. Solterra har inget bagageutrymme fram eller bak, utan ett nästan plant golv.

Solterra har en batterikapacitet på 72,8 kWh, samma som bZ4X AWD. Subaru erbjuder endast Solterra i AWD-konfiguration med två motorer som ger 215 hk och 249 Nm vridmoment. Den helelektriska SUV:en är EPA-kompatibel. Räckvidden är endast 228 miles i Premium-konfigurationen och 222 miles i Limited- och Touring-konfigurationerna.
Aspekt | Subaru Solterra Specifikationer |
Batteripaket | 72,8 kWh |
EPA-uppskattning. Räckvidd för elfordon | 228 miles (Premium)/222 miles (Limited och Touring). |
EPA-uppskattning. Effektivitet (MPGe) | 94/114/104 – Premium och 93/111/102 – Limited och Touring. |
Layout för transmission | Allhjulsdrift |
Antal motorer | Två |
Motoreffekt (hk) | 215 |
Motorns vridmoment (lb-ft) | 249 |
Max. laddningseffekt Laddningseffekt (kW) | 6,6 (VÄXELSTRÖM)/100 (LIKSTRÖM) |
Passagerarkapacitet (cu.ft.) | 95,7 |
Bagageutrymme med baksätet nedfällt och lastutrymmet uppfällt (cu. ft.) | 27,7 |
Bagageutrymme (baksätet uppfällt, lastutrymmets sida nedfälld) (cu. ft.) | 29,0 |
Total passagerar- och lastvolym (cu. ft.) | 126 |
Bredd på bakre lastöppning (in.) | 41,3 |
Hjulbas (tum) | 112,2 |
Längd (tum) | 184,6 |
Bredd (tum) | 73,2 |
Höjd (tum) | 65,0 |
Antal sittplatser | 5 passagerare |
Markfrigång (tum) | 8.3 |
Vikt utan last (lb) | 4365 (Premium)/4455 (Limited)/4505 (Turist) |
Tekniska data för den tidigare Subaru Solterra (Källa: Subaru)
Solterras kunder kan ladda ett fordon med upp till 6,6 kW AC via en ombordladdare eller med upp till 100 kW DC vid snabbladdningsstationer. En AC-snabbladdning från 0 till 100 % SoC tar 11 timmar. En DC-snabbladdning till 80 % SoC (troligen från 10 % SoC) tar 56 minuter.
Specialist för fyrhjulsdrift
Med sin symmetriska fyrhjulsdrift bör Subaru Solterra enkelt kunna hantera snö, lera och skräp. Det är inte en rockcrawler, men den ska inte heller förväxlas med en kombi, eftersom det är en Subaru. Den har X-Mode-systemet som finns på Subarus modeller med förbränningsmotor, vilket gör att föraren kan ställa in fordonets komponenter för specifika körförhållanden, till exempel snö/lera eller djup snö/lera. Det nyutvecklade Grip Control System med Hill Start Assist och Hill Descent Assist förbättrar SUV:ens köregenskaper på ojämna underlag.

Naturligtvis kommer det att finnas snabb accelerationsrespons. Dessutom kommer vår sedan länge beprövade fyrhjulsdrift att förbättras ytterligare av exakta och responsiva elmotorer, vilket bidrar till Subarus styrkor som stabilitet, kördynamik och väghållning.Tomomi Nakamura, VD och koncernchef för Subaru, (förklarar framstegen med STEP 2.0-visionen för medellångsiktig förvaltning)
Partnerskap är motiverat
I juni 2019 kom Toyota och Subaru överens om att utveckla en BEV SUV i C-segmentet för försäljning under sina egna varumärken. Subaru lånade Toyotas ingenjörsresurser för Solterra istället för att utveckla den själv för att minimera investeringar och risker.
Toyota har sålt ett brett utbud av elhybridfordon genom åren, och på senare tid flera rena elfordon, och har därför expertis inom elektrifiering som Subaru inte har. Medan Toyota kan bidra mer till plattformen med sin bättre kunskap om elektrifiering, har Subaru utnyttjat sina styrkor inom områden som fyrhjulsdrift och väghållning.

Det råder fortfarande viss osäkerhet om hur snabbt marknaden för elfordon kommer att växa, hur mycket kostnaderna för batterier kommer att sjunka etc. Under dessa omständigheter anser vi att det finns en möjlighet att använda våra relativt begränsade resurser som biltillverkare i modellutvecklingen genom att gå från intern utveckling till gemensam utveckling.
Funktioner och design
De viktigaste funktionerna i Solterra liknar dem i bZ4X, men den har inte all utrustning som Toyota-modellen har. Solterra är Subarus första fordon med en helautomatisk parkeringsfunktion. Andra viktiga funktioner i märkets första elbil inkluderar ett 12,3-tums infotainmentsystem med pekskärm och trådlös Apple CarPlay och trådlös Android Auto, en digital nyckel, luftkonditionering med värmepump, X-Mode AWD och Grip Control. Liksom bZ4X har Solterra även en vindrutetorkare och är internationellt tillgänglig med ett taklucka men utan ett elektroniskt styrsystem.
Subaru Solterra 2024 förväntas finnas tillgänglig i tre utrustningsnivåer som överförts från den tidigare modellen: Premium, Limited och Touring. Standardutrustningen som ingår i dessa paket kan dock variera. Detaljer om den tidigare modellens standardutrustning listas nedan:
Premium
Premiumpaketet omfattar exteriörutrustning som LED-strålkastare, vindrutetorkare med avisare, ORVM-uppvärmning, 18-tums lättmetallfälgar med 235/60-R18-däck och mycket mer. Bland interiörens höjdpunkter finns en 7-tums LCD-instrumentpanel, automatisk klimatanläggning med S-FLOW, uppvärmda framsäten och ett 8-tums infotainmentsystem med pekskärm och trådlös Apple CarPlay och trådlös Android Auto. En trådlös mobilladdare finns tillgänglig som tillbehör.
Subaru Solterra Connect (SSC) erbjuder uppkopplade tjänster som molnbaserad navigering, fjärrstyrd klimatkontroll samt fjärrlåsning och upplåsning via smartphone. Dessa tjänster erbjuds med en kostnadsfri provprenumeration. När det gäller säkerhet inkluderar premiumutrustningen övervakning av döda vinkeln, bakkameradetektering med fotgängarvarning och parkeringsbroms.
Begränsad
Limited har 20-tumsfälgar med 235/50 R helårsdäck och erbjuder en rad funktioner, inklusive en delad takspoiler, LED-dimljus, en baklucka med automatisk stängning och höjdjustering, ett vindrutetorkarsystem med regnsensor och takräcken. På insidan finns ett 10-vägs elektriskt justerbart förarsäte, uppvärmda baksäten, en uppvärmd ratt, en trådlös laddningsstation för smartphones, ett infotainmentsystem med en högupplöst 12,3-tums pekskärm och en kostnadsfri årlig prenumeration på ett molnbaserat navigationssystem.
Solterra Limited är den första Subaru med ett 360-graders kamerasystem. Advanced Park gör det möjligt för Limited att parkera automatiskt i både sido- och sidoparkeringsplatser. Dessutom är parkeringsbromsen utrustad med en varning för korsande trafik. En digital nyckel är standardutrustning.
Rundresa
Touring-utrustningen lägger till digital IRVM, LED-benljus (fram och bak), HomeLink, ventilation i framsätet och tvåfärgad lack.
Körbeteende
Subaru Solterra 2024 är utformad för att kännas precis som sin föregångare. Den elektriska drivlinan ger tillräckligt med kraft för att hålla jämna steg med trafiken på motorvägar. Kraftreserverna är tillräckliga för att köra om andra fordon. Det som kan göra kunderna besvikna är det faktum att Solterras körlägen endast ändrar gasresponsen, medan styr- och bromskänslan förblir oförändrad.
Solterra har dock inte samma prestanda som Hyundai Ioniq 5 2024 eller Ford Mustang Mach-E 2024, och den skulle kunna vara roligare att köra om elmotorerna trimmades för mer kraft och vridmoment. Den japanska el-SUV:n kompenserar delvis för detta genom att överträffa sina konkurrenter i terrängen.

Solterra har även X-Mode med dubbla funktioner och en ny funktion som liknar en farthållare för låga hastigheter: Grip Control. Grip Control justerar automatiskt hastigheten vid körning i terräng och har tre inställningar: Låg, Medium och Hög. Med en markfrigång på 8,3 centimeter når Solterra den sista biten av vägen med lätthet. Active Curve Assist och Vehicle Stability Control är standardutrustning.
Pris
Priserna för Subaru Solterra 2024 förväntas variera från 45 500 euro till cirka 53 000 euro.
Volvogrupp-a.se säger
Även om Solterra är ett futuristiskt och attraktivt alternativ i Subarus sortiment, kommer den till korta jämfört med den växande konkurrensen. Även om den presterar bra på områden som terrängegenskaper och körprestanda, brister den på viktiga områden som effektreserver, laddningshastighet och utrymme. Dessutom är den betydligt dyrare och mindre prisvärd än alternativen, och eftersom det är en importbil kan köparna inte dra nytta av skattelättnader.
Foton och källa: SUBARU Deutschland GmbH.