Alla som väntar på en ny version av Subaru Impreza 2023 väntar, måste ha tålamod. Den kompakta bilen fungerar som Subarus instegsmodell och finns som sedan och notchback. Impreza kommer att erbjudas oförändrad 2023 och förblir det enda fordonet i sitt segment med standard fyrhjulsdrift. En helt ny sjätte generationens Impreza kommer att debutera under 2024 års modell.

Innehåll
Vår åsikt Subaru Impreza 2023
2023 Subaru Impreza är en mångsidig och praktisk kompaktbil. Även om den inte har samma rally-attityd som sin sportigare WRX-bror, är Impreza värd att överväga för dagligt bruk. Den erbjuder bekväm körning, en rymlig interiör och utmärkt sikt runtom. Vi gillar också att den fortfarande levereras som standard med manuell växellåda.
Hatchback eller sedan, Impreza är fortfarande inte särskilt spännande bil . Exteriördesignen är anonym och inte speciellt sportig även i sportversionen. Den enda motorn är inte heller särskilt kraftfull.

Med sin låga bränsleförbrukning och rymliga halvkombi är Impreza utan tvekan en bil som lämpar sig för vardagsbruk. Dessutom bidrar dess utmärkta säkerhetsbetyg till dess övergripande attraktionskraft. När en ny generation kommer ut skulle vi önska att Impreza skulle förbättras vad gäller komfort och bekvämlighet.
prestanda och bränsleförbrukning
Subaru erbjuder bara ett motoralternativ för Impreza, en 2,0-liters flat-fyra som producerar 152 hk och 145 lb-ft vridmoment. Fyrhjulsdrift är standard, liksom en femväxlad manuell låda. För den som inte vill växla själva erbjuder Subaru även en CVT-automatlåda. Ingendera versionen av Impreza är särskilt snabb; den senast testade Subaru Impreza sportsedan klarade sprinten från 0 till 100 km/h på 9,0 sekunder, Subaru Impreza Limited halvkombi klarade samma bedrift på tröga 9,2 sekunder.

Även om Subaru Impreza bara erbjuder två motorer, har den sju olika EPA-värden beroende på utrustning och transmission. För 2022 fick den manuella Impreza sedan betyget 23/31 mpg (stad/motorväg) (vi förväntar oss ingen förändring för 2023). Med en automatisk växellåda ökar dessa siffror till 28/36 mpg. Impreza Sport sedan, som endast kan specificeras med en automatisk växellåda, uppnår 27/36 mpg på grund av den högre vikten.

Subaru Impreza halvkombi uppnår 24/31 mpg med manuell växellåda och 28/36 mpg med automatisk växellåda. Impreza Sport halvkombi får 22/30 mpg med femväxlad manuell och 27/35 mpg med CVT. Det är inte dåliga siffror för en kompakt 4WD, men de är i den nedre delen av skalan jämfört med andra 4WD-modeller du kanske överväger.
✓ Du kan också kontrollera:
Impreza vs WRX
Subaru Impreza och WRX har fyrhjulsdrift, men det är där likheterna mellan de två Subaru-modellerna slutar. Den nuvarande WRX-generationen, som lanserades 2022, delar inga karosspaneler med Impreza. WRX har rattade karosspaneler för att förbättra aerodynamiken. Jämfört med vanliga Impreza är karossen på nya WRX längre, bredare och lägre; hjulbasen på sportbilen är också längre. Till skillnad från Impreza har WRX en turboladdad 2,4-liters boxermotor med 271 hk och 258 Newtonmeter i vridmoment och en manuell sexväxlad växellåda som standardalternativ till CVT-automatlådan.
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Medan Subaru Impreza 2021 belönades med titeln “Top Safety Pick” misslyckades modellen 2022 på grund av sina strålkastare på den näst sämsta av fyra klassificeringsnivåer “Marginal”. NHTSA ger Subaru Impreza ett femstjärnigt krocktestbetyg, dess högsta betyg.


Subaru erbjuder Impreza med aktiv säkerhetsteknik som standard, med början i premiumutrustningen med märkets eget EyeSight-system. Denna erbjuder automatisk nödbromsning, filbytesvarning och adaptiv farthållare som standard. En varning för döda vinkeln, en varning för tvärtrafik, en automatisk nödbromsassistent och ett automatiskt helljus finns också i den begränsade trimnivån. Denna andra utrustningsnivå finns också som tillval för Impreza Premium.
lastutrymme och inredning
Subaru Impreza erbjuder mer benutrymme fram än sina konkurrenter och generöst benutrymme bak. När det gäller sedanen är bagageutrymmet mindre, men halvkombin erbjuder mer utrymme än Toyota Corolla halvkombi. De Honda Civic halvkombi erbjuder mer lastutrymme än Toyota och Subaru.
Benutrymme (fram/bak) | håll | |
Subaru Impreza Sedan | 43,1/36,5 tum | 12,3 kubikfot |
Honda Civic sedan | 42,3/37,4 tum | 14,8 kubikfot |
Toyota Corolla Sedan | 42,0/34,8 tum | 13,1 kubikfot |
teknologi
Subaru utrustar basen och premium Impreza med ett 6,5-tums infotainmentsystem med pekskärm. En 8,0-tums enhet finns tillgänglig för Sport och Limited-modellerna. Apple CarPlay och Android Auto är standard i sortimentet, men inbyggd navigering är endast tillgänglig på Impreza Limited.


Rekommenderad trim
Vi rekommenderar Premium-utförandet på Subaru Impreza 5-dörrars halvkombi. Med sin CVT-växellåda är Impreza mycket sparsam i förbrukning och har höjda takrelingar som standard, vilket inte bara får Impreza att se sportig ut, utan också är användbar. Subarus EyeSight förarassistanssystem kommer också som standard. Enligt vår åsikt är detta det bästa sättet att köpa en Impreza som erbjuder stort värde och den bästa övergripande funktionaliteten.
Det rekommenderade försäljningspriset för Subaru Impreza 2023 är 22 300 euro.