De dagar då Subaru Impreza användes som rallyförare är förbi. Men 2024 års Subaru Impreza, som nu går in i sin sjätte generation, är en solid familjebil med sportigare körning än någon liten crossover. Även om det inte ser ut så är 2024 Impreza en helt ny bil baserad på den tidigare modellens Subaru Global Platform. Impreza är fortfarande den mest prisvärda modellen i den nordamerikanska Subaru-serien, men det finns prishöjningar över hela linjen som erbjuder fler funktioner i gengäld.
2024 Subaru Impreza: Vad är nytt?
Nya Subaru Impreza kommer endast att finnas som femdörrars sedan. Dessutom har Subaru släppt Impreza 4-dörrars sedan med sin manuella växellåda, vilket gör basen 2024 Impreza med en standard CVT automatisk växellåda dyrare. Däremot står det tio procent styvare chassit på nya Impreza delvis för prishöjningen, men Subaru lovar en bekvämare körning och vassare köregenskaper än den gamla Impreza av femte generationen.
Boxermotor med symmetrisk fyrhjulsdrift
Det vi gillar med Subaru är den underliggande mekaniken, som går tillbaka till tidigare WRC-framgångar. 2024 Impreza drivs fortfarande av en boxermotor fram och det symmetriska fyrhjulsdriftsystemet i botten.
Standardmotorn är en 2,0-liters direktinsprutad flat-fyra, 152 hk och 145 lb-ft vridmoment, i huvudsak en kvarhållning från den gamla Impreza. Nya Impreza RS är ett bättre alternativ för att frigöra mer motorkraft. Den har en 2,5-liters, fyrcylindrig boxermotor med direktinsprutning som levererar 182 hk och 178 Newtonmeter i vridmoment. Båda motorvarianterna är kopplade till en CVT-växellåda, men Impreza Sport och RS har en åttaväxlad CVT som manövreras via paddelväxlare.
✓ Du kan också kontrollera:
Subaru Impreza 2024 utrustningsnivåer och priser
2024 Subaru Impreza finns i tre förenklade utrustningsnivåer: bas, sport och helt nya RS. Nedan hittar du en översikt över standardutrustningen och priserna för respektive utrustningsvariant. Det rekommenderade detaljpriset inkluderar redan riktpriset på 1 090 euro.
Impreza Base
Grundmodellen börjar på 24 085 euro, runt 3 000 euro mer än grundvarianten 2023, men har många moderna funktioner som standard, som svängbara strålkastare, tvåzonsautomatik klimatanläggning, automatisk start-stopp och däcktrycksövervakning. Standardutrustningen inkluderar även två sju-tums infotainmentpekskärmar med Subaru Starlink, Bluetooth, Apple CarPlay och Android Auto.
Impreza Sport
Impreza Sport i mellanklassen börjar på 26 085 euro. Den förblir trogen sina sportiga linjer och har mörkgrå 18-tums lättmetallfälgar, sportfjädring, SI Drive-körlägen och en åttastegad CVT-växellåda. Uppgraderingarna inkluderar en 11,6-tums infotainmentskärm, ljudsystem med sex högtalare, LED-dimljus, startknapp, premium tygklädsel med röda sömmar och mer.
Impreza RS
Toppmodellen RS är ny för 2024 och börjar på €28 975. Den har en större och kraftfullare boxermotor, en CVT-växellåda med åttastegad manuell växling och modellspecifika utrustningsegenskaper. Dessa inkluderar saker som RS-märken, ett svärtat galler, skräddarsydda 18-tums lättmetallfälgar och uppdaterade LED-strålkastare. Dessutom glänser interiören med accenter av gunmetall och kolfiber, svarta och röda säten och en lädertrimmad ratt.
För en avgift på 2 070 euro får Impreza RS en 10-vägs justerbar förarstol, ett elektriskt taklucka och ett Harman Kardon-ljudsystem med 10 högtalare och 432 watts förstärkareffekt.
Subaru Impreza 2024 säkerhetsutrustning
2024 Impreza kommer som standard med Subarus EyeSight Driver Assist. Säkerhetspaketet innehåller förarassistanssystem som adaptiv farthållare, filbytesvarning, förkollisionsbromsning och avancerad gaspedalhantering. Impreza RS har även döda vinklar, filbytesassistent, korstrafikvarning och automatisk nödstyrning.
Subaru Impreza 2024 garanti
2024 Subaru Impreza kommer med en treårig, 22 000 mils stötfångargaranti och en valfri femårig, 37 000 mil förlängbar drivlinagaranti.
Foton och källa: Subaru of America, Inc.