När prestandainnovatörerna på Mercedes-AMG tillkännagav sina planer på att avslöja sin första E Performance hybridbil, förväntade vi oss en storslagen sportbil som nästa generations SL, eller kanske en superbil som Mercedes-AMG One. Som det visade sig är det första hybridbilen från Mercedes-AMG en fyradörrars sedan baserad på GT fyrdörrars.
Mercedes-AMG GT 63 2023 SE Performance är en hybrid grand touring sportsedan. Men till skillnad från traditionella hybrider använder Mercedes hybridisering för att öka hästkrafterna och föra Formel 1-prestanda till vägen. Resultatet är inget mindre än spektakulärt.
”Med nya Mercedes-AMG GT 63 SE Performance transporterar vi vårt varumärkes DNA in i en elektrifierad framtid”, säger Philipp Schiemer, VD för Mercedes-AMG GmbH. ”Vi går vår egen tekniska väg, som alltid har gjort AMG så speciell och önskvärd.”
Mercedes-AMG GT 63 2023 SE Prestanda: Formel 1 hybridteknik
Vi ska göra vårt bästa för att göra det enkelt, för att prata om en Mercedes-AMG-bil är som att läsa den tekniska ritningen för en avancerad, futuristisk maskin. Den senaste Mercedes-AMG GT 63 SE Performance är baserad på resultaten från Mercedes-AMG Petronas Formula One Team, F1-teamet av den sjufaldige världsmästaren Sir Lewis Hamilton.
Den har en 4,0-liters V8-bensinmotor med dubbla turboladdade fram och en enkel elmotor bak. Bensinmotorn ger 639 hk och 664 lb-ft vridmoment, med den senare tillgänglig mellan 2 500 och 4 500 rpm. Den bakmonterade elmotorn ger 204 hk och 236 lb-ft. av vridmoment.
Mercedes-AMG GT 63 SE Performance har en kombinerad effekt på 843 hk och ett häpnadsväckande 1 033 lb-ft vridmoment. Bensinmotorn har en nioväxlad MCT-automatlåda, medan den bakre elmotorn har en tvåväxlad automatisk växellåda med elektronisk differential med begränsad slirning.
Den bakre elmotorn är ansluten direkt till bakhjulen för omedelbar gasrespons. Trots denna komplexitet har Mercedes-AMG utvecklat en helt variabel fyrhjulsdrift med en mekanisk koppling mellan fram- och bakaxeln via en kardanaxel och framhjulens drivaxlar.
✓ Du kan också kontrollera:
Hur snabb är Mercedes-AMG GT 63 SE Performance?
Med 843 hästkrafter och högt vridmoment är Mercedes-AMG GT 63 SE Performance snabbare än djävulen. Mercedes-AMG hävdar noll till 60 mph på 2,9 sekunder och noll till 125 mph på under 10 sekunder. Dessutom hävdar biltillverkaren att den kraftfulla accelerationen varar upp till en topphastighet på 196 mph, vilket är verkligen häpnadsväckande.
Kan den köras i fullt elläge?
Ja, men bara för sju mil, precis tillräckligt för att inte väcka dina grannar på morgonen när du ger dig av i din V8 hybrid Mercedes. GT 63 SE Performance har ett blygsamt batteri på 6,1 kWh monterat nära elmotorn. Det kan vara litet, men högdensitetsbatteriet möjliggör kontinuerlig effekt på 70 kW och toppeffekt på 150 kW i 10 sekunder.
Som du säkert har märkt valde Mercedes-AMG detta batteri för dess låga vikt (196 pund) och snabba kraftleverans, inte för högsta möjliga helelektriska räckvidd. Om du tycker att det är oacceptabelt så finns det inget som hindrar dig från att köpa en Toyota Prius Prime.
Om batteriet tar slut på juice kan du ladda det via en inbyggd 3,7 kW AC-laddare via en laddstation, väggdosa eller vanligt hushållsuttag. Batterierna kyls individuellt av en icke-ledande vätska för att säkerställa optimal kraftleverans när du behöver det som mest.
Sju körlägen
Hur många körlägen behöver du egentligen i ett GT-hybridfordon? Som det visar sig är svaret inte mindre än sju. Mercedes-AMG GT 63 E Performance startar tyst i elektriskt läge, och motorn har tillräckligt med fart för att accelerera bilen upp till 80 km/h från stående start. Om bakhjulen slirar kan AWD-systemet överföra elektriskt drivmoment till framhjulen utan att väcka motorn.
Nästa upp är Comfort-läget, som möjliggör helelektrisk körning i låga hastigheter och hybriddrift på motorväg. I Sport-läge arbetar V8-motorn och elmotorn tillsammans, medan Sport+-läget ger elmotorn mer boost. Men när du befinner dig på en tom racerbana, ställer Race-läget in alla algoritmer på maximal attack, medan elmotorn bak i fordonet ger full elektrisk assistans.
Dessutom minskar Slippery-läget effektuttaget och tvingar drivlinan att leverera en platt vridmomentkurva. Slutligen, i läget ”Individuell körning” kan du anpassa transmissionen, chassiet, styrningen och avgassystem.
Luftfjädring och keramiska bromsar
Mercedes-AMG GT 63 2023 SE Performance har flerkammarluftfjädring med AMG Ride Control+ och två övertrycksventiler: en ventil styr returdämpningen, den andra kompressionsdämpningen. Resultatet är en helt variabel luftfjädring som kan göra körbeteendet fastare eller mjukare efter behov.
Du kan ha hur mycket hybridkraft du vill, men all den kraften är ingenting om du inte kan stoppa den direkt. För ett fordon så stort som Mercedes-AMG GT 63 SE Performance är kolkeramiska bromsar med sexkolvs bromsok fram och enkelkolvs bromsok bak väsentliga. Kolbromsskivorna mäter 17 x 2 tum fram och 15 x 2 tum bak och säkerställer tillförlitlig bromskraft.
Prissättning & tillgänglighet
Den senaste Mercedes-AMG GT 63 SE Performance Hybrid kommer att nå amerikanska återförsäljare i slutet av 2022 som en 2023 års modell. Prissättning, trimdetaljer och officiella amerikanska specifikationer återstår att se, men vi tvivlar inte på att den här bilen kommer att kosta sexsiffrigt.