Nissan Z 2024: Interiör, motor och modifieringar

Den pånyttfödda Nissan Z uppfyller önskemålen och behoven hos sportbilsälskare som längtar efter nostalgi. Även om det är den sjunde generationen av en av Japans mest ikoniska sportbilar bygger Nissan Z 2024 på den tidigare modellens grundläggande arkitektur. Den har också en smidig och kraftfull 3,0-liters dubbelturboladdad V6-motor som den lånar från Infiniti Q60 Red Sport 400, men när det gäller prestanda är Z inte lika tuff som 2024 Toyota GR Supra.

Men Z har aldrig sett så här bra ut sedan den första och andra generationen Fairlady Z lanserades 1970 respektive 1978. Den har en sexväxlad manuell växellåda som standard eller en kompletterande nioväxlad automatisk växellåda, vilket gör den lämplig för tillfällig körning, track days eller gränsöverskridande grand touring.

Nissan Z 2024: Vad är nytt?

Nissan Z 2024 debuterar i Z NISMO-utförande med alla de tekniska finesserna, men med en twist. Nissan hävdar att Z NISMO “fördubblar den spännande prestandan” genom att erbjuda “en spännande track-day-upplevelse”, men den är endast tillgänglig med en nioväxlad automatlåda. Med automatlådan kan Z-noll enkelt förbättras med upp till 60 sekunder (cirka 4,5 sekunder istället för 4,3 med den manuella växellådan). Ändå skulle en manuell växellåda vara en bra sak för den mest kraftfulla moderna Z-bilen i historien.

Nissan har uppgraderat den dubbelturboladdade 3,0-liters V6-motorn och förbättrat dess kylning, ökat turboladdningen med en ny elektronisk bypass-ventil, förbättrat motorns oljekylare och uppdaterat strategierna för oberoende tändningsinställning som hämtats direkt från GT-R NISMO. Resultatet är 420 hk och 384 Nm vridmoment, cirka 20 hk mer och ytterligare 34 lb-ft. mer vridmoment än standard.

Prestandauppgraderingen åtföljs av en något förbättrad kaross med en reviderad G-nos front, bikakegrill, aerodynamiskt optimerade framskärmar, bredare bakspoiler, nya sidokjolar, omformad bakre stötfångare och röda exteriördetaljer.


Programmering av Sport+-växellådan

Nissan kompenserar för avsaknaden av en manuell växellåda i Z NISMO med ett nytt Sport+-körläge och Launch Control för den nioväxlade automatlådan. Den har ett racingtrimmat växlingsprogram som ger mjukare nedväxlingar och uppväxlingar. Nissan hävdar att den nya mjukvaran “växlar så snabbt att föraren inte längre behöver använda växelpaddlarna på tävlingsbanan”. Dessutom säkerställer uppdaterade kopplingspaket blixtsnabba växlingar.


Optimerad fjädring och chassiinställning

Nissan Z NISMO 2024 har fått flera förbättringar av sitt underrede för att erbjuda mer kraft och grepp. Den har nya krängningshämmare för stabilitet i sidled, styvare spiralfjädrar, stötdämpare med större diameter, glänsande svarta 19-tums RAYS-hjul med NISMO-design och Dunlop SP Sport MAXX GT600-däck.

Fler främre, bakre och nedre fjäderben, styvare fjäderbussningar och en förbättrad styrlagerbussning ökar vridstyvheten med 2,5 procent. Dessutom använder fjäderbenen nu 15-tumsskivor fram och 13,8-tumsskivor bak, och bromsbeläggen är tillverkade av en högpresterande gummiblandning.


Sportiga och kraftfulla Nissan Z-modeller

Om du vill ha en spak, kolla in Nissan Z Sport och Performance 2024. Under huven sitter samma dubbelturboladdade V6-motor som i Z NISMO, men med 400 hk och ett vridmoment på 350 Nm. En nioväxlad automatisk växellåda finns fortfarande tillgänglig, men den sexväxlade manuella växellådan med nära utväxling är utrustad med en högpresterande koppling från Exedy. Z Sport har 18-tumsfälgar, Yokohama Advan Sport-däck, en åttatums infotainmentskärm med pekskärm och smartphone-anslutning, två USB-portar, en motorstartknapp och läderstyre, för att nämna några exempel.

Nissan Z Performance har 19-tums RAYS lättmetallfälgar, Bridgestone Potenza S007-däck, sportbromssystem, mekanisk självlåsande differential, 9-tums pekskärm, navigation, uppvärmda säten, läderklädsel och uppvärmda backspeglar. Nytt för 2024 är att Amazon Alexa kommer att integreras i alla Nissan Z Performance- och NISMO-varianter.


Säkerhetsfunktioner för Nissan Z

Alla Nissan Z 2024 har en imponerande lista över standardförarhjälpmedel. Det inkluderar automatisk nödbromsning (med fotgängardetektering), döda vinkeln-varnare, filbytesvarnare, varning för korsande trafik, kollisionsvarning bakifrån och helljusassistent.


Rekommenderat detaljhandelspris för Nissan Z 2024 från det rekommenderade detaljhandelspriset

Nissan Z 2024 kommer till återförsäljarna i höst. Grundpriserna börjar på cirka 43 500 euro (Sport), 53 500 euro (Performance) och från 66 000 euro för NISMO.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar