Honda Prologue 2024: Pris, inredning, tekniska data

Honda Prologue 2024 bådar gott för biltillverkarens framtid. Som vanligt med sådana fordonslanseringar har Prologue en futuristisk exteriördesign, en teknikspäckad och uppkopplad interiör och en elektrifierad drivlina, allt inriktat på en yngre demografi. Men det finns mycket mer under ytan av 2024 Honda Prologue.

Den mest intressanta nyheten är att Honda kommer att erbjuda kortare leasingavtal i ZEV-länder (Zero Emission Vehicles) för att uppmuntra hybridkunder att byta till elfordon och öka sannolikheten för en bredare användning av elbilar. Detta och hur 2024 års Honda Prologue utvecklades i samarbete med General Motors.

Inspirerad av naturen

Honda hänvisar till prologens övergripande design som “Neo Rugged”, ett utseende och känsla som skapats av biltillverkarens designteam i Los Angeles (Honda Design Studio ligger i Los Angeles). Tanken är att visa upp flera element samtidigt genom designen, vare sig det är rent och enkelt eller stilrent och lugnt. Liksom andra fordon före den, hittar 2024 Honda Prologue en del av sin identitet i naturen. North Shore Pearls exteriörfärg är inspirerad av Lake Tahoes färger, medan den antracit- och ljusgrå interiören påminner om snön i bergen.

“Vårt mål var att skapa en tydlig harmoni baserad på en robust SUV-bild, matchande färger och material för att skapa en nytålig design som är bekant för våra kunder och tydligt Honda.” Masaki Sumimoto, designchef för färger, material och finish.


Honda Prologue 2024: Fordonsklassificering

Som Hondas första helt elektrifierade SUV klassas Prologue som en lätt lastbil i biltillverkarens portfölj. Det är i gott sällskap med den redan populära CR-V och det robustare passet. 2024 Honda Prologue har en hjulbas på 121,8 tum, vilket gör den cirka åtta tum längre och fem tum bredare än 2023 CR-V. Honda säger att Prologue kommer att finnas tillgänglig med fyrhjulsdrift.


Samarbete med General Motors

Honda siktar på att bli koldioxidneutral 2050 och siktar på att lansera 30 nya elbilar över hela världen 2030 och nå en global försäljningsvolym på två miljoner enheter. I synnerhet i Nordamerika driver Honda ett ambitiöst schema för utbyggnad av elbilar i tre faser fram till 2030 (och så småningom fram till 2040 för 100 procents nollutsläppsbilsförsäljning). Faserna är som följer

  • 2024: Honda Prologue, utvecklad tillsammans med General Motors, lanseras.
  • 2026: Började försäljningen av Honda e:Architecture-baserade modeller tillverkade av Honda i Nordamerika.
  • 2027: Lansering av en ny linje av prisvärda elfordon som utvecklats tillsammans med GM och producerats av Honda i Nordamerika.

Samarbetet mellan Honda och GM har varit under en längre tid. I september 2020 tillkännagav biltillverkarna en icke-bindande avsiktsförklaring efter inledande samtal om en nordamerikansk bilallians. Omfattningen av den föreslagna alliansen omfattade ett antal fordon som skulle säljas under båda företagens olika märken. De två biltillverkarna skulle arbeta tillsammans inom inköp, forskning och utveckling och anslutna tjänster.

I april 2022 tillkännagav Honda en investering på 40 miljarder dollar för att påskynda utvecklingen av elektrifierade fordonsteknologier. 2024 Prologue och en icke namngiven Acura SUV utsågs i tillkännagivandet som några av de första fordonen som lanserades med GM:s Ultium-drivlina. Under tiden planerar Honda att bygga en dedikerad tillverkningsanläggning för elfordon i Nordamerika, ungefär som GM gjorde med sin Detroit Factory Zero.


Alternativ för korttidsuthyrning

Honda-GM-samarbetet bör ge ett antal fördelar för företagen. Idealiskt kommer partnerskapet att hjälpa tillverkarna att minska kostnaderna och maximera design- och produktutvecklingseffektiviteten. I teorin borde detta bidra till att minska inträdesbarriären för konsumenter, oavsett om deras oro härrör från räckviddsångest eller det högre inköpspriset som är typiskt för elbilar.

För att underlätta övergången till elektrifiering analyserar Honda sin forskning som visar att hybridkunder är bland de första som går över till helelektriska produkter. Baserat på dessa data kommer Honda att öka 2023 års CR-V “modellmix” till 50 procent hybrid och erbjuda ett tvåårigt, förkortat hyresavtal till potentiella CR-V hybridköpare i ZEV-länder. Enligt Honda kommer detta att tillåta kunder på målmarknader att enkelt byta till en Prologue när den väl har lanserats.

“Vi kommer inte att vänta till 2024 för att attrahera elbilsköpare eftersom vi ser en naturlig utveckling av CR-V-kunder mot Prologue med dess lite större dimensioner, större interiör och bättre körbarhet”, säger Gary Robinson, Vice President, Automotive Planning and Strategy på American Honda. “Vi kommer nu att stödja denna övergång genom att utveckla intelligenta strategier för CR-V Hybrid som gör det möjligt för våra kunder att byta till ett elfordon.

Den nya CR-V är planerad att lanseras hösten 2022, med prologen i Nordamerika 2024.

Foton och källa: Honda Motor Europe Ltd.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar