2024 års Ford Mustang gjorde en fantastisk debut på bilmässan i Detroit och markerade den sjunde generationen av Fords ikoniska ponnybil, som först presenterades för en entusiastisk publik 1964. På H+H Auto + Komfort älskar vi Ford Mustang, men låt oss berätta vad vi egentligen tycker om Fords senaste ponnybil.
Scenen
Vi hörde först att 2021 och början av 2022 S650 Mustang skulle komma med tjockt kamouflage och produktionsklara karosspaneler. Baserat på spionbilderna trodde vi inte att den sjunde generationen Mustang skulle vara ett helt nytt fordon eftersom den fortfarande delade den allmänna silhuetten av den gamla S550 Mustang. Föreställ dig våra stoiska ansikten när Ford lyfte gardinen för vad som kan bli den sista generationen av ponnybilen, den flammande lågan av goda gamla muskelbilar tills elektrifieringen förstör det roliga.
”Att investera i en ny generation Mustang är ett viktigt uttalande i en tid då många av våra konkurrenter lämnar förbränningsmotorbranschen”, säger Jim Farley, VD för Ford Motor Company. ”Men Ford accelererar sin ICE-tillväxtplan genom att föra uppkopplad teknik, opinionsbildande derivat och hybridalternativ till våra mest lönsamma och populära bilar – alla i Ford Blue-familjen – och investera ytterligare 50 miljarder dollar i elfordon fram till 2026 .”
Ford Mustang 2024: vad är nytt?
Den nya S650 kan vara en genomgående omdesignad S550 Mustang, men den nya S650:s tilltalande går långt utöver dess utseende. Ford har lyckats få den att se kantigare och modernare ut utan att ge upp det ikoniska Mustang-DNA. ”Nya Mustang är mer distinkt och kantig samtidigt som den behåller den klassiska Mustang robustheten och moderniteten”, säger Christopher Walter, Ford Mustang Design Manager. Den har en låg och nedsänkt front som accentueras av uppdaterade och smalare LED-strålkastare. Taklinjen och bakskärmarna är klassiska Mustang-stilar.
Baktill har 2024 Ford Mustang en utökad lastbädd, omdesignade bakljus och en omdesignad stötfångare med en integrerad vindavvisare. Cabrioversionen har en centrallåsmekanism med vilken det helisolerade tygtaket kan öppnas och stängas med en knapptryckning. Tack vare det kompakta sufflettkonceptet erbjuder den nya Mustang suffletten fortfarande tillräckligt med utrymme för två golfbagar. Det valfria prestandapaketet erbjuder också 19-tums lättmetallfälgar, en sportdifferential med begränsad glidning, en aktiv avgasventil och 19-tums Brembo-bromsar. Det aktiva chassit MagneRide från Ford finns som tillval.
✓ Du kan också kontrollera:
Motor- och transmissionsdata
Ford avböjde att kommentera effekt- och hästkraftssiffror på bilmässan i Detroit, men sa att 2024 års Mustangs välbekanta motorer kommer att vara mer kraftfulla och effektiva än tidigare.
Basmotorn förblir en 2,3-liters EcoBoost turboladdad inline-fyra. Mustang GT har en 5,0 liters Coyote V8-motor med nya elektroniska gasspjällshus, dubbla luftboxar, ett nytt avgasgrenrör och oljetråg, vilket gör den till den mest kraftfulla versionen av den legendariska Mustang V8-bensinmotorn. Den förstnämnda finns exklusivt med en 10-växlad automatlåda, medan GT har en 6-växlad manuell som standard. Båda motorerna har en ny radiofjärrkontroll som varvar upp motorn med en knapptryckning på nyckelbrickan.
Inredning och teknikuppdateringar
Det ultimata visitkortet för 2024 Ford Mustang är överflödet av ny teknik och digitalisering i dess omdesignade cockpit. Den nuvarande Mustangs övre instrumentbräda har försvunnit, ersatt av en öppen mittpanel dominerad av ett 12,4-tums digitalt instrumentkluster och en 13,2-tums infotainmentpekskärm som drivs av 3D-mjukvaran Unreal Engine.
”Vi använder varje pixel”, säger Craig Sandvig, Interaction Design Manager för Ford Mustang. Vi kan vara kreativa när det kommer till att visa nödvändig körinformation, ge föraren kontroll över färgval, klassiska Mustang-instrument eller till och med en ”tyst” skärm med minimala detaljer.
Dessutom är interiören packad med mjuk plast, äkta koskinn, ambient belysning och kvalitetssömmar. Andra tekniska funktioner som Apple CarPlay och Android Auto, USB-portar i taket (så att inte backkamerakablarna ska gå ”över interiören”, enligt Ford) och ett B&O-ljudsystem med 12 högtalare är en fråga självklart.
Avancerade säkerhetsfunktioner
Precis som den helelektriska Mustang Mach-E är 2024 års Ford Mustang utrustad med nästa generations förarassistanssystem. Den har bland annat trafikskyltsigenkänning, intelligent adaptiv farthållare, filbytesvarning, undvikandeassistent och bromsassistent vid backning. Active Pothole Detection och Stolen Vehicle Services är nya för Ford Mustang. De senare är en del av standardmobilitetsappen FordPass och Connected Services.
Ford Mustang Dark Horse: redo för racerbanan
Den senaste S650 Mustang påminner om varumärkets engagemang för racing med introduktionen av Mustang Dark Horse. Enligt Ford är Dark Horse Mustangs de mest exakta och banfärdiga Mustangs hittills, och båda kommer att ha en uppgraderad version av Gen IV Coyote V8-motorn.
”Vi har fått ut det mesta av vår nya 5,0-liters V8 Mustang, ökad prestanda, förbättrad aerodynamik, däck och styrning, och utvecklat en interaktiv cockpit för att skapa en Mustang som överträffar alla tidigare 5,0-liters Mustang,” sa Ed Krenz. Mustang chefsingenjör.
Återigen, Ford avslöjar inga prestationssiffror, men Dark Horse Mustang har racerbeprövade extrafunktioner som kommer att få alla muskelbilsälskare att skrika av förtjusning. Först och främst kommer en skräddarsydd Tremec sexväxlad manuell med en 3D-tryckt växelkula i titan som standard ombord, men det finns också en 10-växlad automatisk växellåda med paddelväxlare. Standard är också prestandapaketet med en extra motorkylare, transmissionsoljekylare, lättare kylare och mer robusta kylfläktar.
Nya märken och logotyper, tonade LED-strålkastare, ett blanksvart galler, en ny nedre främre stötfångare med glänsande ”huggtänder”, en fast bakspoiler och tonade avgasrör är bara några av funktionerna som skiljer den från en vanlig ponnybil. Dark Horse Mustangs har också en Torsen-differential med begränsad glidning, större krängningshämmare bak, kraftiga stötdämpare fram, fjäderbensstag, bakre K-stag, magnetisk fjädring, 19-tums Brembo-bromsar och 19-tums Pirelli P Noll PZ4 hjul -Offset passform däck. Andra prestationsorienterade funktioner som en elektronisk driftbroms är unika för Dark Horse Mustang och är avgörande för förare som vill förbättra sina driftfärdigheter.
Ford förbereder två versioner av Mustang Dark Horse endast för racing (vilket innebär att ingen av versionerna är gatulaglig): Dark Horse S och Dark Horse R. Den förra är en riktig banmaskin för muskelbilsentusiaster, medan den senare är avsedd för professionella racing.
Ford Mustang 2024: priser och tillgänglighet
Ford kommer att avslöja mer om 2024 års Mustang under de kommande månaderna, inklusive rekommenderat pris, trimnivåer och standardutrustning. De första leveranserna väntas till sommaren 2023.
Foton och källa: Ford Motor Company.