General Motors är den första biltillverkaren som har tre batteridrivna lastbilar under sitt tak. Den nya 2024 GMC Sierra EV är det tredje försöket efter Hummer EV och Chevrolet Silverado EV. GMC kommer initialt att erbjuda Sierra EV i den högsta utrustningsnivån, Denali Edition 1. Den kommer med alla prestandauppdateringar, lyxiga möten och långdistansmöjligheter för att hålla andra konkurrenter som Rivian R1T, Ford F-150 Lightning och Tesla Cybertruck i ett kort koppel.

“Det här är elbilarnas Denali och en lastbil som är GMC på alla sätt”, säger Duncan Aldred, vice vd för Global Buick och GMC. “Detta betyder att den inte har någon motsvarighet när det gäller dragkraft, dragförmåga och övergripande prestanda, samtidigt som den erbjuder ännu fler alternativ än en GMC-pickup.
Innehåll
Prestanda, räckvidd och laddningsspecifikationer
Kärnan i fordonet är en Ultium-drivlina med dubbla motorer och ett ännu inte specificerat högkapacitetsbatteri som tillsammans levererar hela 754 hästkrafter och 785 lb-ft vridmoment – mer än Chevrolets toppklass. Silverado RST EV. Trampar du hårt på gaspedalen i Max Power-läget accelererar lastbilen med standard eAWD från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder, enligt GMC.

Batteriet har tillräckligt med juice för att ge upp till 400 miles räckvidd på en enda full laddning. Den elektriska arkitekturen har en 19,2 kWh AC-laddare ombord, medan 800-volts Ultium-plattformen accepterar DC-snabbladdningar på upp till 350 kW för att återställa 100 mils räckvidd på cirka 10 minuter. Med Ultium Charge 360 har Sierra EV-ägare tillgång till upp till 110 000 laddningspunkter i USA och Kanada. Dessutom har Sierra en inbyggd strömförsörjning som kan driva ett genomsnittligt hushåll (upp till 21 dagar) via GM Energy Ultium Home Platform.


Bogsering & nyttolast
GMC utrustade Sierra EV Denali Edition 1-standarden med en trailersats som tillåter en dragkapacitet på upp till 9 500 pund med en maximal nyttolast på 1 300 pund. Precis som Chevy Silverado EV är Sierra EV Denali Edition 1 endast tillgänglig som en besättningshytt med en 17-fots (5,11 m) säng. Intressant nog är Sierra EV:s säng en del av kabinen i en struktur i ett stycke. “Ultium-plattformen har gjort det möjligt för oss att omdefiniera utseendet, utrymmet och kapaciteten hos en lastbil”, säger Sharon Gauci, verkställande direktör för Buick och GMC Design.


För att göra arbetet till ett nöje finns det genomtänkta funktioner som Multi-Pro Midgate utdragbar säng – en första i en GMC – som förlänger lastflaket till 2,5 meter. Vi gillar också Sierra EV:s frunk, eller främre förvaringsfack, som är ett låsbart, väderbeständigt förvaringsområde med ett plant lastgolv, dubbla avlopp, en modulär mittkonsol och ett 120-voltsuttag.
✓ Du kan också kontrollera:
CrabWalk, fyrhjulsstyrning och SuperCruise
GMC Sierra EV 2024 ärvde CrabWalk-funktionen och fyrhjulsstyrningen från Hummer EV. Andra kanske tycker att CrabWalk är en nyhet, men det är helt vettigt ute i naturen eller när du åker på sand, lera eller mjukare underlag. Fyrhjulsstyrning förbättrar hanteringen i höga hastigheter och manövrerbarheten i lägre hastigheter.

Typiskt för moderna elbilar, Sierra EV har variabel energiåtervinning, enkelpedaldrift och anpassningsbara körlägen som bogsering, drag och Max Power. Inte överraskande kommer Sierra EV Denali Edition 1 som standard med GM:s SuperCruise handsfree-system.
Lyx & Teknik
Denali-namnet är synonymt med lyx och teknik, och Sierra EV kommer inte att göra dig besviken. Den har adaptiv luftfjädring som kan höja eller sänka fordonet med upp till två centimeter. Den ger mer markfrigång i ojämn terräng och erbjuder en mjukare eller hårdare hantering beroende på preferens och underlag.

Inuti har nya GMC Sierra EV ett 11-tums digitalt instrumentkluster, en 14-tums diagonal head-up-display (HUD) och en 16,8-tums pekskärm för infotainment för surfplattor, tre applikationer kan användas samtidigt i trippeldelningsläge. Standardutrustningen inkluderar ett panoramaglastak, mjuka quiltade säten, träfaner med öppna porer, högtalargaller i rostfritt stål och ett skräddarsytt Bose-ljudsystem. Lastbilen har ett handsfree-system som slås på automatiskt när man går in i förarhytten.

GMC Sierra EV 2024 Priser och tillgänglighet
GMC Sierra EV Denali Edition 1 kommer till återförsäljare i början av 2024 och är tillgänglig för bokning nu. Grundpriset börjar på 108 695 euro (inklusive upp till 1 695 euro destinationslandsavgift). GMC kommer också att lansera billigare AT4- och Elevation-versioner 2025, med baspriser som börjar på 50 000 €.
Foton och källa: GMC.