Tiguan Crossover har fått en stor makeover för 2022 och återkommer för 2023 med samma fyra trimnivåer och nya 19-tumshjul för SE R-Line Black-modellen. 2023 VW Tiguan är känd för att vara större än de flesta kompakta stadsjeepar, men mindre än nästan alla traditionella treradiga modeller. Tiguan är överlägset bästsäljaren av Volkswagen , och dess konkurrens sträcker sig från Honda CR-V på Kia Sorento fram tills Mitsubishi Outlander .

Innehåll
vad vi tycker
Även om konventionell SUV-visdom antyder något annat, finns det övertygande argument för Tiguan FWD framför AWD. Den betydligt lättare 2WD (2022) modellen vi testade ger mer körglädje och mer lastutrymme, såvida du inte använder den mycket lilla tredje sätesraden. Oavsett drivlina erbjuder den reviderade Tiguan exakt och linjär styrning, bra karosskontroll och hanteringsegenskaper som passar den kompakta crossoverns avsedda användning (särskilt som ett familjefordon).

Utsikten från förarsätet är bra och Tiguan är välutrustad även om interiören inte är särskilt snygg. Som med vissa andra VW, finns det de irriterande beröringskänsliga gränssnitten. Ändå är SUV:n en bra vardagsbil.

prestanda och bränsleförbrukning
Tiguan 2023 drivs av en 2,0-liters turboladdad radmotor som utvecklar 184 hk och 221 Newtonmeter i vridmoment. Både fram- och fyrhjulsdrift kommer från 2022 med samma åttaväxlade automatlåda. I ett första test av en 2022 Tiguan SE R-Line Black FWD sprintade VW från stillastående till 100 km/h på 8,1 sekunder. Detta är samma tid som 2022 Subaru Forester Wilderness, som har en större naturligt sugmotor och fyrhjulsdrift.


Vi förväntar oss att Tiguans bränsleekonomissiffror 2023 matchar 2022-modellen, som når 23/30 mph i stadstrafik och 22/29 mph på motorvägen med fyrhjulsdrift.
✓ Du kan också kontrollera:
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Hur 2023 års modell kommer att klara sig framgår av den mekaniskt identiska Tiguan av samma generation. Tiguan fick betyget “Bra” i alla IIHS krocktester och bra betyg för sina system för undvikande av olyckor.


När det gäller aktiva säkerhetsfunktioner börjar S-modellen med automatisk nödbromsning och varningssystem för döda vinkeln och tvärtrafik, medan SE-modellen kommer upp ett snäpp med adaptiv farthållare och filbytesvarning. SE R-Line Black är utrustad med parkeringssensorer som standard och toppmodellen SEL R-Line har en semi-autonom parkeringsassistent, adaptivt helljus, trafikskyltsigenkänning och ett 360-graders kamerasystem från fågelperspektiv.


lastutrymme och inredning
Tiguan är en speciell sorts kompakt SUV med tre sätesrader, som är standard för FWD och tillval för AWD. När det kommer till lastutrymme är Tiguan AWD det rätta valet.
Benutrymme (fram/bak) | Lastutrymme (säten upp/ner) | |
Volkswagen Tiguan FWD | 40,2/36,6 tum | 33,0/65,3 kubikfot |
Volkswagen Tiguan AWD | 40,2/38,7 tum | 37,6/73,4 kubikfot |
Toyota RAV4 | 41,0/37,8 tum | 37,6/69,8 kubikfot |
teknologi
Tiguan 2023 börjar med basmodellen S, som har automatiska LED-strålkastare, LED-baklyktor, nyckellöst insteg och uppvärmda framsäten. Det finns också en 8,0-tumsskärm i instrumentklustret, en 6,5-tums infotainmentpekskärm och sex högtalare.

Tiguan 2023 SE erbjuder en fjärrstartfunktion, en åtta-vägs eljusterbar förarstol och en eldriven baklucka som standard. Den centrala pekskärmen växer till 8,0 tum, trådlös mobiltelefonladdning läggs till och App-Connect växlar från trådbunden till trådlös för kompatibilitet med Apple CarPlay och Android bil att försäkra.
Toppmodellen SEL R-Line erbjuder elektriskt fällbara ytterbackspeglar med halvljus, ljuslist i kylargrillen och elektrisk baklucka med handsfree-funktion som standard. Inuti kommer en uppvärmd ratt och ventilerade framsäten som standard.