I vår recension av nya Volkswagen Teramont 2022 hittar du bilens utrustning och priser, tekniska data samt ett foto på crossovern och en video från provkörningen, och under tiden en liten utflykt till utseendet på modellen.
Den stora crossovern Volkswagen Teramont gjorde sin debut på Guangzhou Motor Show i Kina för sextonde året i rad. Modellen visade sig vara en exakt kopia av det tidigare presenterade terrängfordonet VW Atlas. Den senare är speciellt utvecklad för den amerikanska marknaden.
Tekniska specifikationer
Tabellen visar huvudparametrarna: yttre dimensioner, bränsleförbrukning (bensin), markfrigång, vikt, bagageutrymme och tankvolym, motorer, transmissioner, typ av drivning, dynamisk prestanda, etc.
Kropp
anatomi | crossover |
fordonsklass | stor crossover |
längd / bredd / höjd, mm | 5036 / 1989 / 1769 |
hjulbas, mm | 2980 |
Markfrigång (markfrigång), mm | 203 |
lastutrymmesvolym, l | 330/1421 |
Tomvikt kg | 2060 – 2105 |
Bränsletankens kapacitet, l | 70 |
motor och växlar
typ av motor | bensin | bensin |
volym, l | 2.0 | 3.6 |
prestanda, HP | 220 | 249 |
Vridmoment, Nm | 350 | 360 |
Typ av växellåda | maskin | maskin |
antal växlar | 8:a | 8:a |
kör | Fullständigt | Fullständigt |
Acceleration 0-100 km/h, s | 8.6 | 8.9 |
Toppfart, km/h | 190 | 190 |
bränsleförbrukning, l | ||
– Stad | 12,0 | 14.4 |
– avståndet | 7.9 | 8.4 |
– blandat | 9.4 | 10.6 |
bränsletyp | 95 | 95 |
Den nya Volkswagen Teramont 2022 är baserad på den sträckta MQB-plattformen med en tvärgående motorlayout. De totala måtten på den stora tyska suven är 5 039 mm, 1 989 mm och 1 773 mm i längd, bredd och höjd. Hjulbasen på modellen är 2 980 mm.
”Geometrin här är inte off-road. In- och utgångsvinklarna är 20,4 och 22,4 grader, men markfrigången är 203 mm. Teramonts fjädring är passiv, så tyskarna planerar att annonsera modellen på den kinesiska marknaden som en premiummodell, varför bilar för den lokala marknaden kommer att få justerbara magnetoreologiska stötdämpare.
Bagageutrymmet är som standard 566 liter, men med den tredje sätesraden nedfälld kan bagageutrymmet rymma upp till 1 500 liter. Om även den andra radens ryggstöd är nedfällda är lastutrymmets volym mer än 2 700 liter.
Fullstora suven kan beställas med antingen en 2,0-liters turboladdad bensinmotor med 241 hk eller en 3,6-liters V6-motor med 284 hk. Båda motorerna är kopplade till Aisin åttaväxlad automatisk.
När det gäller dieselversionerna är dessa ännu inte planerade eftersom Volkswagen har bestämt sig för att spela säkert på grund av dieselskandalen. Det är inte uteslutet att de kommer ut på marknaden vid ett senare tillfälle.
exteriör
Nya Volkswagen Teramont 2022 har en ganska brutal exteriördesign. Vissa människor ser Amarok genom dess utseende, även om dessa två modeller inte har en enda detalj gemensamt förutom den tyska märkeslogotypen.
Framtill får crossovern en massiv stötfångare med en silverfärgad skyddslist i botten och ett rektangulärt kylargrill med två horisontella kromlameller.
Den senare smälter visuellt samman med strålkastarna, med en av dess lameller som nästan delar varje strålkastare på mitten. Strålkastarna är utrustade med diodlister som påminner om smileys.
Nya Volkswagen Teramont 2022 kännetecknas av en muskulös huva, dess profil framhävs av kraftfulla hjulhus, en distinkt underrede som löper över flankerna, en mjukt stigande tröskellinje och närvaron av takreling.
Den bakre delen av crossovern har intrikat mönstrade ljus och två massiva rektangulära avgasrör flankerade på båda sidor av det massiva rektangulära avgassystemet. Modellens färgpalett innehåller sju olika nyanser, varav endast tre är ljusa: gul, mörk körsbär och djupblå.
Teramont levereras som standard med 18-tumshjul och 245/60-däck, men kan även beställas med 20-tumshjul och 255/20-däck mot en extra kostnad.
✓ Du kan också kontrollera:
bil interiör
Tack vare sina solida mått är interiören i Volkswagen Teramont mycket rymlig och erbjuder mer än tillräckligt med utrymme för både fram- och bakpassagerare. Som standard har fordonet sju sittplatser, men mot en extra kostnad kan SUV:n beställas i en sexsitsig version, där ett par separata fåtöljer med armstöd är installerade i andra raden istället för en soffa.
Du kan även sitta bekvämt på tredje raden även om det blir lite trångt i knäna för längre personer, vilket kan vara kritiskt på långa resor. Barn och ungdomar trivs bäst i baksätet, även om Isofix bara finns på andra raden.
Designmässigt är instrumentbrädan på VW Teramont lite enkel, men du kan fortfarande se den typiska stilen för det tyska märket. Ovandelen är av mjuk plast med imitationssömmar medan det på passagerarsidan finns en träliknande insats mellan ventilationslamellerna.
Terramont levereras som standard med en analog instrumentbräda, medan en snyggare digital instrumentbräda med en 12,0-tums display finns som tillval. Funktionaliteten hos den senare tillåter inte bara att justera visningsläget, utan också att visa en navigeringskarta.
Informationssystemets medelstora pekskärm är placerad i det övre området av mittkonsolen mellan ventilationslamellerna. Volkswagen Terramonts multimediasystem är tillräckligt snabbt och modernt. I grundversionen har den en 6,5-tumsskärm medan de dyrare versionerna har en skärm med en diagonal på 8,0 tum.
Direkt under multimediaskärmen finns en tvåzons automatisk klimatkontroll (i grundversionerna ersätts den av en konventionell luftkonditionering). En separat luftkonditionering finns tillgänglig för de bakre passagerarna, och sätena på tredje raden har sina egna luftkanaler.
Sammantaget finns det inga klagomål på interiören i Volkswagen Teramont. Interiören är inte för dyr men ser snygg ut och av tillräcklig kvalitet. Ergonomi är också perfekt – ett dussintal mugg-/flaskhållare i kabinen, för att inte tala om de olika papperskorgen och handskfack för småsaker.
Priser
Hur höga är kostnaderna? Enligt informationen på den officiella återförsäljarwebbplatsen är priset på nya Volkswagen Teramont 2022 runt 40 000 euro.