Volkswagen Polo 2022: tekniska data, pris, releasedatum

I Europa kommer VW Polo 2022 att säljas i det kompakta halvkombi-formatet, som gick in i tredje generationen för cirka fyra år sedan och som nu förbereder sin debut i uppdaterad form. Omdesignen gav femdörrars en ny karossdesign, en bättre finish och förbättrad elektronisk utrustning.

Volkswagen Polo 2022: tekniska data, pris, releasedatum

Utseendet förändras

På utsidan är nya Volkswagen Polo 2022 lätt att känna igen på sina nydesignade strålkastare och en annorlunda grillkonfiguration. Baksidan av halvkombi drar uppmärksamheten till sig med nya lampor med originalgrafik och ytterligare sektioner på den femte dörren. Hela belysningsutrustningen i femdörrars är nu dioder som standard och IQ.Light-Matrix-strålkastare erbjuds i de äldre utrustningsvarianterna.

Volkswagen Polo 2022: tekniska data, pris, releasedatum

Nyheten visades i den dyraste versionen av R-Line, som kännetecknas av en speciell kroppssats, blank svart dekoration av kroppselementen och stora fälgar (upp till 17 tum). Det finns tre enklare versioner: Basic Polo, Life och Style.

Utrustning

I polosalongen är förbättringar av lokala karaktär. En av de viktigaste innovationerna är att byta ut enheternas analoga vågar med en digital. Dess storlek är 8 eller 10,25 tum, beroende på version. Det finns också ett val mellan flera multimediasystem. Det enklaste – Composition Media – har en 6,5-tums skärm, det mer avancerade Ready2Discover Media Center är utrustad med en 8-tums skärm och ett infotainmentkomplex baserat på MIB3-arkitekturen med en 9,2-tums pekskärm som erbjuds.


Volkswagen Polo 2022: tekniska data, pris, releasedatum

Utöver den redan listade utrustningen har den nydesignade halvkombin en kontrollenhet för luftkonditionering med pekknappar, trådlös laddning för smartphones, en backkamera, innerbelysning och USB-anslutningar för baksätespassagerare.

Volkswagen Polo 2022: tekniska data, pris, releasedatum

Listan över tillgängliga elektroniska hjälpsystem inkluderar automatisk bromsning, körfältshållning och parkeringshjälp. Det finns också Travel Assist Road Autopilot, en utökad version av radarfarthållaren. En annan innovation vad gäller säkerhet är införandet av en central krockkudde som vid utlösning fälls ut mellan föraren och framsätespassageraren och förhindrar en kollision.


✓ Du kan också kontrollera:

Specifikationer Volkswagen Polo 2022

En Polo halvkombi kommer endast att finnas i Europa med trecylindriga bensinmotorer. Enheter erbjuds för val:


  • 1,0 MPI (80 hk, 93 Nm);
  • 1,0 TSI (95 hk, 175 Nm);
  • 1,0 TSI (110 PS, 200 Nm);
  • 1,0 TGI (90 PS, 160 Nm).

Dammsugaren ”Junior” kombineras endast med en 5-växlad manuell växellåda. 1.0 TSI turbomotorn kan paras ihop med en 7-växlad DSG ”robot” oberoende av boosten, och en manuell växellåda finns även tillgänglig för 95 PS versionen. 1.0 TGI-gasmotorn bildar en tandem med 6MKPP.

VW Polo 2022 releasedatum och pris

Ordermottagandet av modellen börjar i maj, färdiga bilar kommer att nå återförsäljarna mot slutet av sommaren 2021. Priserna börjar på cirka 16 000 euro.

Volkswagen Polo 2022: tekniska data, pris, releasedatum

VW Polo GTI 2022

Nu har även VW Polo GTI fått ett ansiktslyft. Visuellt är det närmare Golfen, det finns inga förändringar på motorn. All information och sittprov!

Bara några månader efter premiären av den ansiktslyfta VW Polo presenterade Volkswagen Polo GTI. Först till kvarn: Motorn och prestandadata förblir desamma. Föregångarens prestanda höjdes snabbt kort innan modellbytet.


Volkswagen Polo 2022: tekniska data, pris, releasedatum

Den lilla bilen ligger optiskt närmare Golf GTI och har en reviderad interiör och den senaste infotainmenten. Marknadslanseringen för ansiktslyftet av VW Polo GTI kan äga rum hösten 2021. Priserna kommer sannolikt att stiga, men börjar ändå under 30 000 euro.

LED-tejp ansluter strålkastarna

I och med ansiktslyftet har den vanliga versionen av VW Polo redan flyttat närmare sin storebror Golf och samma sak händer nu även med GTI. Även här är dimljusen integrerade i sidoluftintagets bikakegaller. Dock inte i den rutiga flaggdesignen, Polo har bara två lätta element på varje sida. Ett spänne i bilens färg skiljer den visuellt från det centrala luftintaget. Förutom bikakegrillen bär bilen givetvis andra GTI-beteckningar: På framsidan är dessa logotypen på grillen och den röda dekorranden som också sitter där och sträcker sig in i strålkastarna. Den nya ljussignaturen följer direkt nedan. Den sportiga småbilen kommer i topputrustning med LED-bar i grillen och som standard med Matrix LED-teknik.

Volkswagen Polo 2022: tekniska data, pris, releasedatum

Tack vare sportfjädringen är Polo GTI 2022 utrustad med sänkning som standard

De nya, tvådelade baklyktorna finns alltid med animerade bromsljus och dynamiska blinkers. Förutom den röda GTI-bokstäverna under VW-loggan känns bilen även igen på de två förkromade avgasrören och det separata förklädet. Den angivna spridaren kan endast ses vid närmare granskning; i förgrunden ett horisontellt element i karossfärg som avgränsar Polo GTI i botten. Röda bromsok, stora 17-tumshjul är standard, 18-tum (som med fotofordonet) kostar en extra kostnad – och standardsänkningen med 15 millimeter tack vare sportfjädringen avrundar det hela.

Inredning med pläd på sätena

AUTO BILD har redan provat sitsen i Polo GTI facelift. Det första man lägger märke till i interiören är den röda instrumentpanelsdekoren som numera är standard. Det är lite för lekfullt för mig, men du kan även få den här dekorativa delen i en dämpad färg. Utöver det förändras inte så mycket utseendemässigt här. Det finns en ny sportratt med paddelväxlingar, som nu är utrustad med touchytor, men sportpolon behåller givetvis sina typiska GTI-egenskaper: röda dekorativa sömmar, svart innertak, sportstolar med rutigt mönster. När du provar det erbjuder stolarna en bra kompromiss mellan sidostöd och komfort. Till skillnad från Golf GTI har Polo ingen stubbväxel, den behåller sin beprövade växelspak.

Volkswagen Polo 2022: tekniska data, pris, releasedatum

Ny infotainment med större serieskärm

Den 10,25-tums digitala sittbrunnen med de speciella GTI-skärmarna är standard, infotainmentet är nytt. Från utsidan ser man detta framför allt på skärmen: det finns inte längre alla vridknappar och pekytorna för snabbt val av alla rörelser på förarsidan. VW betalar även för den större pekskärmen i toppmodellen Polo; om du vill ha den stora 9,2 tums displayen på fotofordonet måste du kryssa för alternativet på tilläggslistan. Men ingångsmasken växer också. Föregångaren kom från fabriken med 6,5 tum, den nya modellen driver med åtta tum. Även mjukvaran i bakgrunden har förändrats, GTI får MIB3 infotainment och är därför alltid online. Smartphones kan alltid anslutas trådlöst via Android Auto och Apple Carplay.

VW Polo GTI Facelift kan köra halvautonomt

Sportpolon finns i fem färger, varav tre även kan kombineras med svart tak. Tillvalsutrustningen inkluderar ett popup-tak med panoramautsikt, stolsöverdrag av syntetiskt mockaläder och ett ”Beats”-ljudsystem med 300 watt och sex högtalare. Med ansiktslyftet minskar inte ljudsystemet längre storleken på stammen, förstärkaren är nu inrymd i reservhjulsbrunnen.

Dessutom finns ”Sport Select”-chassit med omkopplingsbara dämpare. När det gäller assistenter tar Polo GTI över innovationerna från den vanliga Polo, så att halvautonom körning upp till 210 km/h nu är möjlig mot en avgift.

Volkswagen Polo 2022: tekniska data, pris, releasedatum

Den stannar med bensinmotorn på 207 hk

Det finns inga överraskningar med motorn: allt förblir detsamma och den tekniska informationen ändras inte heller. Tvåliters TSI:n skickar 207 hk till framhjulen, det maximala vridmomentet är 320 Nm (mellan 1500 och 4500 varv per minut). Sjuväxlad DSG används alltid för växling, manuell växling är inte nödvändig. Polo GTI tar 6,5 sekunder att sprinta från noll till 100 km/h, och den slutar på 240 km/h. För att Polo GTI inte ska understyra vid snabb kurvtagning är den återigen utrustad med det elektroniska differentialspärren XDS som standard.