I vår recension av den nya Volkswagen Passat 2022 kommer du att lära dig om utrustningen och priserna på fordonet, dess tekniska data, du hittar bilder på sedanen och videor från provkörningar, samt en liten utvikning om utseendet på modell.
Det tyska företaget presenterade Volkswagen Passat B8 i juli 2014. Den introducerades på den ryska marknaden hösten ’15. Utformningen av bilen har inte förändrats dramatiskt; tillverkaren har tagit en evolutionär väg när det gäller att förfina exteriören. Inredningen i bilen är helt ny – modellen har bytts till den modulära plattformen MQB.
Tekniska specifikationer
Nedan är huvudspecifikationerna för Volkswagen Passat / Volkswagen Passat B8 2018-2019 i det nya karossen för den ryska marknaden.
Tabellen listar de viktigaste parametrarna: yttermått, bränsleförbrukning (bensin), markfrigång, vikt, bagageutrymme och tankvolym, motorer, transmissioner, drivtyp, körprestanda, etc.
Kropp
anatomi | limousine |
fordonsklass | Klass D |
längd / bredd / höjd, mm | 4767 / 1832 / 1456 |
hjulbas, mm | 2791 |
Markfrigång (markfrigång), mm | 160 |
lastutrymmesvolym, l | 586 |
Tomvikt kg | 1367 — 1480 |
Bränsletankens kapacitet, l | 66 |
motor och växlar
typ av motor | bensin | bensin |
volym, l | 1.4 | 1.4 |
prestanda, HP | 125 | 125 |
Vridmoment, Nm | 200 | 200 |
Typ av växellåda | mekanik | robot |
antal växlar | 6 | 7 |
kör | främre | främre |
Acceleration 0-100 km/h, s | 9.7 | 9.7 |
Toppfart, km/h | 208 | 208 |
bränsleförbrukning, l | ||
– Stad | 6.9 | 6.1 |
– avståndet | 4.6 | 4.4 |
– blandat | 5.4 | 5.0 |
bränsletyp | 95 | 95 |
typ av motor | bensin | bensin |
volym, l | 1.4 | 1.6 |
prestanda, HP | 150 | 180 |
Vridmoment, Nm | 250 | 320 |
Typ av växellåda | robot | robot |
antal växlar | 7 | 7 |
kör | främre | främre |
Acceleration 0-100 km/h, s | 8.4 | 7.9 |
Toppfart, km/h | 220 | 232 |
bränsleförbrukning, l | ||
– Stad | 6.3 | 7.1 |
– avståndet | 4.5 | 5.0 |
– blandat | 5.1 | 5.8 |
bränsletyp | 95 | 95 |
Den nya Volkswagen Passat 2022 är tillgänglig i sedan- och kombimodeller. Till skillnad från föregående generation är den åttonde generationens bil baserad på MQB-modulplattformen och är ett helt annat fordon.
Fyrdörrarna har följande övergripande mått: längd – 4 767 mm, bredd – 1 832 mm, höjd – 1 456 mm (1 477 mm kombi) och hjulbas – 2 791 mm. Beroende på motor och transmission är tjänstevikten 1 387 – 1 721 kg. Bagagevolymen är 586 liter och 1 152 liter med ryggstöden nedfällda (gods – 650 / 1 780 liter).
✓ Du kan också kontrollera:
Den främre upphängningen består av oberoende McPherson-fjädrar, och den bakre – oberoende bärarm med fjädrar. Bilen är utrustad med 16 och 17 tums hjul med 215/60 R16 respektive 215/55 R17 däck. Ventilerade skivbromsar är monterade på framaxeln och skivbromsar på bakaxeln.
Två TSI-bensinmotorer är tillgängliga för ryska köpare av Volkswagen Passat B8. 1,4-litersmotorn finns med 125 och 150 hk och är kopplad till en 6-växlad manuell låda eller en 7-bands DSG-robot. Effekten på 1,8-litersmotorn är 180 hk och den fungerar uteslutande med DSG. I alla versioner har fordonet framhjulsdrift.
exteriör
Med varje ny generation vill sedanen ta sig upp i det mer prestigefyllda segmentet och konkurrera med Mercedes, BMW och Audi. Trots sin konservativa, klassiska siluett är nya Volkswagen Passat för årsmodell 2022 förmodligen den stiligaste modellen i märkets historia.
Nyckelelementet på framsidan är optiken med två ögon. Strålkastarna är sammankopplade med ett smalt galler med fyra horisontella kromade lameller. Den smala formen på strålkastarna och kylargrillen ger modellen ett mer gediget utseende och förstorar visuellt fronten. De horisontella linjerna i den nedre delen av den främre stötfångaren förstärker denna effekt.
Det finns inte mycket att säga om profilen på Passat B8. Konstruktörerna försökte skapa effekten av en lång motorhuv, där hytten växlade bakåt. Kunderna ska bedöma om det lyckades eller inte. I allmänhet är den traditionell, modern och palankinliknande.
Bakdelen ser inte lika aggressiv och snygg ut som framdelen. Den enda indikationen på premiumkvalitet är de stora trapetsformade slutrören som är integrerade i den nedre delen av stötfångaren.
Låt oss bara säga att 2022 års Volkswagen Passat är närmare Skoda Superb bakifrån än den är Audi A6. Dessutom ser bilen mycket enklare ut i verkligheten än den gör på officiella bilder med ordentlig belysning och andra marknadsföringsknep – den når fortfarande inte upp till premiumtrion.
bil interiör
Tillverkarens önskan att gå mot premiumsegmentet är också tydlig i interiören. Kanske bestämde VW att Passat 8 omedelbart skulle bli en premium sedan med en analog klocka i mitten av instrumentbrädan, en 12-tums digital display och träinlägg, och konkurrera med Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass. konkurrera?
Interiören i Volkswagen Passat är rymlig, bekväm och mysig, men den släpar efter de eftertraktade premiumsedanerna. Detta återspeglas i många saker – ratten är från den ”yngre” Golfen, växeln är från samma hus och kvaliteten på materialen som används är generellt sett underlägsen.
Men allt är relativt, och Passat klarar sin roll som affärssedan väl: naturligt läder, trä, såväl som högkvalitativa och behagliga plaster.
Sitsen är bekväm och rymlig. Interiören erbjuder en bra nivå av akustisk komfort. Särskilt långa passagerare bak kunde känna sig obekväma på grund av den sluttande taklinjen.
Priser
Hur höga är kostnaderna? Enligt informationen på den officiella återförsäljarwebbplatsen är priset på nya Volkswagen Passat 2022 32 775 euro.