Den nya VW Multivan 2022 överlämnades till företaget. Den populära Volkswagen Van genomgår en viktig generationsväxling som gör att den kan anpassa sig till den nya eran. Tider då elektrifiering är huvudpersonen. Förutom andra stora innovationer får den en plug-in hybridversion.
Väntan är över. Den nya generationen av Volkswagen Multivan är redan verklighet. Den efterlängtade förnyelsen av en av de mest framgångsrika skåpbilarna i Volkswagens produktsortiment presenterades för företaget. En modell som genomgår en stor översyn i en avgörande tidpunkt för fordonsindustrin i Europa. Multivan fick anpassa sig till den nya tiden. Tider då elektrifiering blir allt viktigare.
På teknisk nivå står vi inför ett nytt fordon. Och förutom den nya exteriördesignen är det viktigt att byta bas på fordonet. En avgörande förändring eftersom den gjorde det möjligt för det tyska varumärket att fokusera på elektrifiering. Nya Multivan kommer späckad med nyheter. Låt oss gå in i detaljerna och bryta ner huvudnycklarna.
förslag
Hur har den yttre designen förändrats? Faktum är att en snabb titt på bilderna i den här artikeln räcker för att upptäcka de mest utmärkande egenskaperna hos den nya Multivan. Det ser mycket mer dynamiskt och modernt ut. Den nya fronten är nyckeln till överföringen av dessa nya förnimmelser. Debuterar både grill och bumper.
De nya ljusklustren är smala och horisontella. Du använder IQ. Ljusteknik och dess ljussignatur direkt på en ljuslist som går direkt på Volkswagen-märket. Formen på luftintagen och den nya motorhuven representerar i sin tur betydligt mer sofistikerad aerodynamik, vilket har en direkt effekt på effektiviteten.
Sidosilhuetten understryker den naturliga essensen av detta fordon. Vi står framför en skåpbil och försöker ersätta utrymmet som en gång i tiden togs upp av minibussar. Skjutdörrarna gör det lättare att ta sig i och ur baksätet. Och i slutet av vår rundtur i exteriören bak hittar vi några lika smala som horisontella baklyktor. De är något omslutande och använder även LED-teknik. Det finns även en takspoiler och en stor bakruta.
VW Multivan 2022 interiör
Utanför lådan, när vi ger oss in i nya Multivan 2022 , är vi omgivna av uppkopplade och bekväma omgivningar. De sju sätena som presenteras är upp till 25 % lättare än den tidigare modellen. Den bakre delen av kabinen är utformad på ett sådant sätt att den erbjuder alla passagerare en hög nivå av komfort och en trevlig upplevelse ombord.
✓ Du kan också kontrollera:
När det gäller förarens position, om vi sätter oss i förarpositionen, kommer vi att hitta en mer teknisk miljö. Vi möter den mest avancerade multivan när det gäller anslutning och automatisering. Element som den digitala instrumentpanelen eller pekskärmen för att styra infotainmentsystemet är avgörande i dessa tider. Utrustningslistan är mycket omfattande och erbjuder en trådlös laddare för kompatibla mobiltelefoner, ett elektriskt panoramatak, ett Harman Kardon ljudsystem och en komplett lista över förarassistanssystem.
En annan viktig nyckel är förändringen i dimensionerna på Volkswagen Multivan. Den nya generationen är bredare och längre än den tidigare modellen. Detta, tillsammans med den förändrade arkitekturen, var avgörande för att få en rymlig och modulär stuga. Denna nya generation utvecklades på MQB-plattformen. Vid det här laget är det viktigt att notera att den kommer att finnas tillgänglig i två kroppar, Standard och Long. Den första av dem är 4,97 meter lång, medan den andra når 5,17 meter vardera.
2 000 kilo. De enskilda sätena bak kan flyttas med hjälp av ett rälssystem, vilket återspeglas i en hög grad av modularitet och funktionalitet för att anpassa fordonet till olika situationer och/eller behov.
Plug-in hybridversionen av nya Volkswagen Multivan 2022
På det mekaniska området bekräftar nya Multivan sitt engagemang för elektrifiering. Först och främst bör det noteras att motorprogrammet kommer att bestå av två TSI-bensinblock och en TDI-diesel. Effektspektrat sträcker sig från 136 hk för den mest kraftfulla koffeinfria varianten till 204 hk för den kraftfullaste varianten. Allt detta talar specifikt om konventionell mekanik.
Den stora nyheten i sammanhanget är introduktionen av en hybrid plug-in hybridvariant. Det är första gången som Multivan är tillgänglig med en sådan elektrifierad drivlina. Denna variant består av en 150 PS 1,4 liter TSI bensinmotor och en liten 85 kW (116 PS) elmotor. Den sammanlagda effekten når 218 hk. Den kommer att ha tillräckligt med autonomi i 100 % elektriskt läge för att klara de vanliga dagliga resorna. Alla motorer är kopplade till en sjuväxlad dubbelkopplings DSG-automatlåda (sex på hybridmodellen).
När kommer det att lanseras? Den nya generationen av Multivan kommer att lanseras i år. Volkswagen kommer att lansera maskineriet för kommersialisering genom sin division för kommersiella fordon under andra halvåret 2021. Så snart det specifika datumet närmar sig kommer resten av detaljerna i programmet, inklusive priser, att meddelas.