Det finns bara en uppdatering för VW Jetta 2023: medelklassmodellen SE har fjärrstart av motorn. Alla fem trimnivåer från förra året är tillbaka, inklusive GLI-entusiastmodellen med differential med begränsad slirning, adaptivt chassi, variabel styrning och frambromsar från Golf R Mk7. Den kompakta femsitsiga sedanen från Volkswagen sparkar mot små fyrdörrar sådär Honda Civic och den Hyundai Elantra på.

Innehåll
vad vi tycker
Efter ansiktslyftet erbjuder både Jetta 2022 och den högpresterande GLI-varianten bekväm hantering, en stor bagageutrymme och ett attraktivt exteriör. Sedanen har omfattande standardutrustning och är mycket ekonomisk med den mindre motorn. Interiören är dock full av billiga plaster och överlag gör Jetta inget särskilt bra intryck. Den kompakta fyrdörrars från Honda , Hyundai och Mazda erbjuda en högre kvalitet på interiören och bättre kördynamik till lägre priser.

prestanda och bränsleförbrukning
Jetta 2023 är utrustad med fyrhjulsdrift i alla utrustningsnivåer; de flesta sedaner har en 1,5-liters turboladdad inline-fyra som producerar 158 hk och 184 lb-ft vridmoment. Basversionen kommer som standard med en sexväxlad manuell, men de flesta Jettas har en åttastegad automatlåda.

GLI-modellerna är utrustade med en 2,0-liters inline fyrcylindrig turboladdad motor med 228 hk och 258 lb-ft vridmoment. En sexväxlad manuell och en sjuväxlad dubbelkopplingsautomat är tillgängliga. Med automaten lyckades 2019-modellen vi testade spurta från 0 till 100 km/h på 6,1 sekunder – en sekund snabbare än 2022 års Hyundai Elantra N med 2,0-liters turbo fyrcylindrig och dubbelkopplingsautomat.


Om du vill ha den mest ekonomiska Jetta 2023, välj en modell med 1,5-litersmotor. Basmodellen med den mindre motorn och automatisk växellåda har en EPA-bränsleekonomiklassning på 31/41 mpg (stad/motorväg). Högre trimnivåer får 29/40 mpg med automatisk växellåda och den manuella modellen är bra för 29/42 mpg.
✓ Du kan också kontrollera:
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Den mekaniskt identiska Jetta 2022 fick högsta femstjärniga säkerhetsbetyg från NHTSA med fem stjärnor i sidokrocken och fyra stjärnor i frontal- och välttesterna. I IIHS-betygen presterade den lilla sedanen bra i alla krockkategorier. Däremot gav institutet mindre bra betyg för strålkastarna, bältespåminnaren och förankringen av barnstolarna.

Aktiva säkerhetsfunktioner som standard på basen Jetta inkluderar automatisk nödbromsning, övervakning av döda vinkeln och övervakning av tvärtrafik bak. I trimnivån Jetta SE erbjuder Volkswagen även adaptiv farthållare och filbytesvarning, som är tillval på de nedre trimlinjerna. SEL-modellen har adaptivt helljus.
lastutrymme och inredning
2023 Jetta har en större bagageutrymme än Toyota Corolla , och den 60:40 delade fällbara baksätesryggen fälls ner på ena eller båda sidorna för att skapa mer utrymme. Den erbjuder också mer benutrymme bak än Corolla.
Benutrymme (fram/bak) | håll | |
Volkswagen Jetta | 41,1/37,4 tum | 14,1 kubikfot |
Honda Civic | 42,3/37,4 tum | 14,8 kubikfot |
Toyota krona | 42,0/34,8 tum | 13,1 kubikfot |
teknologi
2023 Jetta kommer att ha en 6,5-tums infotainmentpekskärm, ett 8,0-tums digitalt instrumentkluster, automatiska LED-strålkastare, en elektrisk parkeringsbroms och fyra högtalare i basen S. Utöver den nya fjärrstartfunktionen har Jetta SE på mellannivå regnavkännande vindrutetorkare, nyckelfritt insteg, start med tryckknapp, automatiskt avbländande backspeglar och uppvärmda framsäten med sexvägsjusterbar förarstol.
I de högsta utrustningsnivåerna förväntas Volkswagen sedan erbjuda en uppvärmd ratt, ventilerade framsäten med åttavägs elförarsäte och uppvärmda baksäten. En 8,0-tums pekskärm ersätter den 6,5-tums mittdisplayen och ett 10,3-tums instrumentkluster ersätter 8,0-tumsskärmen. Toppmodellerna får även fyra extra högtalare, trådlös App Connect för Apple CarPlay och Android bil och en trådlös laddstation. Vi är fans av den större digitala skärmen, som ger interiören en lite mer premiumkänsla.