VW ID.6 2023: Interiör, motor och modifieringar

de VW ID.6 är för närvarande en ren Kinamodell. I slutändan kan den dock även finnas tillgänglig i andra länder med en aptit för stora stadsjeepar, som USA, Kanada och kanske Mellanöstern, om laddinfrastrukturen och intresset för elbilar förbättras avsevärt.

Thomas Ulbrich, Volkswagens styrelseledamot för utveckling, påpekade att en ny EV-offensiv var på gång när USA:s president Joe Biden föreslog att investera 174 miljarder dollar i elfordon. Det motiverade Volkswagen att ompröva sina elektrifieringsmål. Den tyska biltillverkaren vill “justera om” med Biden-regeringens EV-strategi, citerade Bloomberg Ulbrich som sa till reportrar i München. Den arbetar på att uppdatera den amerikanska elbilsstrategin och skulle fatta det slutliga beslutet under sin årliga investeringsöversyn i år. Den reviderade elbilsstrategin kan innefatta lansering av fler stadsjeepar, möjligen till och med VW ID.6.

Tala till Autocar i december 2020, Volkswagens vd Ralf Brandstatter medgav att produktionen VW ID. Roomzz (som till slut lanserades som VW ID.6) är för Kina för tillfället. Han sa dock att Volkswagen överväger att introducera ID.6 på globala marknader. Tidigare hade en rapport från Auto Express pekat ut ex-VW försäljningschef Juergen Stackmann till en amerikansk lansering när den kinesiska marknaden hade aktiverats.

Den 17 mars 2021, Dr. Christian Dahlheim, medlem av styrelsen för Group Sales, Volkswagen Group, påpekade i en presentation att det för närvarande inte finns några planer på att erbjuda ID.6 utanför Kina. Ovanstående bild av hans presentation visade VW ID.6 som en ren Kina-modell.

Vi skulle inte utesluta möjligheten att VW lanserar den treradiga elektriska SUV:n i USA 2023 eller senare. Tyskarna kanske vill vänta på produktionsstarten av det första elfordonet (VW ID.4) vid Chattanooga-fabriken i Tennessee innan de begär ytterligare modeller av MEB-plattformen, som skulle ingå i den amerikanska modellserien. Sedan får vi vänta till mitten av 2022 på nästa uppdatering.

VW ID.6

Volkswagen-koncernen har lanserat två varianter av VW ID.6. Det finns en VW ID.6 X från SAIC-VW joint venture och en VW ID.6 Crozz under FAW-VW JV (VW är verksamt i Kina genom sina två JV-partners). I huvudsak en treradsversion av VW ID.4, funktionalitet, design, utrymme och användarupplevelse av VW ID.6 är skräddarsydda för den kinesiska köparen.

Båda ID.6-varianterna är utrustade med tre sätesrader och VW IQ.Light matrix LED-teknik. VW beskriver dem som “utmärkt aerodynamisk design” med element som minskar luftmotstånd och vindbrus. Här är nyckelfunktionerna i ID.6 som avslöjas i presentationen:

  • 4 876 mm i längd, jämfört med ID.4 30 cm längre i tredje sätesraden
  • Längre hjulbas på 2 975 mm (117,1 tum)*
  • 19 till 21 tums fälgar
  • Stort panoramaglastak & panoramasoltak som tillval
  • Fysiska brytare och knappar raderade. 12 tums pekskärm och “Hello ID.” Röstkommando
  • Augmented reality head-up display
  • JAG SKULLE. Ljus

*Hjulbasen på VW ID.4 är officiellt 2 771 mm (109,1 tum) i Europa och 2 776 mm (108,9 tum) i USA.

specifikationer

ID.6 kommer med två batterier – 58 kWh och 77 kWh (nettokapacitet), som erbjuder en räckvidd (NEDC) på 436 km (270,9 miles) och 588 km (365,4 miles). Den fyrhjulsdrivna toppversionen har en effekt på 225 kW (302 hk) och accelererar ID.6 från stillastående till 100 km/h på 6,6 sekunder. Maxhastigheten i denna version är 160 km/h.

132 kW (177 hk) och 150 kW (201 hk) är de andra effektnivåerna och dessa siffror är för enmotors RWD-konfigurationer. Accelerationstiden 0-100 km/h (0-62 mph) för konfigurationerna med denna effekt är 9,3 sekunder respektive 9,1 sekunder. Det finns två vridmomentutgångar, 220 Nm (162,3 lb.-ft.) och 310 Nm (228.6 lb.-ft.). Konfigurationerna 132 kW (177 hk) och 150 kW (201 hk) kommer sannolikt att leverera 220 Nm (162,3 lb.-ft.) i vridmoment och 225 kW-konfigurationen är den som kommer att leverera 310 Nm (228,6 lb.-ft. .) erbjudanden. av vridmoment.

ID.6 är den första treradiga suven i ID-serien, som består av ID.3 halvkombi, ID.4 femsitsiga suven och sportcrossovern ID.5 ID.Buzz består av Transporter, ID.Vizzion Limousine, ID.Space Vizzion Kombi och MEB instegsmodellerna VW ID.1 & VW ID.2. Dessa nuvarande och framtida fordon är baserade på Volkswagens MEB elektriska plattform eftersom varumärket siktar på att sälja 1,5 miljoner elbilar per år över hela världen till 2025.

VW ID.6 Crozz

Om VW bestämmer sig för att använda ID.6-namnskylten globalt, tror vi att ID.6 Crozz skulle vara tillgänglig för andra marknader också. Jämfört med ID.6 X har Crozz ett smalare galler som rinner in i strålkastarklustret. Sammantaget ser den lite mer subtil ut än ID.6 X. Förutom subtila stilskillnader skiljer sig dock inte ID.6 Crozz och ID.6 X.

VW ID.6 X

VW ID.6 X känns omedelbart igen på sina udda strålkastare, även om sidorna och baksidan inte skiljer sig mycket från dem på VW ID.4 (inklusive VW ID.4 X). Även de falska gallerdesignerna är unika men lika bisarra.

Värt att notera är dock att Volkswagen har lyckats hålla profilen nästan lika sportig som femsitsmodellens, genom att ge den en bakruta som är nästan lika chic och en väldigt lik sluttande taklinje. Dessutom ger de muskulösa höfterna, det mer kantiga växthuset och bredare dimensionerna ID.6-paret ett mer SUV-liknande utseende.

Specifikation VW ID.6 Crozz-specifikationer (Kina) VW ID.4 specifikationer (USA) skillnad
längd 192,6 tum 180,5 tum +12,1 tum
bred 72,8 tum 72,9 tum -0,1 tum
höjd 66,1 tum 64,4 tum +1,7 tum
hjulbas 116,8 tum 108,9 tum +7,9 tum

Volkswagen ID. Försäljning i Kina

Enligt en Reuters-rapport har Volkswagen AG 5 800 ID. Produktionsfordon i Kina i juli 2021. Detta är en ökning från nästan 3 000 enheter i juni 2021. En talesman sa till Reuters att Volkswagen har ett försäljningsmål på mellan 80 000 och 100 000 ID. produktionsbilar för 2021 och det finns ingen indikation på att avvika från denna prognos. ID.6 är för närvarande en ren Kina-modell och tillverkas i två kinesiska joint ventures vid sidan av ID.4. Enligt Reuters källor, trots sina ambitioner för ID. Serie att gå om Tesla.


Utgivningsdatum

I juni 2021 lanserade SAIC-Volkswagen ID.6 X i Kina, med start på 239 888 CNY, och i juli 2021 lanserade FAW-Volkswagen ID.6 Crozz, med start på 239 800 CNY.

Enligt en rapport på autohome.com.cn erbjuder FAW-Volkswagen kunderna gratis laddning i ett år, samt gratis livstidsunderhåll och vägassistans. Dessa gör ID.6 Crozz till ett ganska lukrativt förslag. Dessutom, med tanke på en ojämn start för ID.4 i Kina, kommer ID.6 under allvarlig press för att nå försäljningsmål. Men med tanke på de färre konkurrenterna i segmentet för treradiga SUV kan saker och ting bli lättare. I juli visade ett inlägg på företagets Weibo-konto överlämnandeceremonin för de första enheterna av ID.6 Crozz.

ID.6 kåpa VW ID.6 X Pris VW ID.6 Crozz Pris
Ren 239 888 CNY 239 800 CNY
ren+ 264 888 CNY 266 800 CNY
1:a upplagan 278 888 CNY 278 800 CNY
professionell 278 888 CNY 279 800 CNY
främsta 335 888 CNY 334 800 CNY

EV finns i fem versioner – Pure, Pure+, First, Pro och Prime. Prismässigt konkurrerar VW ID.6 med varianter av Nio ES6, Tesla Model Y och BYD Tang EV.


VW ID.6 i Europa

Enligt en ny rapport från Business Insider (via MSN) överväger Volkswagen att lansera ID.6 i europeiska länder. Diskussion om ärendet pågår och ett beslut kan komma inom några veckor. Om lanseringen får grönt ljus skulle ID.6 anlända från Kina. Räkna med att Volkswagen kommer att lansera ID.6 Crozz, som FAW-Volkswagen tillverkar vid sin Foshan-fabrik. Företaget räknar med att sälja cirka 15 000 enheter per år och cirka 80 000 enheter under en femårscykel, enligt rapporten.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar