I maj 2021 presenterade Volkswagen sitt första hot hatch-koncept, ID X-konceptet. Medan bilen då betraktades som en engångsföreteelse sa VD Ralf Brandstätter att idéer från projektet togs upp. Men vid IAA Mobility 2021 bekräftade Brandstätter att ID X kommer att produceras som VW ID.3 GTX. ”Körkul är en del av rörligheten”, citerade Brandstätter och bekräftade att den elektriska ID-baserade Hot Hatch är på väg.
Den nya Go-Fast halvkombin kommer inte att vara samma som ID X-konceptet som avslöjats av Volkswagen-chefen på LinkedIn, utan kommer att ge inspirationen till en fyrhjulsdriven ID.3. VW ID.3 2022 GTX kommer att ansluta sig till Volkswagen GTX-serien av fordon, inklusive ID.4 GTX och ID.5 GTX.
VW ID X koncept
Från de begränsade detaljerna som Brandstätter delade på LinkedIn förra året, utlovar ID X en betydande förbättring av specifikationer jämfört med det nuvarande utbudet av ID.3. Medan den nuvarande halvkombin kommer med bakhjulsdrift, lägger ID X en motor till framaxeln, vilket ger den AWD-kapacitet. Den ökar alltså med 128 hk jämfört med den kraftfullaste versionen av ID.3, vilket motsvarar en systemeffekt på 329 hk. Det är kraftfullare än ID.4 GTX, Volkswagens toppklassiga SUV. Bilen är 200 kg lättare än originalet, vilket gör att den kan sprinta från noll till 100 km/h på bara 5,3 sekunder.
✓ Du kan också kontrollera:
Dessutom har ID X ett driftläge, liknande den senaste generationens Golf R. Andra förändringar av bilen inkluderar sänkt fjädring och stora legeringar inslagna i lågprofildäck. Ett mattsvart färgschema med neongröna accenter användes på både exteriör och interiör. Instrumentbrädan modifierades och sportstolar med Alcantara användes.
VW ID.3 GTX
Brandstätter har inte avslöjat många detaljer om produktionsversionen av bilen, men en Autocar-rapport från den 24 januari 2022 bekräftar att VW ID.3 GTX kommer att få en 293 hk drivlina som kommer att matcha prestandan hos ID:n. 4 GTX. Det innebär att Volkswagen kommer att använda ID.4 GTX:s dubbla motoruppsättning, vilket gör VW ID.3 GTX till en riktig fyrhjulsdriven hot hatch.
Även om den producerar mindre kraft än SUV:n kommer Hot Hatch att prestera bättre tack vare sin lägre vikt. SUV:n kräver 6,2 sekunder för att nå 100 km/h (62 mph), men ID.3 GTX kan vara närmare 5 sekunder. Topphastigheten på ID.4 GTX är 180 km/h, så det är möjligt att dess lättare bror kommer att uppnå en något högre topwhack.
ID.4 GTX får ett 77 kWh-batteri, vilket möjliggör en räckvidd på 480 km (298 miles) i WLTP-cykeln. Den vanliga ID.3 får även tre batterialternativ i Europa (45 kWh, 58 kWh och 77 kWh). Så förvänta dig att VW ID.3 GTX kommer med batteripaketet på 77 kWh som kan erbjuda en räckvidd på cirka 500 km (311 miles). Med VW-chefen som bekräftar att VW ID.3 GTX kommer att gå i produktion, förväntar vi oss att höra mer om hot hatch senare i år.