VW ID.3 Cabriolet 2022: Specifikationer, pris, releasedatum

Volkswagen kan snart göra det VW ID.3 Cabriolet 2022 -Concept Reveal. Vi har känt till den här utvecklingen sedan mars 2021, när Volkswagens vd Herbert Diess publicerade en rendering på Twitter för att visa publikens reaktioner. Men nu kan konceptversionen avslöjas tidigare än du tror så att konsumenterna kan få en verklig titt på det möjliga framtida derivatet.


Det arbetet har påbörjats i designstudion med ett VW ID.3 cabriolet-koncept, och de lägre utvecklingskostnaderna som den gemensamma MEB-plattformen medför, gör affärsfallet för varianten mycket mer lönsamt.

Golf Cabriolet måste bli bättre

VW Golf Cabriolet hade ingen bra relation med bilköpare. Volkswagen sålde bara 1 621 enheter av den senaste versionen av Golf Cabriolet i Storbritannien, varefter den togs bort från märkesportföljen. Framtiden för VW ID.3 Cabriolet kan bli ljusare med tanke på den massiva pushen för elfordon de senaste åren och miljontals användare som vill byta till hållbar mobilitet. Elfordonets mjuka och tysta karaktär ökar dess övergripande attraktionskraft.

Även om VW ID.3 har kritiserats av motorjournalister för dess dåliga ställverkskvalitet och infotainment med blandade mjukvarunickningar, målar försäljningssiffrorna upp en annan bild. Under sitt första år i Europa fick VW 144 000 bokningar för ID.3, inklusive 70 000 nya köpare av märket. Det ska bli intressant att se hur VW ID.3 Cabriolet kommer att klara sig när den börjar säljas.


förslag

Enligt Diess rendering i mars 2021 skulle VW ID.3 Cabriolet Concept vara ett tvådörrarserbjudande, med resten av karossen identisk med den vanliga ID.3. Nosen kommer att vara liknande med LED-strålkastare, en LED DRL-remsa som smälter in i den centrala VW-rondeln och ett luftintag integrerat i den främre stötfångaren för att kyla batteriet. Takmekanismen skulle vikas in bak, så kunderna kanske inte ens kommer i närheten av att förvänta sig den 385-liters bagageutrymmet de får i luckan.


Inredning & Utrustning

ID.3 finns i fyra varianter, nämligen Life, Family, Max och Tour, som erbjuder olika utrustningsnivåer. När VW ID.3 Cabriolet ser dagens ljus kommer den troligen att erbjudas med ett större batteri (Pro Performance och/eller Pro) och en högre kvalitetsvariant (Max och/eller Tour). För ett bättre perspektiv erbjuder den förstklassiga ID.3 Tour 19-tums lättmetallfälgar, 10-tums infotainment med pekskärm, matrisstrålkastare, luftkonditionering med dubbla zoner, head-up-display med augmented reality och många ADAS-funktioner. Räkna med att ID.3 Cabriolet packar dessa godsaker eftersom den skulle placeras i den övre delen av sortimentet. Det vill säga om det godkänns av styrelsen!


✓ Du kan också kontrollera:

Specifikationer för VW ID.3 2022 Cabriolet

ID.3 erbjuds för närvarande i Storbritannien med fyra alternativ för drivlina. ID.3 Pure Performance erbjuder en räckvidd på 350 km (217 miles) tack vare ett 45 kWh batteri som matar en 150 hk motor. Ett steg högre är ID.3 Pro med en 145 hk motor och ett större 58 kWh batteri, vilket möjliggör en räckvidd på 418 km (260 miles). Då har du ID.3 Pro Performance med en 204hk motor och samma batteri och räckvidd som Pro. Slutligen finns det Pro S med en 204hk elmotor och 77kWh batteri som ökar räckvidden till 544km (338 miles). All sortimentsinformation är WLTP-certifierad.


Det är det större batteriet på 77 kWh och den elektriska motorn på 204 hk som vi tycker är perfekta för VW ID.3 cabriolet, som bör börja till priser som överstiger 35 000 £.

VW ID.3 2022 Cabriolet tillverkning

VW-gruppen utvärderar för närvarande möjliga produktionsplatser för sina kommande elektriska cabriolets. VW behöver inte bry sig om att tillverka konvertibla elfordon, de har redan resurserna att göra det. Enligt en rapport i Süddeutsche Zeitung den 1 december 2021, fabriken i Osnabrück, där T Roc Cabrio tillverkas, enligt en rapport i Süddeutsche Zeitung den 1 december 2021, en värdig plats som också kommer att hjälpa anläggningen att utnyttja sin kapacitet. Detta skulle bara vara ett alternativ om produktion vid huvudfabriken i Zwicau, Tyskland, inte är möjlig.

Det är logiskt att märket nu överväger elektriska cabrioleter eftersom de flesta andra karossmodeller har tagits under EV-paraplyet. dr Diess förklarade att både Audi och VW överväger konvertibla elfordon.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)