Volkswagen Golf GTI 2023: Förbrukning, tekniska data, pris

De Volkswagen Golf GTI 2023 var pionjären inom den heta halvkombigenren och är än idag, decennier senare, grädden på moset av kompakta bilar som är roliga att köra. För 2022 års modell har GTI reviderats, med ny design och modern interiör, men ändå med körglädjen som gör den till en prestandaikon. Under huven finns en turboladdad 2,0-liters fyrcylindrig med 241 hk som driver framhjulen genom antingen en sjuväxlad automatisk eller en sexväxlad manuell växellåda som tillval.

Interiören är rymlig fram och bak, och som med alla GTI sedan starten finns det gott om plats under bakluckan för bagage. Oavsett om du är ny i världen av snabba lådor på hjul eller en trogen GTI-fan från början, är den här senaste versionen lika rolig som originalet när den lanserades. Den som letar efter en GTI i toppklass bör ta en titt på Golf R (separat test), som ståtar med 315 hk, standardfyrhjulsdrift och lika lysande köregenskaper.

Vad är nytt för 2023?

Det enda nya för 2023 är en 40-årsutgåva, som firar 40-årsjubileet av Golf GTI i USA. Den begränsade upplagan erbjuds i utrustningslinjerna S, SE och Autobahn och står över S. I övrigt förblir Golf GTI oförändrad jämfört med 2022 års modell.

När vi bestämmer oss för en GTI-utrustning tycks den mellersta SE-utrustningen vara den bästa valutan för pengarna. Den vanliga 6-växlade manuella växellådan kan bytas ut mot en 7-växlad dubbelkopplingslåda för en extra kostnad på 800 euro. Vi föredrar att växla själva och skulle därför avstå från tilläggsavgiften. Jämfört med instegsversionen erbjuder SE ett 480-watts Karman/Hardon-ljudsystem, en cool upplyst grill, avancerade infotainmentfunktioner och ett taklucka. Den kan även specificeras med läderinteriör, ventilerade framsäten och minnesfunktion för förarstolen, men då får man avstå från GTI:s traditionella tygstolar och deras rutmönster. Det skulle vi aldrig göra.


motor, transmission och prestanda

Golf GTI 2023 drivs av en 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med 241 hk och ett vridmoment på 273 Nm. Det är 13 hk och 15 Nm mer än sin föregångare, men kraften skickas fortfarande till framhjulen via en vanlig sexväxlad manuell växellåda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda som tillval.

Vi testade en GTI med automatväxellåda som växlar bra och accelererar GTI till 100 km/h på 5,1 sekunder – 0,7 sekunder snabbare än en senaste generationens Rabbit med automat. Nya GTI är inte bara snabbare på raksträckorna, utan erbjuder också mer körglädje på landsvägar och racerbanor tack vare reviderad fjädring, elektroniskt styrd differential med begränsad slirning och bromsbaserad vridmomentvektor.

VW:s vältrimmade chassit förtjänar mer beröm än någonsin tidigare, med sin skarpa respons och körbeteende som inte är för tight, men inte heller för mjukt. Vi upplevde det senare i toppmodellen “Autobahn”, som kommer med justerbara adaptiva dämpare och en uppsättning 19-tumsfälgar (18-tums är standard) med sommardäck. Ingenting bromsar fartfylld körning ungefär som en mjuk bromspedal, men GTI erbjuder bra feedback och anmärkningsvärd stoppkraft som bil från en hastighet på 70 miles till ett stopp på bara 151 fot.


Bränsleförbrukning och MPG i praktiken

Den mest ekonomiska varianten av Golf GTI är den automatiska växellådan med en förbrukning på 25 mpg i stadstrafik och 34 mpg på motorvägen. Med den sexväxlade manuella växellådan minskar bränsleförbrukningen vid stadskörning med 1 mpg. När vi testade en automatisk Golf GTI som en del av vårt omfattande testprogram på vår bränslesnåla rutt i 75 km/h på Autobahn, slog den EPA:s uppskattning på 38 mpg.


Interiör, komfort och lastning

Inuti presenterar Golf GTI sig i en modernare design än tidigare med några traditionella inslag. Instrumentpanelen domineras av två stora skärmar – en 10,3-tums skärm och en 10,0-tums pekskärm – som delar en pianosvart ram. GTI:s treekrade ratt har en kraftigt formad fälg och beröringskänsliga kontroller. De förstärkta framsätena har röda accenter på de yttre kanterna och de ikoniska rutiga insatserna på de övre och nedre stolparna – ett kännetecken för GTI genom årtionden. Tyvärr, till skillnad från föregående generations premiumsäten, är den nya interiören kantad av en del billiga ytbehandlingar och hårdplast. Vägsikten förbättras av en lägre huva, men vi föredrar en enkel uppsättning analoga mätare snarare än alltför konfigurerbara digitala mätare. Nya GTI har vuxit med en centimeter totalt och har en hjulbas som är 0,6 centimeter längre, vilket bara förbättrar de imponerande proportionerna av passagerar- och lastutrymme ytterligare.


infotainment och uppkoppling

GTI:s infotainmentsystem styrs via en vanlig 10,0-tums pekskärm. Tyvärr sker manövreringen främst via beröringskänsliga reglage och inte via mer intuitiva knappar och rattar. Förutom några laddningsuttag har systemet Apple CarPlay och Android Auto. Dessa välbekanta telefonapplikationer och menystrukturer hjälper till att kompensera VW:s annars hektiska och potentiellt distraherande användargränssnitt.


säkerhet och förarassistans

GTI har en mängd olika standard- och valfria förarassistanssystem. Speciellt IQ.Drive-systemet från VW finns för alla utrustningsvarianter och innehåller förutom klassiska funktioner som automatisk nödbroms och filbytesvarning även Emergency Assist som gör att fordonet stannar och kopplar på olyckan varningslampor om föraren inte ingriper. För mer information om Golf GTI:s krocktest, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar

  • Standard automatisk nödbromsning med fotgängardetektering
  • Lane Departure Warning och Lane Departure Warning som standard
  • Tillgänglig adaptiv farthållare

garanti och underhåll

VW erbjuder en begränsad garanti som är bättre än genomsnittet, men skyddet för drivlinan är sämre än de flesta konkurrenter. Företaget förskönar affären med gratis planerat underhåll, liknande det som erbjuds av Toyota .

  • Begränsad fyra års eller 50 000 mils garanti
  • Drivlinans garanti är fyra år eller 50 000 miles
  • Kostnadsfritt underhåll är giltigt i två år eller 20 000 miles
Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar