Den sjusitsiga crossovern VW Atlas 2024 och dess femsitsiga systermodell Atlas Cross Sport gör sin debut med omfattande interiör- och exteriörrevisioner. Atlasen, som Volkswagen presenterade för första gången 2018 i Amerika som var galen i stadsjeepar, vann crossoverköparnas hjärtan med sin generösa mängd utrymme och sina kultiverade köregenskaper. Som ett sportigare alternativ introducerar VW femsitsiga Atlas Cross Sport 2020.

Innehåll
Scenen
Men sedan Atlas debuterade har tävlingen följt efter med lika lysande och lockande erbjudanden. Kia har Telluride, Jeep har Grand Cherokee och Grand Cherokee L för att nämna några. Det är därför VW designade om Atlas och Atlas Cross Sport för att hänga med i den snabba konkurrensen.

“Atlas var den första moderna Volkswagen som designades, konstruerades och tillverkades specifikt för amerikanska köpare, och den har blivit en stor aktör på den amerikanska marknaden sedan debuten”, säger Pablo Di Si, vd och vd för Volkswagen of America. “De fräscha Atlas och Atlas Cross Sport bygger vidare på den framgången, med en snygg ny interiör och en avancerad turboladdad motor som förbättrar både prestanda och körupplevelsen.

VW Atlas & Atlas Cross Sport 2024: vad är nytt?
VW Atlas 2024 och Atlas Cross Sport 2024 kommer till återförsäljare utan V6-motoralternativ, förutom betydande exteriör- och interiörändringar. Men under huven finns en mycket kraftfull fyrcylindrig med turboladdning och direktinsprutning, som VW hävdar är helt ny, utan att namnge de interna förändringarna.

Ändå är 269 hk och 273 lb-ft vridmoment ingen liten bedrift, särskilt med tanke på att den turboladdade fyrcylindriga har jämförbar effekt och vridmoment som den tidigare 3,6-liters V6:an. Dessutom lovar VW att den fyrcylindriga kommer att förbruka mindre bränsle än V6:an och ha en bredare vridmomentkurva, trots liknande prestandasiffror. Den nya motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda med växlare som driver framhjulen eller alla fyra hjulen.

VW Atlas och Atlas Cross Sport 2024 styling
Den konservativa stylingen av Atlas och Atlas Cross Sport är en välsignelse eller en förbannelse beroende på vem du frågar, men det ser inte speciellt bra ut enligt vår mening. Det vill VW ändra på med en ny fyrstavsgrill i krom, nya LED-strålkastare med adaptiva kurvljus, läckra varselljus (förutom basversion) och en upplyst ljusbalk med upplyst VW-logga fram och bak.

Andra förändringar inkluderar nya LED-baklyktor, en omdesignad bakre takspoiler, uppdaterade hjuldesigner från 18 till 21 tum och en ny bakre diffusor för Atlas Cross Sport.
✓ Du kan också kontrollera:
Teknik och materialuppdateringar
Elegans har aldrig varit ett problem med VW Atlas, men den tyska biltillverkaren har vidtagit nödvändiga åtgärder för att få interiören att se och kännas lyxigare. Det börjar med högkvalitativa material och mjuka ytor på instrumentbrädan, mittkonsolen och dörrpanelerna. Dessutom har interiören nu omgivande belysning som standard, medan de högre klädselnivåerna får quiltad kohudsklädsel med ett diamantmönster som en loungesoffa.


Listan över standardutrustning har också uppgraderats. I standardomfattningen ingår Climatronic automatisk luftkonditionering, ventilerade framsäten, en uppvärmd ratt och röststyrning. Fram och mitt är en 12-tums infotainmentpekskärm med trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Dessutom har föraren ett 10,25-tums digitalt instrumentkluster till sitt förfogande, samtidigt som passagerarna kan ladda sina enheter trådlöst eller via upp till åtta USB-portar.

IQ.drive Utökade säkerhetsfunktioner
IQ.Drive-paketet från Volkswagen är standard för Atlas och Atlas Cross Sport. Den innehåller bland annat ett filbytesvarningssystem, en nödbromsassistent och en frontkollisionsassistent. Andra säkerhetsfunktioner som adaptiv farthållare, en head-up display och döda vinkeln är tillgängliga för alla modeller.

VW Atlas & Atlas Cross Sport 2024 priser
VW Atlas 2024 och Atlas Cross Sport 2024 kommer att anlända till VW-återförsäljare i USA från mitten av 2023. Officiella MSRP:er kommer ännu, men vi förväntar oss att Atlas SE börjar under 40 000 € och SEL Premium R-Line runt 56 000 €.
Foton & källa: Volkswagen AG.