VW Arteon 2023 Fastback är en kvart från 2023, även om många funktioner har migrerat till de lägre trimnivåerna. Den smala femsitsen från huset Volkswagen har inte många direkta konkurrenter, daterad Kia Stinger fram tills Audi A5 Sportback räcker.

Innehåll
Vad är nytt?
- Standardutrustningen för den grundläggande SE R-Line-modellen inkluderar LED-strålkastare, dimljus, kurvljus, en ljuslist i kylargrillen, en elektrisk baklucka med handsfree-funktion, en uppvärmd ratt, trafikskyltigenkänning och semi- autonomt körbeteende IQ Drive Hands On
- SEL R-Line-modeller kommer som standard med 20-tumshjul som ersätter förra årets 19-tumshjul.
- SEL R-Line- och Premium R-Line-modeller med standardinredning i svart kolfiber
vad vi tycker
Finns det ett trevligare inträde i 2023 års Volkswagen-modellutbud än Arteon? Det tycker vi inte. Det är en huvudvändare utan att vara prålig och den ger ett slag, som vi upptäckte när vi testade en 2022-modell med samma motor, som accelererar till 100 km/h på 5,0 sekunder. Det är en hastighet som konkurrerar med GTI, men denna fastback är inte designad för toppprestanda. Det är mer en cruiser, med styrning som inte ger så mycket feedback, men fjädring som är bekvämare än tidigare.

Interiören ser tillräckligt högkvalitativ ut, men ju längre bort man kommer från beröringspunkterna, desto sämre blir materialkvaliteten. Arteons säten är bekväma, stödjande och erbjuder gott om utrymme. Men infotainmentpekskärmen känns liten, och samma irriterande kapacitiva knappar som finns i andra VW:ar finns här också. De som gillar en designerstil med en rymlig interiör kommer att vara väl betjänad med Arteon, men det finns andra bilar för detta pris ( kia Stinger) och stadsjeepar ( Lexus NX ) som är värda att överväga.
prestanda och bränsleförbrukning
Varje 2023 Arteon är utrustad med en ny för 2022 2,0-liters turboladdad inline-fyra som producerar 300 hk och utvecklar 295 lb-ft vridmoment. Grundmodellen SE R-Line är framhjulsdriven, de två högre Arteon-versionerna har fyrhjulsdrift. Båda har en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.


Vi förväntar oss att EPA-effektiviteten ska vara i nivå med 2022 Arteon, som uppnår 24/34 mpg (stad/motorväg) med 4WD och 22/30 mpg utan 4WD. Eftersom den är en bootfri halvkombi, har fyrdörrarna inte många direkta konkurrenter, men liknande 2023 Kia Stinger är en lika bra konkurrent. Utrustad med en lika kraftfull 2,5-liters turboladdad basmotor uppnår Stinger RWD 22/32 mpg och AWD 21/29 mpg.
✓ Du kan också kontrollera:
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
LED-strålkastarna på de två högre utrustningsnivåerna fick också ett Bra betyg, medan basmodellens icke-adaptiva kurvljus kritiserades för otillräcklig sikt under vissa förhållanden.


Alla Arteon 2023 är utrustade med automatisk nödbromsning, varning för döda vinklar och tvärtrafik, igenkänning av trafikmärken och parkeringssensorer. I mellanutrustningsvarianten SEL R-Line utökas den aktiva säkerhetsutrustningen till att omfatta adaptiv farthållare, filbytesvarning, adaptivt helljus och halvautonom parkering. Toppmodellen SEL Premium R-Line har ett 360-graders kamerasystem som standard.
lastutrymme och inredning
I Arteon 2023 har frampassagerarna 41,2 centimeter benutrymme, baksätespassagerarna en centimeter mindre. Tack vare halvkombidesignen är lastutrymmet 27,2 kubikmeter med baksätena uppe och generösa 56,2 kubikmeter med nedfällda stolar.

teknologi
Utöver standardutrustningen på alla Arteon 2023 har grundmodellen redan vindrutetorkare med regnsensor, trådlös laddning av smartphones, 3-zons automatisk luftkonditionering och 12-vägs justerbara framsäten. Infotainmentsystemet har åtta högtalare, en 8,0-tums pekskärm och trådlös Apple CarPlay och Android bil via VW:s App Connect.
Arteon SEL R-Line erbjuder elektriskt fällbara och automatiskt avbländande ytterbackspeglar som standard, samt en snabbstart via fjärrkontroll. Ventilerade framsäten, uppvärmda baksäten, klimatkontroll bak och ett Harman Kardon premiumljudsystem med 12 högtalare är standard i den högsta utrustningsnivån, SEL Premium R-Line.