VW Amarok 2022: tekniska data, pris, releasedatum

Efter att VW Amarok tillverkad av Pacheco ökade sin marknadsandel i regionen 2022 , driver Volkswagen utvecklingen av nästa generation, som är känd för att vara en del av Cyclone Project i samarbete med Ford. Även om båda pickuparna kommer att dela chassi och motorer ser det tyska märket till att deras produkt behåller sin karaktär och identitet och har publicerat en ny teaser för detta, där mer detaljer om dess design kan ses.


Hittills hade det Wolfsburg-baserade företaget publicerat en bild där huvudlinjerna i pickupen kunde ses, men det var en mer konceptuell skiss, medan denna sista rendering redan har några funktioner som gör den mer lik produktionen modell. även om vi uppskattar att varumärket kan förlansera en identisk prototyp till teasern innan den presenteras. Framsektorn har en viss likhet med nuvarande Amarok, framför allt i strålkastarformatet, men med ett modernare och mer aggressivt utseende, med en större grill som ansluter till den nedre delen av stötfångaren och visar upp en mer distinkt stötfångare där. i form av ett X. Luftinloppen i ändarna ger den en känsla av större bredd,

I profil är dess siluett, som nästan alla pickuper i segmentet, ganska lik konkurrenternas. Den största skillnaden mot nuvarande Amarok är designen på bakrutorna med en mer abrupt och sluttande skärning. För att göra det mer märkbart, som det ofta ser ut på prototyper, lägg till orange livkrokar och en vinsch på den främre stötfångaren, terrängdäck och takräcken med inbyggda LED-ljus. Vi uppskattar att produktionsversionen kommer att vara en snygg genomgång av den här skissen.

✓ Du kan också kontrollera:



VW Amarok 2022 motor

Volkswagen lämnar för närvarande ingen mer detaljerad information om sin framtida pickup, särskilt inte vad gäller tekniska data. Enligt den australiensiska webbplatsen Motoring skulle Ford även ta över pickupens motorer. Vid ett tillfälle sades det att Volkswagen skulle behålla den välkända 3,0 V6 TDI-motorn som gav Amarok så mycket genomslag och gjorde den till den kraftfullaste lastbilen i sitt segment, men denna motor skulle vara mer komplicerad – och därför dyrare – att matcha den för För att anpassa plattformen som skapats för det amerikanska märket skulle Volkswagen ha beslutat att även överlåta utvecklingen av pumphjulet till Ford. Detta kraftverk skulle vara ingen mindre än F-150 Power Stroke, också en 3,0 biturbo V6 som kan leverera 253 hk och 60,8 kgm vridmoment. Även om de är några hästar mindre än Amaroks, den ökar något i vridmoment (60,8 kgm vs 59,1 kgm), även dessa värden kan lätt ändras med optimeringar i elektroniken. När det gäller växellådan skulle den också dela den 10-växlade automatiska växellådan och 4 × 4-reduktionssystemet.

Nick Reid, produktchef på Volkswagen Australia Commercial Vehicles, bekräftade att Amarok kommer att fortsätta ha en V6. Chefen undvek dock att ge detaljer om motorns ursprung, utan betonade bara att upphämtningen skulle vara ”otrolig”.


Den andra generationen Amarok kommer att lanseras 2022 och produktionen kommer endast att bekräftas tills vidare vid den sydafrikanska fabriken i Silverton, där Ford tillkännagav en investering på 1 miljard dollar för att tillverka båda pickuperna med en produktionskapacitet på upp till 200 000 enheter per år . I vår region och i synnerhet vårt land kommer nuvarande Amarok att tillverkas i Pacheco Industrial Center under några år till.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)