XC90 inledde den nuvarande designtiden Volvo för 2016 års modell, och denna andra generationens modell är det längsta körda fordonet från märket. Den lyxiga treradiga suven visar sin ålder, men har fortfarande gott om charm och högteknologi att tilltala köpare. Vår 2016 års SUV, den treradiga 2023 Volvo XC90, erbjuds i sex- eller sjusitsiga konfigurationer.

Innehåll
Vad är nytt?
- Nya mildhybriddrivlinor för B5 och B6
- Fyrhjulsdrift som standard
- Google-baserad infotainment
- Omdöpt trimnivåer till Core, Plus och Ultimate
- Exteriördesignalternativen separerades från trimlinjer och döptes om till Base, Bright och Dark.
- T8 laddhybrid med utökat räckvidd (från 2022) som standard
- Uppdaterad växlingslogik för alla drivlinor
- Laddningsmodellerna är pedaldrivna
- Uppdaterade färgalternativ
- Luftrenare standard
- Två USB-C-portar ersätter främre USB-A-portar
- Trådlös laddning är inte längre tillgänglig
vad vi tycker
Volvo XC90 har varit en av våra mest populära treradiga SUV:ar sedan debuten modellåret 2016. Den har varit en av våra storsäljare i flera år tack vare sin utmärkta exteriördesign, interiör och säkerhetsfunktioner.

Som varumärkets flaggskepp sätter Volvo standarden för de andra Volvomodellerna med sin utsökta, minimalistiska interiör. Sätena är bekväma och alla material känns dyra. Vår enda gnäll är att vuxna har svårt att klämma sig in på bakre raden trots det annars utmärkta utrymmet.

Även om Volvo erbjuder tre motoralternativ, finns det ingen sportig, högpresterande version av XC90, vilket kan vara en begränsning för köpare som letar efter en snabb familjebil. Istället förlitar sig Volvo på lyx. Det snabbaste inträdet i modellutbudet är XC90 Recharge T8 eAWD, som har en elmotor som stödjer den överladdade och turboladdade I-4-motorn. XC90 Recharge T8 eAWD har en elmotor som stödjer kompressor- och turboladdade motorer. Från 2023 kommer den också att ha en tillräcklig elektrisk räckvidd; den tidigare valfria versionen med utökat sortiment är nu standard. Den nya fyrcylindriga mildhybriden känns förvånansvärt snabb och vältrimmad.


Även om Volvo XC90 kör lite stelt på större hjul är det en otroligt bekväm lyxsuv på tredje raden. Vi skulle definitivt rekommendera det till potentiella köpare.
✓ Du kan också kontrollera:
prestanda och bränsleförbrukning
Volvo erbjuder tre fyrcylindriga motorer till XC90. Alla kommer som standard med fyrhjulsdrift och en åttastegad automatlåda.
Volvo XC90 2023 B5 AWD
- Motor och växellåda: 2,0-liters turboladdad I-4, åttaväxlad automat
- Effekt: 247 hk/258 lb-ft vridmoment
- EPA-klassad bränsleekonomi: 22/28 mpg stad/motorväg
Volvo XC90 2023 B6 AWD
- Motor och växellåda: 2,0-liters turboladdad och kompressormatad I-4, åtta-växlad automat
- Effekt: 295 hk/310 lb-ft
- EPA-klassad bränsleekonomi: 20/26 mpg
Volvo XC90 2023 Laddning T8 eAWD
- Motor och växellåda: 2,0-liters turboladdad och överladdad I-4 + elmotor, åttaväxlad automat
- Effekt: 455 hk/523 lb-ft kombinerat
- EPA-klassad räckvidd: 36 miles total räckvidd i EV-läge; 530 miles kombinerad räckvidd (stad/motorväg)
Kommer Volvo Embla EV att ersätta XC90?
Volvo har retat sitt framtida flaggskepp med Concept Recharge, som förhandsgranskar designen av nästa stora premium-SUV som kommer ut på marknaden 2023. Även om XC90-namnet har ett starkt rykte, har Volvo indikerat att den långsiktiga planen är att avskaffa det alfanumeriska namnsystemet. Det nya fordonet kommer troligen att heta Embla, ett namn från nordisk mytologi. Bortsett från den nya EV-arkitekturen och de nya datorsystemen, förväntar vi oss att den framtida modellen kommer att fortsätta Volvos nuvarande vinnarsvit av elegant exteriördesign och minimalistisk chic interiör.


Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Säkerhet är ett kännetecken för Volvo och Volvo XC90, märkets flaggskeppsmodell, förblir trogen det uppdraget. IIHS har tilldelat XC90 en Top Safety Pick+ för 2022, dess högsta utmärkelse. NHTSA har också gett alla versioner av Volvo XC90 fem stjärnor för 2022.

En annan styrka hos Volvo XC90 är förarassistanssystemen. Standardutrustningen inkluderar kollisionsvarnare, automatisk nödbromsning fram och bak, varning för döda vinkeln, varning för tvärtrafik bak och automatiska strålkastare och torkare. Adaptiv farthållare och förbättrad filbytesvarning, kallad Volvo Pilot Assist, är standard på alla XC90-modeller.

lastutrymme och inredning
2023 Volvo XC90 erbjuder passagerarna så mycket utrymme som man kan förvänta sig av ett fordon i detta segment: anständigt, men inte bra. Den erbjuder dock mer lastutrymme än sina närmaste konkurrenter, vilket gör den till ett bra val för personer som behöver mångsidighet vid transport av last, som t.ex. B. Möbler från en stor stormarknad.
Benutrymme (fram/bak) | Lastutrymme (säten upp/ner) | |
Volvo XC90 | 40,9/37,0/31,9 tum | 21,8/49,6/80,3 kubikfot |
Lincoln flygare | 43,0/39,0/29,2 tum | 18,3/41,8/77,7 kubikfot |
Audi Q7 | 41,7/38,0/29,2 tum | 14,2/35,7/69,6 kubikfot |
teknologi
Volvo utrustar 2023 XC90 med en 9,0-tums infotainmentskärm med Google-baserat operativsystem och ett 12,3-tums digitalt instrumentkluster som standard. Funktioner inkluderar Apple CarPlay, Google Maps Navigation, Google Assistant röstigenkänning, Google Plays appbutik och trådlösa uppdateringar. Volvo erbjuder ett 360-graders kamerasystem och en head-up display. Ett ljudsystem med 10 högtalare är standard, ett Harman Kardon-system med 14 högtalare och ett Bowers & Wilkins-system med 19 högtalare är tillgängliga.

Rekommenderad trim
I grundkonfigurationen Core är Volvo XC90 2023 mycket prisvärd och utrustad med ett stort antal funktioner. Standardutrustningen inkluderar fyrhjulsdrift, 19-tumshjul, panoramasoltak med elektriska solskydd, omgivande belysning, konstläderklädsel, uppvärmda framsäten, tvåvägs elektriskt svankstöd, elmotoriserad förarstol med minnesfunktion, elmanövrerad passagerarstol fram, power nackstöd i andra raden, nyckellöst insteg, fyrazons klimatkontroll, luftreningssystem, parkeringssensorer fram och bak, Volvo Pilot Assist och en rad säkerhetsfunktioner. 2023 års Volvo XC90 börjar på under 60 000 € och erbjuder mycket stil och substans för pengarna.