Volvo XC40 2023: Pris, inredning, tekniska data

Unik styling, höga säkerhetsvärden och en ovanlig interiör gör det Volvo XC40 2023 en attraktiv lyx-SUV i kompaktklassen. Både som mild hybrid och som helelektrisk XC40 Recharge är funktionalitet och effektivitet kännetecken för modellserien. Konkurrenter inkluderar BMW X1 , den Audi Q3 och den Mercedes Benz GLA klass.

Vad är nytt?

  • Nya mildhybriddrivlinor B4 och B5
  • Google-baserat infotainmentsystem
  • Fronten matchar C40 Recharge och grillen har ett nytt Volvomärke
  • Uppdaterad overheadkonsol
  • Standard tvåzons luftkonditionering
  • Ett par USB-C-kontakter ersätter USB-A-kontakter
  • Döpte om trimmarna till Core, Plus och Ultimate
  • Exteriör stylingdetaljer erbjuds nu separat från trimlinjer, med bas, ljusa och mörka teman tillgängliga
  • Ny inredningsklädsel, Textile City Block i Gråmelerad
  • Uppdaterade färger
  • Läderklädsel finns inte längre
  • Trådlös laddning är inte längre tillgänglig

vad vi tycker

Volvo XC40 har imponerat på oss sedan debuten modellår 2019. Den var inte bara finalist i vår tävling “Årets SUV”, den vann också ett grupptest mot en av sina närmaste konkurrenter, Audi Q3 Vi älskade dess unika stil och smarta interiörfunktioner som den inbyggda papperskorgen och dörrfickor som passar en 15-tums bärbar dator.

Interiören i Volvo XC40 är väldesignad, även om vi önskar att mer lyxiga material hade använts för att ge utrymmet en premiumkänsla. Interiören är bullrig även vid höga hastigheter, vilket försämrar bilens premiumkaraktär.

Säkerhetsutrustningen är dock riklig, och Volvo erbjuder ytterligare funktioner på de högre trimnivåerna, inklusive det semiautonoma körsystemet Pilot Assist. Ett Google-baserat infotainmentsystem är nu också standard, som samtidigt är en förbättring jämfört med det gamla Sensus UI, är fortfarande något som kan förfinas.

Från 2023 kommer nya mildhybriddrivlinor att läggas till modellprogrammet. Volvos B4 FWD och B5 AWD kommer förmodligen inte att ge XC40 den sportbilskänslan i en lyxsuv, men de skulle kunna förbättra terrängresponsiviteten, precis som den nya B6-drivlinan i XC60 och V90 Cross Country har gjort. Slutligen erbjuder en ny trimstruktur fler anpassningsmöjligheter, så det borde vara ännu enklare att anpassa denna läckra SUV. Volvo XC40 har mycket att erbjuda för den som letar efter en praktisk, liten lyxsuv.


prestanda och bränsleförbrukning

Volvo har uppdaterat de välbekanta T4- och T5-drivlinorna i XC40 med en integrerad startgenerator. De nya mildhybridsystemen heter nu B4 och B5 och är något mer ekonomiska än sina föregångare.

B4-motorn är en fyrcylindrig radturboladdare som utvecklar 194 hk och 221 Newtonmeter i vridmoment. Kraften skickas till framhjulen via en åttastegad automatlåda. Med denna utrustning uppnår XC40 en bränsleförbrukning på 24/32 mpg (stad/motorväg) enligt EPA.

B5 använder också en turboladdad fyrcylindrig motor, men utvecklar 247 hk och 258 lb-ft vridmoment. Denna motor är också kopplad till en åttastegad automatlåda, men fyrhjulsdrift är standard. På grund av fyrhjulsdriftens högre hästkrafter och vikt, listar EPA bränsleekonomin som 23/30 mpg, vilket är något lägre än XC40 FWD.


XC40 Bensin vs XC40 Charge

Bensinversionerna av XC40 är baserade på samma plattform som XC40 Recharge, men det finns viktiga skillnader mellan de två modellerna. Framför allt har Volvo gett XC40 Recharge en annan frontände; från 2023 kommer det att finnas samma gallerlösa frontände som C40 Recharge. Hjulalternativen och det yttre skalet skiljer sig också åt. Den största skillnaden är drivlinan; Recharge-varianten har ett fyrhjulsdriftsystem med dubbla motorer som standard och utvecklar 402 hk och 486 lb-ft vridmoment, en betydande ökning jämfört med bensindrivna XC40:s B4- och B5-drivlinor. Priset är också en viktig skillnad: den grundläggande XC40 Recharge är cirka 17 000 euro dyrare än den grundläggande XC40 med bensinmotor och cirka 7 000 euro dyrare än XC40 Ultimate B5 AWD i toppkonfigurationen.


Säkerhetsklassificeringar och egenskaper

Volvo sätter stort värde på säkerhet och Volvo XC40 förblir trogen detta varumärkesideal. För 2022 års modell fick den “Top Safety Pick+”, den högsta utmärkelsen från IIHS. Både FWD- och AWD-versionerna av 2022 års Volvo XC40 har tilldelats fem stjärnor totalt av NHTSA. Vi förväntar oss dessa bra recensioner för det också årsmodell 2023 kommer att gälla.

Standard säkerhetsutrustning inkluderar kollisionsvarning med fotgängardetektering, automatisk nödbroms fram och bak, filbytesvarning, döda vinkeln, varning för korsande trafik bak och automatiskt helljus. Det halvautonoma förarassistanssystemet Volvo Pilot Assist ingår också i de högre utrustningslinjerna.


lastutrymme och inredning

Den boxiga Volvo XC40 har en hyfsad interiörvolym, som är lägre än Audi Q3, men överträffar lastutrymmet i Mercedes-Benz GLA-klassen. Benutrymme fram och bak är standard i detta segment.

Benutrymme (fram/bak) Lastutrymme (säten upp/ner)
Volvo XC40 40,9/39,1 tum 20,7/57,5 kubikfot
Audi Q3 40,0/39,1 tum 23,7/48,0 kubikfot
Mercedes-Benz GLA klass 41,0/38,0 tum 15,4/50,5 kubikfot

teknologi

Volvo utrustar varje XC40 med ett helt digitalt 12,3-tums instrumentkluster och en 9,0-tums infotainmentskärm med Google-baserat operativsystem. Funktioner inkluderar Apple CarPlay, Google Maps Navigation, Google Play App Store, Google Assistant röststyrning och uppdateringsmöjligheter över luft. Två USB-C-portar på framsidan är standard, med trådlös laddning fasas ut för 2023 års modell. Ett ljudsystem med åtta högtalare är standard, med ett Harman Kardon Premium-system med 14 högtalare tillgängligt som tillval.


Rekommenderad trim

Vi rekommenderar att köpa Volvo XC40 i trimnivå Medium Plus med fyrhjulsdrift B5. Den kraftfullare motorn ger inte bara snabbare acceleration och mer kraft, utan är också nästan lika ekonomisk som B4:an med fyrhjulsdrift. I Plus-utrustningsnivån har Volvo XC40 parkeringssensorer fram och bak, dimljus, blanka exteriörpaneler, ett panoramatak med elektriska solskydd, förbättrad omgivande belysning, rullbrädor i aluminium, ett fällbart lastgolv med lastrumsavdelare och hållare för shoppingväskor. , nyckellöst insteg, ett uttag i bagageutrymmet, Stegljus, ett elmanövrerat passagerarsäte, eluppfällbara bakre nackstöd och manuella sittdynförlängningar fram.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar