Volvo S90 2023: Pris, inredning, tekniska data

De Volvo S90 2023 är lyxsedanen bland lyxsedanerna. Den har inte bara en distinkt skandinavisk personlighet med en distinkt design inifrån och ut, utan den erbjuder också viss valuta för pengarna jämfört med sina konkurrenter.

Med ett pris som pekar mot medelstora lyxsedaner som BMW 5-serie och den Mercedes Benz E-klassorienterad, men med ett utrymme bak som är jämförbart med det Genesis G90 och des Lexus LS är jämförbar, S90 intar en intressant mellanposition. En fyrcylindrig turbomotor med variabelt hybridstöd är standard ombord. Den mest kraftfulla och dyraste modellen är Recharge plug-in hybrid, med en EPA-klassad elektrisk räckvidd på 38 miles på full laddning.

Vad är nytt för 2023?

För det nya årsmodellen erbjuder Volvo S90 ett förenklat utbud av utrustning. Plus- och Ultimate-utrustningslinjerna ersätter de tidigare Momentum-, R-Design- och Inscription-versionerna, Hybrid S90 Recharge är endast tillgänglig i Ultimate-utrustningslinjen. Ytterligare Google-baserade anslutningsfunktioner finns också ombord.

Vi skulle gå för den välutrustade Ultimate-modellen med loungepaketet på £1 500 som uppgraderar baksätena. Var och en måste själv bestämma om den extra kraften och räckvidden för Recharge hybriddrivningen är värd tusentals euro mer, men grundmotorn i B6:an är helt tillräcklig.


motor, transmission och prestanda

Med den nya 295 hk B6 mildhybriddrivlinan under huven lyckades S90 spurta från 0 till 100 km/h på solida 6,4 sekunder i testet. Även om det är lite långsammare än den tidigare T6-modellen, hjälper hybriddrivlinan med lågt vridmoment och den lyhörda åtta-växlade automatiska växellådan till att kompensera för det bil i farten även efter starten. Den tidigare versionen av Recharge plug-in hybrid var lika snabb som den sexcylindriga BMW 540i xDrive (4,5 sekunder) på vår testbana, och vi har inte testat den ännu kraftfullare hybridversionen som lanserades förra året.

Vi hoppas också att den reviderade hybriddrivlinan kommer att eliminera några av de tidigare hickasymtomen. Väghållningen är bra, men priset är en hantering som knappast påminner om frotté. På ojämna vägar överförs fler vibrationer in i interiören än hos de mjukare fjädrande konkurrenterna. Styrningen känns tung men är inte så direkt och exakt som den borde vara, vilket undergräver S90:s upplevda sportighet.


Bränsleförbrukning och MPG i praktiken

B6-drivlinamodellerna uppnår EPA-bränsleekonomisvärden på 23 mpg stadskörning och 31 mpg på motorväg, medan hybridturboladdade modeller uppnår en kombinerad bränsleekonomi på upp till 66 mpg. I vårt motorvägsbränsleförbrukningstest vid 75 mph klarade S90 29 mpg med standard B6-drivlina.


Interiör, komfort och lastning

Interiören i S90 är den överlägset mest imponerande egenskapen. En blandning av högkvalitativa material – trä med öppna porer, äkta läder, borstad metall och finkornig plast – skapar en harmonisk och omisskännligt modern atmosfär. De 14-vägs eldrivna framstolarna erbjuder komfort hela dagen och anpassar sig till alla kroppsformer.

S90 saknar dock funktioner som man är van vid i detta segment. Den manuella rattstången är en överraskning – och en besvikelse med tanke på att nästan alla Volvos konkurrenter erbjuder elektrisk justering. S90 sedan kommer att tillfredsställa behoven hos de flesta förare, och modellerna med fällbara baksäten erbjuder ett rymligt lastutrymme.


infotainment och uppkoppling

Volvo S90 är bättre uppkopplad än något annat fordon i sin klass och styr många funktioner via sin infotainmentpekskärm. Alla S90 har en 9,0-tums infotainmentpekskärm i mitten av instrumentbrädan. Föraren måste interagera med systemet för att ställa in enkla funktioner som sätesvärme eller head-up display som tillval. Detta är vanligt bland lyxmärken, och vissa system är lättare att använda än andra.

Volvo S90:s system är lätt att använda, men det tar lite tid att vänja sig vid innan föraren känner sig säker nog att göra ändringar i farten. Volvos senaste Android-baserade infotainmentsystem stöder nu Apple CarPlay och erbjuder trådlösa mjukvaruuppdateringar.


säkerhet och förarassistans

Volvo S90:s långa lista med förarassistansfunktioner är imponerande, och Volvo erbjuder de flesta av dem som standard. För mer information om resultaten av Volvo S90 krocktest, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar

  • Standard automatisk nödbromsning med kollisionsvarning framåt
  • Standard varning för filavvikelse
  • Standard adaptiv farthållare

garanti och underhåll

Volvo erbjuder fyra års standardgaranti och täcker allt planerat underhåll under de första tre åren. genesis erbjuder ägare av sina G80 och G90 sedans en längre garanti, men dessa är extremerna i detta segment.

  • Begränsad 4 års eller 50 000 mils garanti
  • Drivlinans garanti är giltig i 4 år eller 50 000 miles
  • Kostnadsfritt planerat underhåll täcks i 3 år eller 36 000 miles.

Det rekommenderade försäljningspriset är – 82 140 euro.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar