Volvo S90 2022: Specifikationer, pris, releasedatum

Det svenska märkets nya flaggskeppssedan, Volvo S90 (2022), presenterades på bilmässan i Detroit i januari 2016. Ryska återförsäljare har tagit emot beställningar på fyrdörrarna sedan början av sommaren.

Volvo S90 2022: Specifikationer, pris, releasedatum

exteriör

Designen på den nya Volvo S90 sedan avslöjar omedelbart designtips från crossovern XC90 , som lanserade varumärkets nya företagsidentitet. Modellen ser så bra ut att det räcker med en blick för att inse att den tillhör Volvo och premiumklassen.

Framsidan av nya Volvo S90 2022 har en elegant kromad galler med en diagonal linje och en stor tillverkarlogotyp i mitten och vertikala spår.

Volvo S90 2022: Specifikationer, pris, releasedatum

Strålkastarna flankeras av strålkastare i den karakteristiska stilen, vars viktigaste element är LED-strålkastarna ”Thor’s Hammer”. Strålkastarna ser aggressiva ut på grund av sin ”sned” design, och under dem finns luftintag integrerade i stötfångaren, delade av en horisontell ribba i mitten. Under kikar dimljus och ytterligare ett galler på kanterna.

Sidovyn på nya Volvo S90 2022 påminner om medelstora sedaner från den tyska trion och ser sportig och elegant ut. Noterbara egenskaper inkluderar överdimensionerade hjul, krom sidofönsteromslutningar kombinerat med lister på undersidan av dörrarna, en något sänkt motorhuv, en sluttande taklinje som kombineras med en hajfensantenn för att ge en dynamisk profil, avsmalnande glas och ett uppåtvänt bagagelucka.

Designen av den bakre delen av S90 har inte tagits emot positivt av alla. Det är sant att det ser sportigt ut och har sin egen stil, som främst skapas av de C-formade baklyktorna, som delvis är placerade på stammen och har en bruten konturlinje.

Den nedre stötfångaren har två fyrkantiga slutrör som framhäver bilens sportiga karaktär.

interiör

Interiören i 2022 års Volvo S90 fortsätter det skandinaviska temat som började med flaggskeppet XC90 SUV. Inredningen består av trä, läder, metall, kolfiber och högkvalitativ plast. Allt detta får kabinen att framstå som ljus och rymlig.

Volvo S90 2022: Specifikationer, pris, releasedatum

Föraren har en ergonomiskt utformad treekrad multifunktionsratt i läder med greppzon. Bakom den ligger ett stort digitalt instrumentkluster med flera visningsmöjligheter, inklusive den traditionella layouten med hastighetsmätare och varvräknare på varje sida och en informationsskärm däremellan.

Mittkonsolen på 2022 Volvo S90 börjar med två enorma vertikala luftventiler, mellan vilka sitter en pekskärm i porträttformat av det avancerade infotainmentsystemet som styr en mängd olika fordonsfunktioner.

Nedanför finns ett litet område med funktions- och kontrollknappar i form av en enda stapel. Nedanför finns ett område med drivlinaväljare och snygga reglage för motorstart, växling och ett par knappar.

✓ Du kan också kontrollera:

Framstolarna i nya Volvo S90 erbjuder en hög komfortnivå med ventilations- och massagefunktioner, som det anstår en premium sedan.

Även bakdelen är bekväm och rymlig, men med långa personer som sitter fram och sätena bakåtskjutna kan baksätespassagerarnas ben kännas spända. Den bakre soffan är designad för att bekvämt sitta två personer.

Egenskaper

Nya Volvo S90 2022 är det svenska märkets flaggskepp som fyradörrars sedan med plats för max fem personer. Den har följande övergripande mått: längd – 4 963 mm, bredd – 1 879 mm, höjd – 1 443 mm. Fordonet har en tomvikt på 1 800 kg och en bagagerumsvolym på 500 liter.

Volvo S90 2022: Specifikationer, pris, releasedatum

Fyrdörrarna har oberoende dubbeltarmsfjädring fram och oberoende bladfjäder bakre fjädring med flera spakar eller oberoende luftassisterad bakre fjädring med flera spakar. Ventilerade skivbromsar är monterade på båda axlarna. Markfrigången är 152 millimeter.

Den ryska versionen av S90 sedan är tillgänglig med följande motorer:

  • 2,0 liters D5 turbodiesel med 235 hk och 480 Nm vridmoment
  • 2,0 liters T5 bensinturbomotor med 249 hk och 350 Nm
  • 2,0 liters T6 bensinturbomotor med 320 hk och 400 Nm

Alla motorer är ihopkopplade med en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift.

Kropp

anatomilimousine
fordonsklassKlass E
längd / bredd / höjd, mm4963 / 1890 / 1443
hjulbas, mm2941
Markfrigång (markfrigång), mm152
lastutrymmesvolym, l500
Tomvikt kg
Bränsletankens kapacitet, l55 — 60

motor och växlar

typ av motorbensindiesel
volym, l2.020
prestanda, HP249235
Vridmoment, Nm350480
Typ av växellådamaskinmaskin
antal växlar8:a8:a
körfrämreFullständigt
Acceleration 0-100 km/h, s6.87,0
Toppfart, km/h230240
bränsleförbrukning, l  
– Stad8.96,0
– avståndet5.54.6
– blandat6.75.1
bränsletypAI-95diesel
typ av motorbensin 
volym, l2.0 
prestanda, HP320 
Vridmoment, Nm400 
Typ av växellådamaskin 
antal växlar8:a 
körFullständigt 
Acceleration 0-100 km/h, s5.9 
Toppfart, km/h250 
bränsleförbrukning, l  
– Stad9.9 
– avståndet6.1 
– blandat7.5 
bränsletypAI-95 

Pris

Volvo S90 finns i sex utrustningsnivåer: Momentum, Inscription och R-Design.

Hur höga är kostnaderna? Enligt informationen på den officiella återförsäljarwebbplatsen varierar priset på nya Volvo C90 2022 från 62 950 till 74 950 euro.

provköra

Precis som med XC90 finns det flera driftslägen att välja mellan för drivlina, styrning, dämpare och till och med bromsarna. Det viktigaste är förstås komforten. Gasresponsen är mjuk men inget problem.

”Automaten” växlar upp mjukt, växlar ner snabbt – dragkraften kan enkelt kontrolleras. I dynamiskt läge väljer växellådan en lägre växel, och vid växling känner man ibland ett ryck – maxeffekten räcker.

D5 dieselvarianten är en annan sak! Även om du drar igång motorn kommer du inte att höra ett högt dån. Dessutom behöver du inte veva upp den: Vid medelstora varvtal accelererar den sedanen bara lite långsammare än bensinfyra T6.

Höjdpunkten med dieseln är PowerPulse-systemet som ”gräver ner” turbofördröjningen genom att driva turbinen med tryckluft. Denna pumpas in i en speciell behållare av en elektrisk pump och strömmar genom en elektroniskt styrd ventil in i avgasgrenröret när gasspjället aktiveras.

Nya Volvo S90 bromsar säkert i alla lägen, även om jag inte kände någon skillnad mellan normala och dynamiska bromsinställningar, som jag gjorde på XC 90 crossover.

Utan elektrisk styrning dyker sedanen snabbt in i kurvor, svänger till och med på gupp, håller banan och ratten ”blir tyngre” med ökande hastighet och ökande kurvans branthet. Föraren har dock inte känslan av att smälta samman med bilen.

Bekvämlighet? Det är mycket sådant på en halt väg. Men på kuperad asfalt, även i Dynamic-läge, andas fjädringen, följer profilen och uppfattar många ojämnheter. Jag väljer komfort. Det är som om asfalten planar ut, men antydningarna till en sekundär vibration ersätts av själva vibrationen. I kurvor svänger bilen inte bara upp och ner, utan även i sidled. Det finns en gupp i vägen vid stora korsningar.