Volvo C40 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Det är den billigaste elektriska SUV i sitt slag som kan erbjuda så mycket prestanda, funktioner eller exklusivitet. Det är den första Volvon som föddes rent elektrisk och som redan värderas att det svenska märket använde batterierna och på vilket sätt.

Volvos andra 100 procent elektriska leverans under de senaste månaderna. Om den första var just XC40  , dess givare, är det nu turen till en slående och mycket elegant kuperad kaross som tar upp C-beteckningen i varumärket. Samma flätverk – CMA-arkitektur, märkets ”små” – samma komponenter som Twin Recharge Pure Electric-versionen men med månaders mellanrum som gjorde att Volvo C40 2022  kunde trimmas nästan till perfektion.

Volvo C40 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Jag kritiserade några aspekter av denna XC40 Pure Electric Recharge, som vi testade för första gången, trots att masken var obligatorisk, med en sprudlande kraft som inte alls stämde överens med bilens filosofi och uppställning, och dessutom med en energiförbrukning långt över vad som förväntas. Dessa månader verkar ha räckt för Volvo att se över och justera parametrarna för en helelektrisk bil. Nu visar C40 2022 att Volvo menar allvar med elektrifiering. Det går att boka online – endast tillgängligt via denna kanal – även om de första leveranserna kommer att ske först under första kvartalet nästa år.

VOLVO C40 2022 RECHARGE PURE ELECTRIC: BRA DESIGN, MINIMAL FUNKTIONSFÖRLUSTER

Den är 69 mm djupare än XC40, men skillnaden ligger inte i chassit utan i den nya sluttande taklinjen, ett optiskt element som tillsammans med de bakre deflektorerna, en liten spoiler och några ljuskluster med banaeffekt sträcker sig till taket ger Volvo C40 2022 en mycket hög visuell effekt och visar sig vara en elegant, dynamisk och mycket elegant bil – den lilla bakrutan begränsar en viss sikt -.


Volvo C40 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Alla C40 är utrustade med panoramatak som standard och har nästan samma kapacitet som en motsvarande XC40. Logiskt sett kostar tillgången till baksätena lite mer på grund av den sluttande takformen och även om den fria höjden på dessa säten minskar avsevärt är beboeligheten i interiören fortfarande optimal; det förändrar inte bredden eller benutrymmet.

Den behåller den främre ”bakluckan” på 31 liter – perfekt för lastkablar – medan bagageutrymmet knappt tappar någon volym: 413 liter, absolut lite, men jämförelsevis bättre än många av sina konkurrenter. Inuti Volvo-miljön, satsar på en falsk enkelhet i hanteringen – vi måste fortsätta leta efter många funktioner i infotainmentsystemets menyer – kvaliteter med vanlig standard och onekligen premiummiljö, även om Volvo slutar köpa naturläder från denna modell. syntettyger.


✓ Du kan också kontrollera:

Grädden på moset är förstås integreringen av Googles ekosystem i navigeringen, möjligheten att konfigurera respektive konto i multimediasystemet och att registrera profiler, rutter m.m. Navigeringen innehåller också en applikation för att uppskatta autonomin till destinationen, laddpunkter och deras anställning i realtid. Kort sagt, det är som att syntetisera smarttelefonens bästa applikationer i bilens system, eftersom det utan tvekan är ett oslagbart assistans- och navigationssystem. Förresten, beräkningen av autonomin vid destinationen, till och med programmeringen av rutter på mer än hundra kilometer, var   absolut exakt  , vilket är särskilt användbart vid programmering av alla typer av förskjutning.



Volvo C40 2022: specifikationer, pris, releasedatum

VOLVO C40 2022 LADDA REN ELECTRIC: MER ”ELEKTRISK” ÄN EKVIVALENT XC40

Volvo fjärruppdaterar sina bilars multimedia och mjukvara via molnet, så jag kan föreställa mig att många av de förbättringar och framsteg vi har sett på C40 kommer att hamna på XC40 SUV om de inte redan har gjort det. En av huvudskillnaderna som jag ville klargöra är en mer gradvis accelerationshantering så att den främre delen inte längre spänns om man plötsligt accelererar med en lätt vriden ratt – på XC40 reagerade framdelen väldigt abrupt på den mekaniska stången.

Jag skulle slå vad om att parametrarna för förarassistans också har reviderats, som är mycket mindre påträngande men lika effektiva – praktiskt taget 50 % av rutten var regnad eller med vått golv – eller att fjädringen också – eller åtminstone verkar det vara så mig – lite mindre flexibel än motsvarande XC40, även om manövrerbarhet fortfarande är ett av huvudvärdena för den här bilen.

Även om den som sagt är tekniskt identisk med motsvarande XC40 så tror jag att en ren elbil innebär bättre integration och övergripande trimning av bilen. I förhållande till aspekter som redan nämnts, nämn också en bättre bromspedalkänsla. Jag tycker också att energiåtervinningshantering och drift i enpedalläge bättre uppnås – vi saknar ett snabbare sätt att komma åt den här funktionen – särskilt i övergångar där väldigt lite pedalrörelse används. – Stadstrafik – eller foten tas abrupt av gaspedalen – återhållningen är fortfarande mycket intensiv, men mer gradvis, vilket inte påverkar passagerarnas komfort.

Detalj för detalj, C40 2022 är redan mycket hög vad gäller dynamik såväl som prestanda, körkul och känsla. Tyst och isolerande, mjuk gång, högt sidostöd, mycket välkontrollerade kroppsvibrationer, styrning med mycket naturlig retur. En fantastisk cyklist. 

Volvo C40 2022: specifikationer, pris, releasedatum

DESS KONSUMTION

En annan aspekt som tycktes förbättras på motsvarande XC40 enligt mig är att dess förbrukning vid kontakt var lite hög; I det här fallet rör jag mig även när utetemperaturen är mindre gynnsam – utan att överskrida den genetiska hastigheten på de olika vägarna, men inte nå den särskilt noggrant – och jag har hållit mig på värden mellan 20,5 och 22,5 kWh per 100 km – rapporterar 22 kWh / 100 km – anländer i alla fall – programmerade resor i navigatornpå mer än hundra kilometer – med den autonomi som anges när resan påbörjas. Med sådana här rekord tror jag att det är möjligt att uppnå en genomsnittlig räckvidd på 360 per batteriladdning av de 444 km som slutligen bekräftats av märket – 24 km mer än vad som ursprungligen angavs baserat på de senaste uppdateringarna.

De två motorerna fortsätter att erbjuda enorm och omedelbar kraft, vilket gör C40 till en mycket snabb bil tack vare sina 408 globala hästkrafter, vilket lämnar en ny balanspunkt inom räckvidden med mindre kraft och lite mer autonomi. En annan ny variant är inte bekräftad av märket för närvarande, vilket var fallet med XC40, som redan erbjuder en version med motor, 231 hk och lite mindre batterier för en räckvidd på cirka 400 km   .

Som vanligt för märket är utrustningen imponerande när det gäller komfortelement och speciellt i aktiv och passiv säkerhet, och lämnar som tillval minimala justeringar detaljer. Batteriet är garanterat i 8 år vid 160 000 km. Du kan som sagt köpa C40 Recharge Eléctrico Puro online, även om du måste formalisera köpet hos den angivna återförsäljaren. Det finns bara en version med priser mellan 54 167 euro för kontant betalning, 56 100 euro för köp tillsammans med ett underhållspaket och en heltäckande försäkring i tre år eller 53 000 euro för finansiering. Premiumpriser men mest konkurrenskraftiga bland sina konkurrenter.