Volkswagen ID.4 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Årets händelse för Volkswagen var lanseringen av den första helelektriska crossovern Volkswagen ID.4 2022 i varumärkesprogrammet.

Fördelarna med nyheten är en harmonisk kombination av överkomlig kostnad, bred funktionalitet hos teknisk och elektronisk utrustning, dynamisk dragkraft och hastighetsegenskaper hos en elektrisk körning och imponerande körsträcka utan möjlighetsladdning för sin klass.


Utanför

Restylingen hade liten effekt på utseendet på nyheten, förutom den modifierade designen av fram- och baksidan av kroppen. Framsidan av den nya femdörrarskroppen med dragindex reducerat till 0,28 visar:

  • vågreliefer av huvens sidoväggar rundade längs framkanten;
  • trapetsformade block med front-, xenon- eller LED-optik anslutna med en dekorativ bygel;
  • ventilationsdon i stort format i höjd med den massiva stötfångaren.

I den nedre delen av den främre delen är det stormaskiga gallret på ventilationsluftintaget och de silverfärgade skyddsremsorna på karosspaketet i småformat iögonfallande.


Den elektriska Volkswagen från 2022 ser inte mindre chic och stilig ut på bilden i sidovyn. Inom synfältet en klassisk layout typisk för crossovers med kort motorrum, lätt sluttande tak och strikt vertikal bakkant. I de strukturella egenskaperna hos flygkroppens sidoväggar:

  • silver halvcirkelformiga och tredelade trösklar stigande till de bakre pirerna;
  • kilformade backspeglar med en intressant design;
  • proportionellt förhållande mellan steg- och korrugerade kroppsreliefer;
  • Hjulhus med skyddande plastinsatser och ”turbin”-design av aluminiumkomposithjul.

Närvaron av en viss terrängpotential indikeras av skrovets höga landning, överhängens kompakthet och närvaron av terrängfästen. Den nya modellen i märkesserien är dock inte anpassad för drift under extrema terrängförhållanden.


✓ Du kan också kontrollera:

I bakprojektionen fungerar det Volkswagen ID.4 2022 stilren och presentabel på alla sätt. Uppmärksamhetsområde:


  • spoilerpanelen på den lilla bakrutan, kompletterad med sidopelare;
  • intressant grafik av lampskärmarna för hela stoppoptiken ansluten med en LED-bygel;
  • räfflad profil av en bred stötfångare, monoblock metall-plast body kit.

Entouraget inkluderar också en dekorativ förkromad plätering av varumärkets logotyp, samt en uppsättning dimljus inbäddade i karossen.

Inre

Utbudet av inredningsmaterial som erbjuds består av tyg, läder och läderdetaljer. Det finns också högkvalitativa plaster och dekorativa accenter gjorda av lättmetallkomposit.


  • Även i den elektriska crossoverns grundmodell reduceras antalet mekaniska aktivatorer för funktionell och komforthöjande utrustning till ett minimum.
  • Hantering och konfiguration av de vanliga alternativen utförs med hjälp av kommandosensorerna på multifunktionsratten och pekplattan på den 10-tums mediadisplayen, som är placerad istället för mittkonsolen.
  • Den perfekta inbyggda elektroniken kan avundas av liknande modeller med en högre prisnivå. I närvaro av exklusiva parametrar för multimediautrustning, klimatkontroll och navigationssystem, utrustade med speciella funktioner för elektroniska assistenter och säkerhetssystem.

Den kompakta tunneln har dubbla mugghållare, en gardinstängd liten bagagelåda och en utökad lista med arrangörer.

Framsätena på den elektriska crossovern erbjuder förstklassig entré- och vägservice, inklusive en mängd olika ventilations- och värmeinställningar och, i toppversionerna, flera vibrationsmassagelägen.

Den bakre soffan kompenserar för den begränsade listan över bekvämligheter på väg med närvaron av ett armstöd och en stor mängd personligt utrymme för var och en av de tre vuxna förarna. Hyttens rymlighet kombineras med den användbara lastvolymen i 545-liters bagageutrymmet.

Provkörningen bekräftade ergonomin hos de perfekt profilerade sätena, effektiviteten hos den interna ljudisoleringen, koherensen och den utmärkta interaktionen mellan enheterna.

Tekniska egenskaper

Anpassad till designen och planlösningsegenskaperna hos MEB modulära universella plattform, är karossen på femdörrarsmodellen av den första generationen formaterad i proportionerna 4558 x 1852 och 1636 mm. Längden på chassits mittbas är 2766 mm, frihöjden är 210 mm.

de nya Volkswagen ID.4 2022 presenterar de oklanderliga fördelarna med en bekväm fjädring med adaptiva dämpare, effektiviteten hos främre skiv- och bakre trumbromsar, krängningshämmare och säkerhetssystem.

  • Basmodellens drivutrustning består av en bakaxelmonterad 204 hk elmotor med en maximal dragkraft på 310 Nm matad av ett litiumjonbatteri med en energikapacitet på 55 eller 82 kWh.
  • Crossover klarar de första hundra på 8,5 sekunder, toppfarten är upp till 160 km/h. Ruttens längd är 345 eller 520 km, laddningstiden för det modulära litiumjonbatteriet till 80 % kapacitet vid en stationär terminal är 30 minuter.

En fyrhjulsdriven modell med förbättrad hastighet och andra driftsparametrar förbereds för lansering.

alternativ och priser

de Volkswagen ID.4 2022 finns i nio versioner på världsmarknaden. Beroende på hur sofistikerad utrustningen är, varierar priset mellan 36 000 och 45 000 euro.

konkurrenter

Konkurrenterna är modeller av Mercedes-Benz EQC-klassen, Skoda Enyaq IV och Nissan Ariya med liknande parametrar.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)