Med den andra generationens modell som ska lanseras 2020 riktar Toyota in sig på SUV-publiken och produktionen har flyttats till Japan. Importbilen kommer inte att nå samma försäljningssiffror som RAV4, men anses vara ett bra mellanting mellan Toyotas mest sålda SUV och Lexus NX.

Venza, som kommer att lanseras 2020 som en produkt för modellåret 2021, förväntas gå in i sitt fjärde modellår några månader senare och lanseras 2024. Ta reda på vad du kan förvänta dig av den elektrifierade Toyota Venza 2024 här. Observera att informationen och bilderna i den här artikeln avser det aktuella modellåret och vi kommer att uppdatera den här sidan när mer information släpps av Toyota Motor.
Innehåll
Utformning
Toyota Venza är redan tre år gammal, men dess tankeväckande design gör den väldigt attraktiv. Vi förväntar oss inte att Toyota Venza kommer att förändras kosmetiskt 2024.
Venza har enkla proportioner och dess unika styling gör att den skiljer sig från andra SUV:ar på marknaden. Den tvåradiga mellanstora SUV:en har en elegant, kupéliknande silhuett som ger ett distinkt utseende utan att överdriva den kupéinspirerade designen.

Vi förväntar oss att Venza 2024 kommer att ha samma sluttande taklinje och ett smalt växthus som smalnar av mot bakpartiet, vilket skapar en kompletterande design. LED-strålkastarna med dubbla LED-bakljus, LED-baklyktorna och 19-tums multiekrade lättmetallfälgar kommer sannolikt också att behållas i modelluppdateringen.
Interiör och funktioner
Precis som exteriören sägs interiören i Toyota Venza 2024 inte skilja sig från den nuvarande modellen. Den flexibla crossovern har den välbekanta smala instrumentpanelen som omger passagerarna, en flytande centraldisplay, en mittkonsol som påminner om en hästsadel och ett Star Gaze-panoramatak med justerbar ljusstyrka.

Interiören i Toyota Venza 2024 sägs erbjuda allt du kan förvänta dig av en premium-SUV, inklusive en elektrisk (8-vägs) justerbar förarsäte med minnesfunktion, värme och ventilation, en elektrisk (8-vägs) justerbar passagerarsäte med värme och ventilation, en digital backspegel (med Homelink), ett digitalt instrumentkluster (7 eller 12,3 tum) och en projektionsdisplay (HUD) (10 tum).
Alla konfigurationer av Toyota Venza 2024 förväntas ha Toyota Audio multimediasystem integrerat i infotainmentskärmen. Basversionen “LE” har en 8-tumsskärm med röstigenkänning, Bluetooth, trådlös Android Auto-anslutning och kompatibilitet med Apple CarPlay, Amazon Alexa och Sirius XM. Andra trimnivåer – XLE, Nightshade Edition och Limited – förväntas ha en 12,3-tumsskärm, som också kan ses i 2023 Highlander, bZ4X och Lexus-modeller som NX och RZ.

Medan LE-versionen kan levereras med ett system med 6 högtalare och en förstärkare, kommer de andra varianterna sannolikt att levereras med ett JBL-musiksystem med 9 högtalare och en 1200-watts förstärkare. Andra tekniska funktioner i Venza 2024 förväntas inkludera en handsfree elektrisk baklucka, ett 360-graders kamerasystem, en Qi trådlös laddningsstation och möjligheten att uppdatera infotainmentsystemet trådlöst.
En elektrisk baklucka med handsfree-system kommer att vara standardutrustning på Toyota Venza 2024. Dessutom sägs SUV:en ha en lastvolym på upp till 28,8 kubikmeter, vilket nästan kan fördubblas till den nu standardiserade 55,1 kubikmeter genom att fälla ner baksätena.
✓ Du kan också kontrollera:
Tekniska data
Toyota Venza 2024 är baserad på Toyota New Global Architecture K (TNGA-K) och drivs uteslutande av Toyota Hybrid System II (THS II) som överförts från den tidigare modellen. Hybrid-SUV:n kommer att vara 186,6 tum lång, 73 tum bred och 65,9 tum hög (med antenn), med en hjulbas på 105,9 tum.
TOC II
THS II-drivlinan i Toyota Venza 2024 består av en 2,5-liters direktinsprutad motor och tre elmotorer: två på framaxeln och en på bakaxeln. En elektroniskt styrd variator överför vridmomentet till framhjulen, medan bakhjulen drivs av en separat motor. Fullhybridsystemet kan producera 219 hk och uppnår en kombinerad bränsleförbrukning på 39 miles per gallon.

De främsta fördelarna med Venzas THS II-hybridsystem märks i stadstrafik vid låga hastigheter och i trängsel. I stop-and-go-trafik laddar frekventa inbromsningar batteriet snabbare, vilket gör att fordonet kan förbruka ström i låga hastigheter och minska utsläppen. Venza lyfter också från marken elektriskt.
Venza har fyra körlägen: Normal, Eco, Sport och EV. Normal-läget är lämpligt för normal körning, där Toyota Hybrid System II (THS II) växlar mellan elmotorn och förbränningsmotorn. I Eco-läget ligger fokus på effektivitet och i Sport-läget maximeras effekten för bästa möjliga körprestanda. I EV-läget stängs motorn av och bilen körs 100 procent elektriskt, dvs. tills det magra litiumjonbatteriet på 0,9 kWh är tomt.
Förväntad effektiv körning
Venza Hybrid 2024 är utrustad med PED-teknik (Predictive Efficient Drive), som använder navigationsdata, minns återkommande rutter och utvärderar förarens beteende för att förbättra batteriladdningen. Systemet använder sedan optimerad gaspedalstyrning och justerar motorbromskraften för att effektivt ladda batteriet.
Aspekt | Specifikationer för Toyota Venza Hybrid 2024 |
Längd (tum) | 186,6 |
Bredd (tum) | 73,0 |
Höjd (tum) | 65,9 |
Hjulbas (tum) | 105,9 |
Slagvolym | 2,5 liter |
Elektriska motorer | Fram: två Bak: en |
Batteripaket | 0,9 kWh litiumjon |
Kombinerad effekt | 219 HK. |
Kombinerad bränsleeffektivitet | 39 miles per gallon. |
Bagageutrymme (baksätena uppfällda). | Upp till 28,8 kubikfot |
Bagageutrymme (baksätena nedfällda) | Upp till 55,1 kubikfot |
Specifikationer för Toyota Venza Hybrid 2024
Hybrid säkerhet
Toyota Venza 2024 kommer att vara utrustad med Toyota Safety Sense 2.5+ (TSS 2.5+) som standard. TSS 2.5+ innehåller sex aktiva säkerhets- och förarassistanssystem som använder en högupplöst kamera och radar med millimeterräckvidd.
TSS 2.5+ inkluderar kollisionsförebyggande system med fotgängardetektering (PCS med PD), dynamisk radarkontroll i full hastighet (DRCC), filkörningsvarnare med styrningsassistans (LDA med SA), filhållningsassistent (LTA), automatiskt helljus (AHB) och vägskyltsassistent (RSA).
Collision Avoidance System (PCS) erbjuder två ytterligare funktioner i TSS 2.5+: Korsningsassistans och nödbromsassistans. Intersection Assist känner av ett mötande fordon eller en fotgängare vid vänstersväng och en mötande fotgängare vid högersväng. Nödstyrningsassistenten stabiliserar fordonet under en nödstyrningsmanöver genom att reagera på både en fotgängare framför och ett fordon eller en cyklist framför.

Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) erbjuder en ny funktion för hastighetskontroll i kurvor som minskar hastigheten vid infarten till en kurva och ökar den igen till den inställda hastigheten vid utfarten. Andra säkerhetsfunktioner på Toyota Venza 2024 inkluderar baksätesigenkänning, varning för döda vinkeln, varning för korsande trafik och parkeringsassistent bak.
Pris och datum för utfärdande
Toyota Venza 2024 förväntas avtäckas under sensommaren 2023 till priser från 35 000 euro. Vi förväntar oss att den nya SUV:en kommer till återförsäljarna under de sista veckorna av året, eftersom produktionen av SUV:en kan starta i början av oktober 2023.
Volvogrupp-a.se säger
Toyota Venza 2024 kanske inte har några större förbättringar jämfört med den nuvarande modellen. Ändå glänser den med utmärkta prestanda, komfort, säkerhet och elegant design. Å andra sidan saknar den utrymme och lastkapacitet och är inte konstruerad för dragfordon. Men om du värdesätter stil, kvalitet och exklusivitet är Toyota Venza 2024 den perfekta mellanstora hybrid-SUV:n.