Toyota Tundra pickup i full storlek har inte sett mycket förändring på 14 år, men nu gör tredje generationens modell äntligen sin debut. Det är fortfarande inriktat på den amerikanska marknaden, så det utvecklas genom insatser från lokala Toyota-divisioner. Bilarna ska tillverkas vid fabriken i San Antonio, Texas. De nya pickuperna kommer att börja säljas mot slutet av detta år och kommer att kosta 34 tusen euro.
Hytt och chassialternativ
Den Tundra 2022utvecklades utan hänsyn till den tidigare generationens bil. 2022 års modell fick en helt annan ram med ökad styvhet och ett helt omdesignat chassi i flera format. I de enklaste modifikationerna installeras fjädrar bak istället för de tidigare fjädrarna, medan de dyrare versionerna använder adaptiva stötdämpare och luftbälg på bakaxeln. Det finns också speciella fjädringskonfigurationsalternativ för TRD Sport- och TRD Pro-versionerna. Den senaste revisionen anses vara den mest avancerade, eftersom den har FOX-stötdämpare med extra oljebehållare, en förstärkt stabilisator och speciella terrängdäck. Denna pickup är utrustad med terrängfarthållaren Crawl Control, som låter dig köra långsamt i en av fem hastigheter.
Efter uppdateringen finns Tundra endast tillgänglig som fyrdörrarsmodell. I det här fallet kan du välja mellan två kabintyper: Double Cab och CrewMax. I det första fallet är längden på lastområdet 1980 eller 2470 mm, i det andra – 1675 eller 1980 mm. Bilens lastkapacitet ökade med 11% – upp till 880 kg, och den släpvagnens maximala vikt ökade med 17,6% – upp till 5440 kg.
Motorer
Toyota pickupens motorer är nya. 3,4-liters V6-biturbomotorn är lånad från 300:e Cruiser. Men dess rekyl har justerats: effekten reduceras till 395 hk, det maximala vridmomentet är satt till 649 Nm. Motorn är kopplad till en 10-växlad automatlåda. Drivning – bak eller full med fast förbunden framaxel.
Förutom den klassiska drivlinan användes Tundran på ett hybridsystem. Den är baserad på samma turbomotor, bara en elmotor tillhandahålls här – den är installerad mellan förbränningsmotorn och transmissionen. En koppling är också installerad så att bilen endast kan röra sig med en eldrift. Effektreserven vid körning i detta läge är ganska blygsam – endast 29 km. Elmotorn drivs av ett nickel-metallhydridbatteri placerat under baksätet. Dess kapacitet nämns inte. Hybridenheten har totalt 443 hk. och 790 Nm. Den är endast tillgänglig för äldre versioner av modellen.
✓ Du kan också kontrollera:
Komplett set Toyota Tundra 2022
Interiören i den nya generationen pickuper har blivit kraftigt digitaliserad. I dyra trimnivåer dyker en kraftfull 14-tums tv upp på konsolen, och en 12,3-tums virtuell instrumentbräda med fem animationsalternativ dyker upp framför förarens ögon.
I de första versionerna är utrustningen enklare – den centrala skärmen är 8 tum stor, kombiinstrumentet består av analoga urtavlor och en 4,1 tums display i mitten. Det nya multimediasystemet har en betydligt högre prestanda samt röststyrningsfunktioner och mjukvaruuppdateringar ”over the air”. Med den medföljande 4G-modulen kan du gå online och ansluta upp till tio enheter. Vissa funktioner kan styras via en applikation på en smartphone.
Alla versioner av Tundra är baserade på den senaste utgåvan av Toyota Safety Sense-komplexet, som inkluderar adaptiv farthållare, automatisk bromsning med fotgängare och cyklistavkänning och körfältsföljning. Andra assistenter som finns tillgängliga är övervakning av döda vinkeln, felövervakning vid backning och automatisk växling av strålkastarna.