Den yttre designen av Toyota Sienna 2023 är ett försök till en SUV-cosplay, men till och med en översiktlig blick avslöjar det för minivanen att det är det. För oss är det bra. Vi gillar hur denna minivan beter sig på vägen, med sin tysta kabin och raffinerade hantering. Bortsett från den uppenbara bekvämligheten som kommer med varje minibuss, är Siennas interiör rymlig och välutrustad, även om sätena i andra raden inte är avtagbara eller stuvbara som andra minibussar.

Fjärde generationens Sienna kommer att erbjudas exklusivt som hybrid, med framhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna varianter som delar samma effekt på 245 hk, vilket visade sig vara på den svaga sidan i våra tester. Med en kombinerad bränsleekonomi på 36 mpg kan Sienna vara betydligt bränslesnålare än andra minibussar på marknaden, men vi kör hellre en Chrysler Pacifica , Honda Odyssey eller Kia Carnival .
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Den nuvarande Sienna är inne på det tredje året av denna rena hybridgeneration. Toyota firar 25-årsjubileum för märket i år med en begränsad upplaga: Endast 2 525 enheter av 25th Anniversary Edition Sienna kommer att byggas, som alla är baserade på den sportiga XSE-utrustningen och är målade i antingen Celestial Silver eller Wind Chill Pearl . Speciella 20-tumshjul, takreling, svarta bokstäver och ytterbackspeglar med integrerade strålkastare är visuella indikatorer på specialmodellens identitet. Interiören har svart läderinteriör med silversömmar, JBL-stereosystem, trådlös laddningsstation för smartphones, uppvärmda och ventilerade framsäten och golvmattor av märket 25th Anniversary.

Vi valde den sportiga XSE-modellen som kommer med 20-tumshjul, mer aggressiva stötfångare fram och bak samt sportstolar fram. XSE levereras också som standard med ett integrerat navigationssystem och andra radens kaptenssäten. Som alla Sienna-varianter kommer XSE som standard med framhjulsdrift, men fyrhjulsdriften kostar bara 760 dollar, vilket vi tycker är en värd uppgradering.
motor, transmission och prestanda
Till skillnad från tidigare versioner av Toyotas familjebil erbjuds Sienna uteslutande som hybrid. Drivlinan består av en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor och två elmotorer som tillsammans ger en effekt på 245 hk. Fyrhjulsdrift finns och erbjuder även en tredje elmotor bak som driver bakhjulen.


Siennas främsta konkurrent, den Chrysler Pacifica Hybrid, erbjuds endast med framhjulsdrift, men har V6-motor och elmotorer med 260 hk. Vår Sienna Platinum med fyrhjulsdrift lyckades inte imponera på oss i accelerationstesterna. Det tog 7,7 sekunder att nå 60 km/h och 15,8 sekunder för kvartsmilen i bara 88 km/h. Dessa resultat liknar Pacifica Hybrid, men betydligt långsammare än de icke-hybridmodeller Pacifica och Honda Odyssey vi testade.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
EPA uppskattar att de framhjulsdrivna versionerna av Sienna uppnår 36 mpg både stad och motorväg, medan den fyrhjulsdrivna versionen uppnår 1 mpg mindre vid 35 mpg. På vår blandning av stads- och motorvägskörning klarade vi 29 mpg med vårt testfordon med fyrhjulsdrift av platina. Så fort vi får chansen att testa nya Sienna i vårt 75-mila motorvägstest kommer vi att uppdatera den här artikeln med resultaten.

Interiör, komfort och lastning
Siennas interiör matchar den djärva exteriördesignen och är också modern och elegant. Istället för föregående generations öppna sittbrunn har Toyota skapat en hög mittkonsol som sträcker sig från instrumentbrädan till mittarmstödet och under vilken det finns ett stort förvaringsfack. Toppmodellerna Limited och Platinum har en tvåfärgad interiör och instrumentbrädor med läderliknande sömmar, medan den sportiga XSE-modellen får svarta och vita konstläderstolar med röda kontrastsömmar. Till skillnad från Odyssey och Pacifica Hybrid är Siennas andra sätena inte borttagbara, men kaptenssätena på andra raden (tillval) glider totalt 10 tum framåt och bakåt för att ge maximalt benutrymme för baksätespassagerare eller bakom andra raden. att skapa så mycket utrymme som möjligt för bagage. Begränsade och Platinum-modeller finns tillgängliga med fällbara säten i andra raden med utfällbara ottomaner. De två övre utrustningslinjerna kan även förses med en integrerad dammsugare.

infotainment och uppkoppling
Toyotas senaste infotainment-gränssnitt är en 9,0-tums pekskärm monterad vertikalt på instrumentbrädan ovanför klimatkontrollpanelen. Apple CarPlay, Android bil och Amazon Alexa finns ombord som standard och sju USB-portar finns inuti skåpbilen. Toyota erbjuder även SiriusXM satellitradio och en Wi-Fi-hotspot. Det grundläggande stereosystemet består av sex högtalare, XLE-modellerna är utrustade med åtta högtalare. Ett JBL-stereosystem med 12 högtalare är tillval på XLE- och XSE-modellerna och standard på Limited- och Platinum-modellerna. Ett navigationssystem i instrumentbrädan är standard från XSE och framåt, medan ett underhållningssystem i baksätet med en 11,6-tums skärm finns som tillval för alla modeller utom basmodellen LE.

säkerhet och förarassistans
Toyota erbjuder varningssystemet för döda vinkeln och förarassistanspaketet Safety Sense 2.0 som standard för nya Sienna; komfortfunktioner som parkeringssensorer och ett 360-graders exteriörkamerasystem finns som tillval. För mer information om Siennas krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard automatisk nödbromsning med fotgängardetektering
- Lane Departure Warning med Lane Departure Warning som standard
- Standard adaptiv farthållare
garanti och underhåll
De kia Carnival erbjuder en längre drivlinsgaranti och längre stötfångargaranti än Sienna. Men Toyota balanserar sitt ganska grundläggande garantipaket med en tvåårig gratis underhållsplan.
- Begränsad 3-års eller 36 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är giltig i 5 år eller 60 000 miles
- Hybridkomponenter är garanterade i 8 år eller 100 000 miles
- Gratis underhåll är giltigt i 2 år eller 25 000 miles