Toyota Sequoia är en gammal favorit med en lång historia, även om den på senare år hamnat på efterkälken i konkurrensen. Nu konkurrerar tredje generationens Toyota Sequoia med hybriddrift med Chevrolet- och Fordmodeller när det gäller design, prestanda, bränsleekonomi, väghållning och dragkapacitet.
Toyota har sålt över 300.000 enheter av de två första generationerna av Sequoia. Med en fullständig översyn av den tredje generationen siktar företaget på att tredubbla försäljningen. Lanseringen av Toyota Sequoia 2024 kommer att vara den första modelluppdateringen av tredje generationens SUV, och eftersom det är en ny utgåva kommer sannolikt inte mycket att förändras. Medan vi väntar på att Toyota ska tillkännage det nya modellåret, här är vad vi förväntar oss av Toyota Sequoia 2024. Observera att informationen och bilderna i den här artikeln är för det aktuella modellåret, och vi kommer att fortsätta att dela uppdateringar här när de blir tillgängliga.
Utformning
Tredje generationens Toyota Sequoia har genomgått en radikal designförändring. Den är baserad på designtemat ”Tech Muscle” från tredje generationens Toyota Tundra och erbjuder den stil och sofistikering som förväntas av en personbilsversion. Eftersom Toyota Sequoia 2024 är en helt ny utveckling förväntas den ha samma design som den nuvarande modellen.
Front
Framifrån har tredje generationens Sequoia en mycket mer dominant design med en större hexagonal grill, T-formade LED-strålkastare, en mer framträdande motorhuv, en mer massiv stötfångare och en silverfärgad skyddsplåt.
Sida
På flankerna ger rena, vinklade linjer och vinklade hjulhus samt en konkav sektion i det övre området tredje generationens Sequoia ett robust utseende. Till skillnad från föregångaren smälter bakrutan in i fönstren och de tre främre stolparna är svartlackerade. D-stolparna är kraftigt räfflade, vilket understryker SUV:ens moderna karaktär. Lexus-fans kommer att märka en slående likhet med tredje generationens LX i Greenhouse.
Omslagets baksida
Baktill sträcker sig de smala, horisontella bakljusen ut till axlarna. Den nya stötfångaren är smalare och ger den uppdaterade modellen ett elegantare utseende. En ny stänkskärm i silver ger robusthet. Andra visuella accenter på baksidan av karossen inkluderar en silverapplikation på bakluckan mellan bakljusen och modellnamnet i blockbokstäver under registreringsskylten.
Toyota kunde ha utrustat tredje generationens Sequoia med en skjutbar bakruta, men eftersom detta visade sig vara svårt att förverkliga valde de en gångjärnsupphängd bakruta. Mike Sweers, Executive Principal Engineer, Commercial Vehicle Programmes, Research and Development, talade med Andre Smirnoff från TFLtalk (via YouTube ) om designen och utvecklingen av den tredje generationens Sequoia. Han berättade att Toyota använder ett soltak i stället för skjutbara fönster bak eftersom bakluckan är av aluminium och det var svårt att använda planglas för designen.
Våra Toyota SUV:ar är konsekventa genom Sequoias fokus på utomhusaktiviteter. Vi fokuserar också på ett starkt formspråk med sammanlänkade komponenter som symboliserar oförstörbar styrka.
Färger
Färgpaletten på Toyota Sequoia 2024 kommer att se lite annorlunda ut. Toyota ändrar signaturfärgen på sin TRD Pro-serie med varje modellår. Medan Sequoia TRD Pro finns tillgänglig i ”Solar Octane”, en ljus orange nyans som kan se röd ut under vissa ljusförhållanden, kommer 2024 Sequoia TRD Pro att finnas tillgänglig i den nya färgen ”Terra”. Som du kan se på bilden av 2024 Tacoma nedan är Terra en mörkare nyans av orange.
Färgerna på Toyota Sequoia 2024
- Islock
- Wind Chill Pearl (tillval mot extra kostnad)
- Himmelskt silver metallic
- Månsten
- Armégrön
- Terra (exklusivt för TRD, tillval mot extra kostnad)
- Magnetisk grå metallic
- Midnattssvart metallic
- Mesquite rökt
- Supersonic Red (tillval mot extra kostnad)
- Plan
Plattform
Liksom nya Tundra kommer Toyota Sequoia 2024 att baseras på ett helramschassi. Plattformen, som Toyota kallar TNGA-F, användes först i Toyota Land Cruiser 300 och utgör nu även grunden för Lexus LX.
Enligt Toyota är huvudmålet med denna plattform att ge överlägsna köregenskaper och de högsta nivåerna av komfort och offroad-kapacitet. Ny teknik har gjort plattformen styvare än den tidigare generationen Sequoia, till exempel ny lasersvetsteknik som hjälper till att minska massa och vikt i områden där det inte behövs, samtidigt som den förstärker områden där det behövs mest.
Upphängning
Toyota Sequoia 2024 kommer att ha samma oberoende framfjädring och elektronisk servostyrning med fjäderben, vilket enligt Toyota förbättrar styrkänslan jämfört med den andra generationen, medan en multilänkaxel används baktill. Lastavkännande bakre luftfjädring och adaptiv variabel fjädring (AVS) bör också förbättra SUV: s dragkapacitet.
Sweers berättade för TFLtalk att Toyota ville förbättra Sequoia utan att ändra dess totala storlek för att hålla den ”garage-klar”. Företaget har ändrat något på andra radens säten genom att minska avståndet mellan dem och den första raden. Framstolarna har också sänkts för att ge föraren och framsätespassageraren en bekvämare sittställning. Den lägre höftpunkten innebär att långa förare och passagerare inte längre stöter huvudet mot varandra.
Vi valde inte individuell fjädring. Vår nuvarande bil har oberoende fjädring. Vi valde ett multilänksystem och mot oberoende fjädring. Vi såg inte behovet av oberoende fjädring eftersom jag kan få en bättre körkvalitet med den här nya plattformen.
Toyota valde en multilänk bakfjädring istället för föregångarens oberoende fjädring, eftersom detta inte längre behövdes. Företaget kunde uppnå bättre åkkvalitet med TNGA-F-plattformen, så ett multilänksystem kunde nu användas. Denna plattform gjorde det också möjligt att dela många komponenter.
Det har också gjort det möjligt för oss att dela komponenter. Nu har du naturligtvis olika fjäderstyvheter, stötdämparna är (olika), dämpningen är olika. Dessa saker är (olika), men den grundläggande geometrin kan jag använda i olika bilar, vilket gör att jag kan använda bakre differentialer och komponenter av den typen.
Toyota hade ursprungligen planerat att lägga ned Sequoia i samband med introduktionen av den tredje generationens Tundra. Men med nedläggningen av Land Cruiser och Sequoia förlorar Toyota sin närvaro i det fullstora SUV-segmentet. Att behålla Sequoia tillsammans med nya Tundra på TNGA-F-plattformen och minska utvecklings- och produktionskostnaderna övertygade styrelsen.
✓ Du kan också kontrollera:
Interiör och funktioner
Interiören i Toyota Sequoia 2024 kommer att baseras på designen av Tundra, som med den tidigare modellen. Trimmen och vissa plastelement kommer dock att täckas med träimitation eller högglansig färg för att tilltala köpare av familjebilar. Eftersom designen är fräsch och ganska tilltalande, kommer Toyota förmodligen inte att behöva göra för många förändringar. Sequoia 2024 kan dock se förändringar i standardutrustningen för de olika trimlinjerna.
Säten och lastutrymme
Sequoia 2024 kommer att finnas tillgänglig med antingen flera säten i andra raden eller nedfällbara kaptenssäten för att öka bagagekapaciteten eller komforten. För den tredje sätesraden kommer Toyota att utrusta SUV: n med lutande baksäten, förutom en glidfunktion i det första segmentet som gör att sätesraden kan flyttas framåt eller bakåt med ett justeringsintervall på 6 tum. Dessutom erbjuder ett justerbart lastutrymme med valfria fällbara säten i den tredje raden lagringsutrymme i en mängd olika konfigurationer och storlekar.
Den maximala lastvolymen för den tredje generationens modell är 86,9 cu.ft., vilket är betydligt mindre än för den andra generationen (120,1 cu.ft.). Anledningen till den mindre lastvolymen är förmodligen hybridsystemets batteripaket, som är monterat under sätena på den tredje raden. Beroende på konfigurationen för modellåret 2024 kan kunderna välja mellan tyg, SofTex, läder, TRD Pro Softex och semianilinläderstolar.
Toyota Audio Multimedia System
När det gäller utrustningslistan kommer Toyota Sequoia 2024 fortfarande att finnas tillgänglig med det lokala Toyota Audio multimediasystemet med skärmar från 8 till 14 tum beroende på vilken utrustning som valts, samt Android Auto och Apple Wireless System. CarPlay, lagrade användarprofiler, molnnavigering och en virtuell assistent.
Andra funktioner inkluderar en digital spegeldisplay, en panoramaskärm som använder kamerorna ombord på SUV:en för olika betraktningsvinklar, en dragkroksvy som hjälper till vid dragning av en släpvagn, valfria elektriskt fällbara och utfällbara släpbackspeglar och ett handsfree-telefonsystem. Baklucka, eluttag på 120 volt, uppvärmda/ventilerade säten, uppvärmd ratt, JBL premiumljudsystem, panoramasoltak, projektionsdisplay, LED-strålkastare och bakljus med sekventiell indikator, regnsensorerande torkare och trådlös Qi-laddning.
Säkerhet
Toyota Safety Sense 2.5, som inkluderar ett system för att undvika kollisioner med fotgängaravkänning, dynamisk farthållare med radar, automatiskt helljus, filbytesvarnare med styrhjälp, filbytesvarnare och trafikskyltsassistent, förväntas vara standard på Sequoia 2024. Andra viktiga säkerhetsfunktioner kan vara döda vinkeln-varnare, varning för korsande trafik bakifrån samt parkeringsassistans fram och bak med automatisk bromsning.
Toyota Sequoia Capstone.
Tredje generationens Toyota Sequoia introducerade ett nytt Capstone-paket, som också förväntas för modellåret 2024. Det senaste lyxorienterade paketet erbjuder mer raffinerad styling och komfort. Det inkluderar 22-tums kromhjul och unika kromdetaljer som ger fordonet en sofistikerad look. De 22-tums kromhjulen är tillgängliga för första gången på Sequoia och är exklusiva för detta toppmoderna paket. En annan exteriör höjdpunkt i Capstone-paketet är de elektriskt utfällbara fotstegen.
Capstones interiör har lyxiga perforerade säten i en slående svartvit färgskala, Capstone-logotypen på instrumentpanelen och exklusivt akustiskt glas i framdörrarna. Toyota har klätt mittkonsolen och instrumentpanelen på passagerarsidan med amerikansk valnöt och öppenporig dekor.
Toyota Sequoia TRD 2024 Toyota Sequoia TRD-paket
Toyota Sequoia TRD Sport 2024.
Tillvalet TRD Sport Package för Toyota Sequoia 2024 uppgraderar standardfälgarna på 18 tum till 20-tums TRD-fälgar i mattsvart, sportinställda Bilstein monotube-dämpare och TRD-fjädrar.
Toyota Sequoia TRD 2024 för användning i terräng
TRD Off-Road-paketet förbättrar terrängegenskaperna med en valbar, låsbar bakre differential, Multi-Terrain Select, som kontrollerar hjulspinn för att förbättra greppet, Hill Descent Assist, Crawl Control och Multi-Terrain Monitor, som ger föraren bättre överblick över svårtillgänglig terräng.
Toyota Sequoia TRD Pro 2024.
Precis som sin föregångare är Toyota Sequoia 2024 tillgänglig med TRD Pro-paketet, som erbjuder en särskilt robust design och förbättrade terrängegenskaper. Som terrängbil har den TRD-inställbara FOX-stötdämpare med intern bypass, en TRD-frontkåpa i kvarts tum aluminium, en omkopplingsbar differentialspärr bak, Crawl Control och Hill Descent Assist.
Jag tycker att bilen är vacker. Jag ska inte ljuga, jag vet att jag är lite partisk, men jag tycker inte att det är ett kylskåp på hjul. Det är bara en vacker SUV som vi har tämjt så att den kan göra många saker. Och som jag sa, för mig är den bara sofistikerad. Den är väldigt lyxig, men jag kan köra den i terrängen och göra allt som en Land Cruiser skulle göra.
En grill med texten ”TOYOTA”, TRD parkeringsljus och ljusramper, exklusiva 18-tums TRD lättmetallfälgar, TRD takräcken och ett TRD Pro avgassystem med dubbla ändrör ger 2024 års modell av Sequoia TRD Pro en touch av äventyr. Invändigt förväntas nya Sequoias TRD Pro-paket innehålla premiumfunktioner som en uppvärmd TRD-ratt, säten och växelknapp med TRD-accent och separat TRD-klimatreglering.
Tekniska data
Alla 2024 års Sequoia-modeller förväntas vara utrustade med den tidigare modellens 3,5-liters i-FORCE MAX V6 biturbo hybridmotor. Denna hybridmotor, som först introducerades i Tundra, ger 437 hk och ett vridmoment på 583 lbft och levereras med en 10-växlad automatisk växellåda. Drivlinan är konstruerad så att motorn (generatorn) är placerad i klockhuset mellan motorn och växellådan. På Sequoia drivs motorn av ett nickel-metallhydridbatteri på 1,87 kWh.
Körlägen
Den fullstora SUV:en kommer att finnas tillgänglig med 2WD- eller 4WD-drift, där toppversionerna endast har 4WD-drift, vilket gör att föraren kan välja mellan 2WD, 4WD High och 4WD Low via en spak.
Dessutom kan föraren välja mellan körlägena Eco, Normal och Sport, medan den bakre luftfjädringen med justerbar lasthöjd har inställningarna Comfort, Sport S+ och Custom. I lägena Sport och Sport+ använder i-FORCE MAX-drivlinan elmotorns omedelbara respons för att accelerera SUV:en.
Jämfört med andra generationens Sequoia erbjuder tredje generationens modell en 26 procent högre dragkapacitet på upp till 9 520 kg. Detta kommer inte att förändras under modellåret 2024.
Bränsleförbrukning för Toyota Sequoia 2024
Sequoia 2WD 2024 förväntas uppnå EPA-certifiering. Bränsleekonomin är 21 miles per gallon (urban) / 24 miles per gallon (extra-urban) / 22 miles per gallon (kombinerad) i utrustningsnivåerna SR5, Limited, Platinum och Capstone. Sequoia 4WD 2024 förväntas finnas tillgänglig i fem utrustningsnivåer (SR5, Limited, Platinum, TRD Pro och Capstone).
Aspekt | Specifikationer för Toyota Sequoia 2024 (förväntad) |
Motor | i-Force Max 3,5-liters dubbelturboladdad V6-hybridmotor |
Förskjutning | 3445cc |
Hästkrafter | 437 hk vid 5200 rpm. |
Vridmoment | 583 lb-ft. vid 2400 varv/min. |
Elektrisk motor | PMSM |
Kraft | 48 HP. |
Vridmoment | 184 lb-ft. |
Batteripaket | Nickel-metallhydrid (Ni-MH) |
Kapacitet | 1,87 kWh |
Växellåda | 10-växlad automatisk |
Layout för växellåda | RWD/4WD (med fyrhjulsdrift på deltid) |
Förväntad bränsleförbrukning | 2WD: 21 miles per gallon (stad)/24 miles per gallon (motorväg)/22 miles per gallon (kombinerat) 4WD: 19 miles per gallon (stad)/22 miles per gallon (landsväg)/20 miles per gallon (kombinerat) |
Prestanda och effektivitet hos Toyota Sequoia 2024 (förväntade specifikationer)
Aspekt | Toyota Sequoia Dimension 2024 |
Längd | 208,1 tum |
Bredd | 79,6 tum |
Höjd | 74,2 tum (SR5 4×4, Limited 4×2, Platinum 4×2, Capstone 4×2)/74,5 tum (SR5 4×2, Platinum 4×4, Capstone 4×4)/74,6 tum (Limited) 4×4)/77,7 tum (TRD Pro). |
Hjulbas | 122,0 tum. |
Markfrigång | 8,6 tum (2WD)/8,6 tum (4WD)/9,1 tum (4WD TRD Pro) |
Antal säten | 7/8 |
Takhöjd (1:a raden) | 39,2 tum (taklucka)/39,2 tum (panoramasoltak) |
Takhöjd (2:a raden) | 38,4 tum (taklucka)/37,5 tum (panoramasoltak) |
Takhöjd (3:e raden) | 35,6 tum |
Benutrymme (1:a raden) | 41,2 tum |
Benutrymme (2:a raden) | 39,2 tum |
Benutrymme (3:e raden) | 28,1-33,7 tum |
Axelutrymme (1:a raden) | 65,0 tum |
Axelutrymme (2:a raden) | 61,8 tum |
Axelavstånd (3:e raden) | 62,6 tum |
Mode nummer (1:a raden) | 62,6 tum |
Mode nummer (2:a raden) | 60,8 tum. |
Mode nummer (3:e raden) | 50,9 tum |
Bagageutrymme (bakom första raden) | 86,9 kubikfot |
Bagageutrymmets volym (bakom andra raden) | 49,0 kubikfot |
Bagageutrymme (bakom tredje raden) | 22,3-11,5 kubikfot |
Toyota Sequoia 2024 Mått (förväntade)
Aspekter/Specifikationer | СР5 (2WD/4WD) | Limited (2WD/4WD) | Platinum (2WD/4WD) | TRD Pro (4WD) | Castle Stone (2WD/4WD) |
Kapacitet för bogsering | 9520/9120 | 9300/9020 | 9310/9010 | 9,020 | 9280/8980 |
Nyttolast | 1730/1555 | 1565/1485 | 1520/1410 | 1435 | 1485/1375 |
Toyota Sequoia 2024 prestanda (förväntad)
Pris och datum för utfärdande
Priserna för Toyota Sequoia 2024 förväntas börja på 60 000 euro. De första exemplaren av den nya modellen förväntas anlända till återförsäljarna under hösten 2023. Potentiella kunder förväntas kunna lägga fasta beställningar från sensommaren 2023.
Volvogrupp-a.se säger
Den efterlängtade tredje generationens Sequoia är ett stort steg framåt och en utmärkt familje-SUV för dem som ibland kör offroad. Toyotas nya flaggskepps-SUV erbjuder en helt ny plattform som liknar den nuvarande Land Cruiser, en snyggare exteriör, en mycket kraftfullare, vridmomentstarkare och effektivare motor med hybridteknik, ett helt nytt infotainmentsystem och förbättrade terrängegenskaper. Det finns billigare och mer utrymmeseffektiva alternativ på marknaden, men vi tror inte att Toyota- och Sequoia-fansen kommer att leta mycket längre!