Den europeiska versionen av den nya 8:e generationens Toyota Hilux pickup presenterades hösten 2015. Den japanska tillverkaren har arbetat hårt för att förvandla arbetshästen till ett stadsbilsalternativ.
exteriör
Nya Toyota Hilux (2022) har en aggressiv och djärv exteriör kompletterad med ett ljust färgschema. Resultatet är en ståtlig och ”manlig” lastbil med goda terrängegenskaper.
På framsidan av Toyota Hilux-pickupen fångar strålkastarnas kisande ”onda ögon” och det trapetsformade kylargrillen av horisontella kromlameller i amerikansk stil omedelbart blickarna.
Längst ner på stötfångaren finns en annan trapets av det nedre gallret, täckt av tunna långa horisontella ribbor. Det finns svarta inlägg i hörnen på stötfångaren, som fungerar som slitsar för dimljusen.
Profilen på Toyota Hilux 2022 sticker inte ut. De mest slående delarna av fordonet är de kromade sidospeglarna, de stora upphöjda hjulhusen och de snygga lättmetallfälgarna.
Den nya modellen ser ut som en pick-up och förutom det kromade bakluckans handtag och liknande stötfångarinsatser är det inget som fångar blickarna. Strålkastarna är konventionella och skiljer sig inte mycket, åtminstone på utsidan, från de som installerades på pickuper för 5 eller till och med 25 år sedan.
interiör
Interiören i nya Toyota Hylux ser mycket mer modern, tekniskt avancerad och vacker ut än föregångarens. Inredningsdesignen beror dock mycket på fordonets utrustning – det är stor skillnad mellan bas- och toppversionen.
Inredningen ser överlag väldigt bra ut – allt är genomtänkt, ergonomiskt och av hög kvalitet även om det inte alltid känns bra – plasten är obehagligt hård. Att sitta i bilen känns dock inte längre som att köra lastbil – nu är det en personbil, och det försöker inredningen informera på alla möjliga sätt.
Den nya Toyota Hilux 2022 pickupen har bland annat läderinteriör, luftkonditionering, nyckelfri ingång och ett multimediasystem med stor skärm.
Ratten är ganska stor, med en silverdelad nedre eker, men den är bekväm och har knappar, vars antal beror på vilken version som väljs. Sätena är bekväma, klädda i tyg på basversionen och läder på de högre klädselnivåerna.
Överst på instrumentbrädan, vilket alternativ du än väljer, hittar du den traditionella Toyota elektroniska klockan och en stor varningsblinkers flankerad av luftventiler.
✓ Du kan också kontrollera:
Instrumentklustret har en traditionell layout för moderna modeller – en analog varvräknare till vänster och en hastighetsmätare till höger, med en skärm emellan som visar olika information om fordonets status. Instrumenten är av utmärkt kvalitet, mycket informativa och lättlästa.
Egenskaper
Ramkonstruktionen har förts över från föregående generation, men förstärkt mot flex och vridning. Toyota Hilux 8 4-dörrars är designad för högst fem passagerare och har följande mått: längd 5 330 mm, bredd 1 855 mm, höjd 1 815 mm och en hjulbas på 3 085 mm.
Fordonets tjänstevikt sträcker sig från 2 095 kg till 2 230 kg. Det finns inget bagageutrymme och lastutrymmet mäter 1 596 x 1 645 x 481 mm med en angiven nyttolast på 880 kg.
Pickupen har oberoende fjäderupphängning med dubbla armar framtill och beroende bladfjäderupphängning bak. Längden på de bakre fjädrarna har utökats från 1 300 mm till 1 400 mm. Ventilerade skivbromsar på framaxeln och trumbromsar på bakaxeln. Hjulen är 265/65 R17 eller 265/60 R18, markfrigången är 227 mm.
Nya Toyota Hilux 2022 kommer att erbjudas på den ryska marknaden i två versioner: med en 2,4-liters dieselmotor med 150 hk och 400 Nm i vridmoment, som levereras med en 6-växlad manuell växellåda, och med en 2,8-liters diesel. motor med 177 hk och 450 Nm kopplad till en 6-växlad automatlåda. I båda fallen är fyrhjulsdriften en omkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Pris
Hur höga är kostnaderna? Enligt den officiella återförsäljarwebbplatsen är Toyota Hylux 2022 med ny kaross prissatt till 60 035 euro.
recensioner
Toyota Hilux pitch up har gott om utrymme inuti för mig, och det är bekvämt framtill. Jämfört med förra generationen vill jag säga att Toyota har gjort ett språng i rymden: interiören är vacker, materialen ser väldigt bra ut, det luktar inte billigt. Jag älskar det. Motorn räcker när och varhelst den behövs. Markfrigång och fjädring är imponerande. Det är mycket utrymme på baksidan.
Nackdelar: Baksätets ryggstöd fälls inte ned. Inget utrymme för bagage, bara två 5 liters kärl under baksätet. Du behöver en kropp, ett lock, bågar – utan dem är det värdelöst. Priserna är upprörande.
provköra
2,8-liters GD är lyhörd, gasreglaget är lätt att använda (och det finns gott om det), omkörningar är nu lättare. Och viktigast av allt – det är tyst. Vi har redan pratat om den förbättrade inre ljudisoleringen, men motorn är också bra.
Närma dig en svår sektion, koppla in eller växla ner 4WD, lås differentialen och kryp sakta men stadigt framåt. Som ordspråket säger: ”Ju djärvare föraren, desto längre tid tar det att följa efter traktorn”. Sammantaget är det enda som håller föraren tillbaka de stora främre och bakre överhängen.
Den bakfjädringsberoende pickupen förlorar mot jeepar och crossovers, men överraskande nog inte mycket. På raksträckan är Toyota Hilux 8 stabil, svänger med självförtroende, det finns till och med en antydan till styrfeedback. Det viktigaste är att inte flyga skarpa svängar i hög hastighet, även om stabiliseringssystemet redan är helt inställt i basen, men du kan inte lura fysikens lagar.