Toyota GR 86 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Mindre än fem månader efter att Subaru presenterade sin nya budgetsportbil BRZ följer Toyota nu efter med sin systermodell. Men GT86 är nu GR 86. Toyota kunde sälja mer än 200 000 exemplar av den första generationen över hela världen. Efterträdaren är tänkt att uppnå förbättringar på alla fronter utan att urvattna det puristiska grundreceptet.

För att inte låta vikten gå över styr används aluminium till taket och stänkskärmarna. Några pund hittades också på framsätena och ljuddämparna. Japanerna är stolta över att ha byggt den lättaste fyrsitsiga coupén i segmentet, även om den kompakta fyrsitsiga coupén nu är ganska hanterbar. Totalt ska det vara 1 270 kilo. 


Toyota lovar också en 50-procentig ökning av vridstyvheten och bibehållandet av en låg tyngdpunkt ”för mer smidighet”. De yttre måtten på bilen har förblivit nästan desamma. GR 86 är 4,27 meter lång, 1,78 meter bred och 1,31 meter hög. Hjulbasen är 2 575 mm. 

Större motor

En av de främsta kritikerna mot den gamla GT86 var den trötta 2,0 liters sugboxern med sina 200 hk och det något ömtåliga vridmomentet på 205 Nm. Den nya blir inte heller en riktig missil, men den borde gå bättre. Volymen ökar till 2,4 liter, effekten till 235 hk vid 7 000 rpm och 250 Nm vid 3 700 rpm. Toyota lovar också bättre lyhördhet. 


En sexväxlad manuell växellåda överför kraften till bakhjulen som standard, och en sexväxlad automatisk växellåda finns som tillval. 0-100 km/h-värdet sjunker med 1,1 till 6,3 sekunder.  

Toyota är också stolta över aerodynamiska förbättringar som ska föras över från modellens motorsportsengagemang till serieproduktion. Dessa inkluderar luftintagen framtill och de nya sidokjolarna. Tillverkaren förväntar sig att GR 86 ska vara den bästa i sin klass när det gäller hantering och stabilitet. 



Chassit består av en MacPherson-uppsättning på framaxeln och en dubbel triangelaxel bak. Det finns 18-tumsmodeller med 215/40-däck från fabrik. Ytorna förblir smala, vilket ytterligare bör säkra GR 86 dess nimbus som jämn drift. 

✓ Du kan också kontrollera:


Det är inte svårt att se att GR 86 2022 återigen går in i de närmaste banden med Subaru BRZ. Den yttre designen är återigen nästan identisk. Den största skillnaden mellan de två syns i frontgrillen, som är lite mer aggressiv på Toyotan och påminner starkt om den hos GR Yaris. En annan skillnad verkar vara LED-strålkastarna, som ser lite annorlunda ut än Subaru Twin.

Toyota GR 86 2022 interiör

En annan déjà vu väntar inuti. Den kan också knappast skiljas från den hos BRZ. De enda förändringarna verkar vara de något förändrade sittdynorna och GR-loggan på ratten. Inget nytt på infotainmentfronten dock. Vi ser den välbekanta 8-tums centralskärmen och en digital 7-tums instrumentdisplay. Ventilationsmunstycken, alla strömbrytare, knappar och pedaler tas också över oförändrade. I den automatiska modellen gäller detta även förarassistanstekniken EyeSight från Subaru.

Vid sidan av GR Yaris och GR Supra är den nya 86:an Toyotas tredje sportbil med prefixet Gazoo Racing. Uppställningen kommer vid ett senare tillfälle att kompletteras med hyperbilen GR Super Sports. Marknadslanseringen av GR 86 2022 i Japan kommer att ske hösten 2021. Toyota har också bekräftat att bilen även kommer till Europa. En exakt tidpunkt och enskilda marknader har ännu inte nämnts.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)