Toyota GR Corolla 2023: Tekniska data, pris, motorer

Toyota har äntligen avslöjat 2023 GR Corolla efter att ha fått oss alla att svimma med den hetaste hot hatch av alla, GR Yaris. Toyota har gjort det klart att GR Yaris inte kommer att se dagens ljus i Amerika, men biltillverkaren sa att GR Corolla har mer allvar för att lugna inbitna entusiaster.

Toyota GR Corolla 2023: Scenen är klar

Den senaste GR Corolla är baserad på en modifierad version av GA-C-plattformen av standard Corolla halvkombi. Det är Toyotas nyaste roliga bil, efter debuten av nya Supra och den snabba sportbilen GR86. GR Corolla är möjligen den sportigaste fyrdörrars familjebil Toyota någonsin har byggt.

Varumärket Toyota står för pålitlighet och ekonomisk körning. Ändå gjorde varumärket en förändring i hjärtat 2017, när företagschefen Akio Toyoda lovade att bygga fler spännande bilar utan att offra Toyotas rykte om att leverera stensäker hållbarhet. Dessutom är GR Corolla inte bara en nydesignad Corolla halvkombi som Apex Edition. Han har ärvt några beprövade ingredienser från den allsmäktige GR Yaris för att säkerställa att han lever upp till Gazoo Racings ideologi.


Turboladdad trecylindrig motor

Under motorhuven på Toyota GR Corolla 2023 finns samma lilla kraftpaket som gjorde GR Yaris till en riktig hit: den turboladdade G16E GTS-motorn. Det är en 1,6-liters trecylindrig motor som ger 300 hk och ett vridmoment på 273 lb-ft. levererar, cirka 32 fler hästkrafter och sju lb-ft. mer än GR Yaris. Klättringen är en välkommen syn eftersom GR Corolla är 430 pund tyngre än Corolla.

Enligt Toyota erbjuder den reviderade motorn snabbare acceleration ur kurvor, med maximalt vridmoment tillgängligt mellan 3 000 och 5 500 rpm. Maxeffekten nås vid 6 500 rpm. Motorn andas genom en turboladdare med ett kullager och ett unikt trippelt avgassystem i rostfritt stål för att maximera kraftleveransen.


Standard fyrhjulsdrift och manuell växellåda

Tänk på Toyota GR Corolla från 2023 som en eldsprutande, rallyfostrad maskin i samma form som de ikoniska Subaru Impreza STI och Mitsubishi Lancer Evolutions från förr. Den trecylindriga motorn skickar sin kraft till alla fyra hjulen via Toyotas rallybeprövade fyrhjulsdrift GR-Four. Med detta system kan föraren välja mellan en kraftfördelning på 60:40, 50:30 eller 30:70 mellan fram- och bakaxeln. Det hela kombineras med en exklusiv sexväxlad manuell växellåda, som har en smart hastighetsjustering och en öppen differential mellan fram- och bakaxel. Nej, det finns ingen automat i nya GR Corolla.

GR Corolla levereras som standard med 18-tums lättmetallfälgar med Michelin Pilot Sport 4-däck. Den har också 14-tums bromsar med fyra kolvar fram och 11,7-tums bromsar med två kolvar bak för maximal stoppkraft. Det valfria Performance-paketet lägger till Torsen-slipdifferentialer fram och bak, ett system som optimerar vridmomentfördelningen i sidled för att ge ett obevekligt grepp, säger Toyota.


hardcore understruktur

Ha inte fel om du tyckte att GR Corolla såg bredare och skrymmande ut än en vanlig Corolla halvkombi. Den har ett standard widebody-kit som gör bilen 2,6 tum bredare än produktionsmodellen. Under den sportiga kroppen finns en styvare GA-C-plattform med mer strukturella bindningar och svetspunkter. Den vanliga MacPherson-framfjädringen och bakre fjädringen med dubbla triangelben får uppdaterade GR-spiralfjädrar, dämpare och krängningshämmare.


Toyota GR Corolla Core & Circuit Edition

Toyota GR Corolla 2023 finns i två trimnivåer: Core och Circuit Edition. Tillgänglig i vitt, svart och rött, GR Corolla Core kommer att finnas tillgänglig senare i år med ett färgmatchat tak, bakre spoilerläpp, breda stänkskärmar och GR-präglade sidokjolar. Andra funktioner inkluderar sportstolar i tyg med GR-logotyper som standard.

Å andra sidan kommer GR Corolla Circuit Edition att lanseras 2023 som en limited edition-modell. Det ger dig ett helt år att avgöra om GR Corolla är ett bättre köp än den helt nya VW Golf R.

Circuit Edition har dessutom en Torsen-differential, ett lättare smidd kolfibertak, en slimmad huva med luftventiler och en större bakspoiler. Interiören har Brin Naub-sportsäten i mocka med röda detaljer och en växlingsknopp signerad av Akio Toyoda. Lacken finns som tillval i vit, röd eller tungmetallgrå.

En 12,3-tums digital instrumentdisplay, Apple CarPlay och Android Auto-anslutning och en mekanisk parkeringsbroms är standard på både Core och Circuit Edition.


Toyota GR Corolla 2023 Priser och tillgänglighet

Prissättningen för Toyota GR Corolla 2023 är ännu inte fastställd, men vi förväntar oss att baspriserna kommer att överstiga €35 000.

Volvogrupp-a