Toyota introducerade den allra första Crown-modellen 1955, när den fortfarande var avsedd för ett mycket bredare utbud av köpare i Japan. Det var först i mitten av 1960-talet (och därefter) som kundkretsen uppstod som skulle göra denna bil till en av de mest prestigefyllda i Land of the Rising Sun.
Som Toyotas nya flaggskepp måste den sextonde generationens modell inte bara bevara kronans rika och historiskt betydelsefulla arv, utan också konkurrera i en ny värld där lyxiga SUV:ar trivs utan större motstånd. Den sextonde generationens modell är en ren hybridbil.
Om några månader kommer Toyota Crown att få sin första uppdatering, som tar den närmare modellåret 2024.
Utformning
Toyota Crown Hybrid 2024 kommer att ha samma modell och design som sin föregångare. Det går inte att förneka att Toyota har tagit ett stort steg när det gäller att sätta kursen för designen av den sextonde modellgenerationen. Resultatet, som beskrivs av varumärket som en ”lyft” design, delar sinnena. Medan den övre halvan av kroppen kastar skuggan av en sedan på en solig dag, påminner den muskulösa och upphöjda nedre halvan mer om en modern crossover.
Toyota är väl medveten om överklagandet av crossover-modeller och det faktum att de på de flesta marknader avsevärt minskar efterfrågan på typiska sedans år efter år. Så det är tydligt varför företaget har valt just denna designväg. En risk med att kombinera de lätt igenkännbara men jämförbara designdetaljerna hos en sedan och en crossover i ett fordon är dock att resultatet kan uppfattas som förvirrande snarare än enhetligt.
På nära håll har den nya generationen Crown Hybrid en elegant front med flödande linjer, sluttande motorhuv och bredare vingar. De eleganta LED-strålkastarna har backljus, medan en annan LED-remsa sträcker sig över grillens ovansida. Ett massivt men infällt luftintag är integrerat direkt i stötfångaren och lackerat i glansigt svart. Den coupéliknande taklinjen syns tydligt, liksom de stora 21-tums lättmetallfälgarna, den höga markfrigången och de svarta listerna under dörrarna och runt hjulhusen.
Den strömlinjeformade effekten baktill på nya Crown Hybrid ser unik ut, särskilt när den är lackerad i en av de tvåtonade lackerna. Bakpartiet har också ett LED-band i full bredd som smälter samman med Toyotas logotyp i mitten. Andra iögonfallande stylingdetaljer är den subtila spoilern på bakluckan, den mycket läsbara ”Crown”-bokstaven och den silvermatta nedre stötfångartrimmen.
Tekniska data
TNGA-K plattform
Toyota Crown Hybrid är baserad på TNGA-K-plattformen, som också används i många andra stora Toyota- och Lexusmodeller som Grand Highlander, Camry, RAV4, RX och TX. Ringramen under karossen är inte bara tillverkad av lätta men höghållfasta material, utan dess strukturella styvhet har också förbättrats genom att kombinera höghållfasta lim med olika tillverkningstekniker som punktsvetsning och lasersvetsning.
För nya Crown Hybrid har Toyotas ingenjörer omarbetat TNGA-K-plattformen och förbättrat ljudisoleringen. Strategiskt placerad isolering och smart fjädringsjustering håller däck- och fjädringsljud i schack, samtidigt som olika hålrum som dörrkarmar, fönsteröppningar och ledningsnät isoleras. Dessutom är viktiga komponenter som den inre balanseraren och baffeln sammanfogade med ett speciellt lim för att ytterligare minska bullernivåerna.
Inte heller här har ingenjörerna stannat upp. För att ytterligare förbättra känslan av tystnad och komfort för passagerarna har de isolerat utrymmet mellan motorrummet och förarhytten. Detsamma gäller området ovanför takklädseln och under de frodiga mattorna. Den akustiska vindrutan går hand i hand med den genomtänkta placeringen av olika dekorelement och material i interiören – allt för att skydda mot oönskat buller.
✓ Du kan också kontrollera:
Adaptiv justerbar fjädring
Crown Hybrids adaptiva variabla fjädringssystem (AVS) minskar vibrationerna och förbättrar körkomforten genom att ingenjörerna använder mjukare bussningar i de främre MacPherson-stagen och täcker spiralfjädrarna med ett speciellt polyuretanmaterial. Speciellt utformade monteringspunkter för sätet använder mer strukturellt lim för att neutralisera vibrationer från vägen. Crowns nya AVS-system har en linjär solenoidaktuator som minimerar överdriven karossrullning och rullmoment, medan dämpningskraften hos dessa variabla stötdämpare varierar beroende på vilket körläge föraren väljer.
Mått
Den nya generationen Crown Hybrid är en stor sedan som placerar sig högt i familjehierarkin. Den är 196,1 cm lång, 72,4 cm bred, 60,6 cm hög och har en hjulbas på 112,2 cm. Dessa mått förväntas förbli oförändrade fram till modellåret 2024.
Mätning | Mätning av Toyota Crown Hybrid |
Längd | 196,1 tum. |
Bredd | 72,4 tum |
Höjd | 60,6 tum |
Hjulbas | 112,2 tum |
Diameter för sväng | 19,4 fot. |
Vikt utan last | 3980 kg. (XLE/Limited)/4343 kg. (Platinum) |
Lastvolym | 15,2 kubikfot |
Antal sittplatser | 5 |
Markfrigång | 5,8 tum |
Angreppsvinkel | 13,9° |
Vinkel vid avgång | 19,3° |
Mått på Toyota Crown Hybrid 2024
Interiör och funktioner
Toyota Crown Hybrid 2024 förväntas ha samma interiör som den tidigare modellen, eftersom det är en övertagningsmodell. Utrustningen för trimlinjerna XLE, Limited och Platinum, som också förväntas, kan dock skilja sig något.
På grund av den ökade höjden är det inga problem för de flesta köpare att komma in och ut ur bilen. En annan positiv aspekt är kvaliteten på material och utförande, som nästan matchar Lexus-bröderna. Faktum är att en titt på instrumentpanelen och utformningen av den 12,3-tums pekskärmen påminner många köpare om bilar från Lexus – och det är en bra sak. Den praktiska men ändå lyxiga kupén, som kombinerar mjuka kurvor och behagliga linjer, behåller de praktiska kontrollerna.
Läderklädseln i de högre versionerna ger en känsla av rikedom, även om Softex-sätena och det svarta tyget i instegsversionen är allt annat än billiga. De 8-vägs elektriskt justerbara och uppvärmda framsätena kommer förmodligen att vara standard. Den omfattande utrustningslistan avrundas med funktioner som panoramaglastak, Smart Key System, LED-omgivningsbelysning, trådlös laddning, automatisk klimatanläggning med flera zoner, ett anpassningsbart 12,3-tums digitalt instrumentkluster, Toyota Hybrid System Display och upp till sex individuella körlägen.
Toyota Audio Multimedia System
Toyotas nyutvecklade audio-multimediasystem har den tidigare nämnda 12,3-tums pekskärmen. Den kan ta emot OTA-uppdateringar (over-the-air) och är enkel att använda tack vare högkvalitativ grafik och animationer. Drive Connect-funktionen integrerar den intelligenta assistenten och det molnbaserade navigationssystemet, medan infotainmentsystemet erbjuder Wi-Fi-anslutning samt Apple CarPlay och Android Auto trådlös teknik.
Audio-multimediasystemet på nya Toyota Crown Hybrid erbjuder också plug-in-tjänster som Remote Connect, Service Connect och Safety Connect. De två senare ingår i ett 10-årigt testpaket, medan Remote Connect är en prenumerationstjänst som ingår i Advanced Technology Package (standard på Platinum-versionen). Remote Connect innehåller en digital nyckel som gör det möjligt för användaren att styra olika fordonsfunktioner som att låsa och låsa upp dörrar och bagageutrymme, styra drivlinan och möjligheten att dela bilnyckeln med vänner och familj – allt via en Toyota Mobile App.
Säkerhet
Samtliga varianter av Crown 2024 Hybrid är utrustade med Toyota Safety Sense 3.0 (TSS 3.0). Detta säkerhetspaket kombinerar flera avancerade teknologier såsom ett kollisionsvarningssystem med fotgängarigenkänning och integrerad automatisk bromsfunktion, dynamisk avståndskontroll (DRCC) som anpassar sig till fordonet framför och ett filhållningssystem som övervakar synliga filmarkeringar.
Den styrningsassisterade filbytesvarningen varnar föraren akustiskt och visuellt (även med en liten styrning) om systemet upptäcker ett filbyte utan att indikatorn är inställd. Om DRCC redan är aktivt vidtar det dock nödvändiga åtgärder för att hålla fordonet i mitten av det tilldelade körfältet. TSS 3.0-paketet innehåller även automatiskt helljus, trafikskyltsigenkänning, döda vinkeln-övervakning och varning för korsande trafik bakifrån.
Säkerhetsnivån i Toyota Crown Hybrid 2024 förbättras av ett Active Driving Assist-system. Detta system arbetar under vissa förhållanden med en mängd avancerade sensorer (inklusive DRCC) för att hålla fordonet på ett säkert avstånd från andra trafikanter som andra bilister, fotgängare och till och med cyklister. Vid behov hjälper systemet föraren att styra genom att applicera precis tillräckligt tryck på bromsarna för att hålla fordonet i jämn rörelse framåt.
Dessutom kommer hybridsedanen att vara tillgänglig med Toyota Advanced Park System. Det använder flera sensorer och fordonets egen datorkapacitet för att styra olika kontroller som gör att Crown Hybrid kan parkera parallellt eller vinkelrätt utan att föraren behöver göra mycket. Sammanfattningsvis kommer Toyota Crown Hybrid 2024 att vara utrustad med en rad säkerhetsfunktioner för att garantera passagerarnas säkerhet.
Tekniska data
Toyota Crown 2024 kommer att finnas tillgänglig med två hybriddrivlinor: fjärde generationens Toyota Hybrid System (THS IV) och Hybrid MAX. THS IV kombinerar en 2,5-liters avgasbensinmotor med två elmotorer, en fram och en bak, för en total effekt på 236 hk. Hybrid MAX kombinerar en 2,4-liters turbobensinmotor med två motorer, också fram och bak, men med olika effektuttag. Den ger 340 hk och ett vridmoment på 400,4 lb-ft.
THS IV-transmissionen förväntas vara tillgänglig i utrustningsnivåerna XLE och Limited, medan Hybrid MAX-transmissionen kommer att erbjudas i Platinum-utförandet. Bas- och mellanklassversionerna förväntas levereras med eCVT och valbar fyrhjulsdrift, medan toppversionerna kommer att ha en sexväxlad direktväxlad automatisk växellåda och permanent fyrhjulsdrift. Gemensamt för alla är ett nickel-metallhydrid-batteripaket.
2024 Crown 2024 med THS IV-drift accelererar från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder, 2024 Crown 2024 med Hybrid MAX-drift på bara 5,7 sekunder. För att uppnå dessa värden krävs naturligtvis premiumbensin (91 oktan).
Aspekter | Tekniska data för Toyota Crown Hybrid | Tekniska data Toyota Crown Hybrid MAX |
Transmissionsstruktur | Allhjulsdrift | Allhjulsdrift |
Motor | 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor i rad utan bränsleinsprutning. | 2,4-liters turboladdad fyrcylindrig bensinmotor i rad. |
Motoreffekt | 184 hk vid 6 000 varv/min. | 264 hk vid 6 000 varv/min |
Motorns vridmoment | 163 lb-ft. vid 3600-5200 varv/min. | 332 lb-ft. vid 2000-3000 rpm. |
Antal elmotorer | Två (fram och bak) | Två (fram och bak) |
Typ av motor | Synkron drift med permanentmagnet | Synkron drift med permanentmagnet |
Motorns effekt | 88 kW (fram)/40 kW (bak) | 61 kW (fram)/58,6 kW (bak) |
Motorns vridmoment | 149 lb-ft. (fram)/89 lb-ft. (bak) | 215,4 lb-ft. (fram)/124 lb-ft. (bak) |
Typ av traktionsbatteri | Nickel-metallhydrid | Nickel-metallhydrid |
Nominell spänning för traktionsbatteri | 230,4 В | 230,4 В |
Traktionsbatteriets kapacitet [3 timmar] | 5,0 Ah | 5,0 Ah |
Nettoeffekt för hybridsystemet | 236 HK. | 340 HK. |
Användbart vridmoment för hybridsystemet | 400,4 lb-ft. | |
0 till 100 km/h | 7,6 sekunder | 5,7 sekunder |
Bränsletank | 14,5 liter | 14,5 liter |
Bränsleförbrukning (stad/väg/kombinerad) | 42/41/41 miles per gallon. | 29/32/30 miles per gallon. |
Specifikationer för Toyota Crown Hybrid 2024
Pris och datum för utfärdande
Priserna för Toyota Crown Hybrid 2024 kan börja på 41 000 euro. Det officiella tillkännagivandet av priserna och lanseringsdatumet förväntas ske under tredje kvartalet 2023. De första exemplaren av den nya modellen kan anlända till återförsäljarna redan under årets sista veckor.
Volvogrupp-a.se säger
Med Crown Hybrid har Toyota gett en av märkets mest omtalade bilar (och en av Japans mest omtalade bilar) en ny framtid. Även om mycket har förändrats under de år som gått sedan Crown blev känd på världsmarknaden, ansåg Toyota att Crown var tillräckligt viktig för att göra ett antal förändringar och tillägg.