Toyota Crown 2023 är den japanska biltillverkarens senaste flaggskepp crossover sedan. Den nya Crown är baserad på märkets TNGA-K-plattform, som även driver Camry, Highlander, RAV4 och tidigare Avalon. Beroende på marknaden har Toyota förberett fyra karossmodeller för den nya Crown: crossover, sedan, kombi och SUV. Vi gillar SUV-kroppsformen bäst och vi undrar fortfarande varför Toyota inte valde det för sin första återkomst till USA.

Den ursprungliga Toyopet Crown var den första japanska importen som dök upp i USA 1958. Å andra sidan njöt Uncle Sam senast av kronan 1972. Trots sin 30-åriga frånvaro från Nordamerika förblir kronan på toppen av japanska Toyotas lyxbilar.

Innehåll
Toyota Crown 2023: vad är nytt?
Toyota Crown 2023 är en helt ny modell som ersätter Avalon sedan i märkets nordamerikanska portfölj. Den är högre, bredare och längre än en Camry och har en axelavstånd på 112,2 tum för att ge gott om plats för passagerare och bagage. Enligt Toyota är nya Crown nästan fyra centimeter högre än en Camry tack vare sin crossover-liknande siluett. Alla utrustningsnivåer på nya Toyota Crown har hybriddrift, fyrhjulsdrift som standard och en mängd olika komfort- och säkerhetstekniker.

Två hybriddrivlinor och standard fyrhjulsdrift
Toyota Crown 2023 kommer i tre utrustningsnivåer: XLE, Limited och Platinum. Crown XLE och Limited har en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor (som driver framhjulen) och en hybridelmotor på bakaxeln. Toyota gav inte prestandasiffrorna, men vi har sett detta hybridsystem i andra Toyota- och Lexus-fordon. Om vi ska gissa är bashybriddrivlinan kapabel till under 250 hk, men vi får vänta på Toyotas officiella siffror. Dessutom har bashybriddrivlinan en kontinuerligt variabel automatisk växellåda (CVT) som möjliggör tillverkarens angivna bränsleekonomi på 38 mpg.


Samtidigt har Crown Platinum vad Toyota kallar en ny Hybrid Max-drivlina, med en turboladdad 2,4-liters fyrcylindrig bensinmotor, en frontmonterad elmotor och en bakmonterad elmotor som ger sammanlagt 340 hk. Vi gillar 340 hk, men bränsleförbrukningen blir lidande. Dessutom har Hybrid Max en sexväxlad automatlåda som möjliggör en riktigt sportig körning.

Underskattad lyx
Den nya Crown (nu i sin 16:e generation) är en omstart för Toyotas äldsta signum. Dess interiör utstrålar modern lyx utan att gå över huvudet med flashiga material och glänsande träpaneler.
✓ Du kan också kontrollera:
Basversionen av Crown XLE har elkraft och uppvärmda framsäten som standard, medan Limited- och Platinum-modellerna även har ventilerade framsäten och uppvärmda baksäten.
XLE-versionen har premium Softex och klädsel i svart vävt tyg, medan äkta kohudsläder är standard på Crown Limited och Platinum.

Alla trimnivåer har klimatkontroll med dubbla zoner, 12,3-tums digitalt instrumentkluster (med konfigurerbara mätare), 12,3-tums infotainmentpekskärm, trådlös laddning, USB Typ-A- och Type-C-laddningsportar och en backkamera. Självklart är anslutningsmöjligheter som trådlös Apple CarPlay, Android Auto, Wi-Fi och Bluetooth standard ombord.

Basen Crown XLE har 19-tumshjul och ett ljudsystem med sex högtalare, medan Limited kommer med ett fast panoramatak och ett JBL-ljudsystem med 11 högtalare. Toyota Advanced Technology Package lägger till 21-tums lättmetallfälgar, en fågelperspektivkamera och en digital nyckel.

Top-of-the-line Crown Platinum erbjuder även adaptiv variabel fjädring, skräddarsydda 21-tumshjul, sex körlägen och en valfri tvåfärgad lackering. Alla Crown-modeller har akustiskt glas och omfattande ljudisolering som lovar en viskande tyst åktur – precis som en Crown ska vara.


Toyota Safety Sense 3.0
Crown 2023 levereras som standard med Toyota Safety Sense 3.0. Den innehåller avancerade förarhjälpmedel som Dynamic Radar Cruise Control, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Automatiskt helljus, Traffic Sign Assist, Blind Spot Assist och Rear Cross Traffic Alert, för att nämna några. Den nya Crown har också ett Advanced Park System som automatiskt känner av en parkeringsplats och parkerar fordonet.

Toyota fabriksgaranti
Toyota Crown 2023 kommer med en treårig, 36 000 mils stötfångargaranti, en femårig, 60 000 mils drivlinagaranti och en femårig, obegränsad körsträcka korrosions- och perforeringsgaranti. Eftersom Crown är ett hybridfordon kommer det också med en 8-årig, 100 000 kilometers hybridgaranti och en 10-årig, 150 000 kilometers batterigaranti. Kronan inkluderar även två års planerat underhåll och vägassistans.

Toyota Crown 2023: Prissättning och tillgänglighet
Toyota kommer att avslöja exakta priser vid ett senare tillfälle, men vi förväntar oss att ingångsnivån Crown XLE börjar på cirka 41 000 €. Samtidigt kunde Crown Limited och Platinum börja på €45 000 respektive €49 000.