De Toyota Den 12:e generationen 2023 Corolla erbjuder imponerande bränsleeffektivitet och en mängd standardsäkerhetsfunktioner i ett kompakt paket som inte bara är spännande att titta på, utan också spännande att köra. Den kraftfullaste Corollan har en fyrcylindrig motor på bara 169 hk, vilket inte precis accelererar bilen med fart. Andra småbilar såna Honda Civic eller den Mazda 3 är snabbare, mer lyhörda och har mer fart, vilket gör körningen mycket mer intressant. Ett brett utbud av modeller skiljer Corolla från andra småbilar.

Corollan erbjuds i sedan- och halvkombiversioner, och finns även med en otroligt bränslesnål hybriddrivlina med fram- eller fyrhjulsdrift. Baksätena rymmer bekvämt vuxna, vilket gör Corolla till en prisvärd ny bil för människor som behöver en pålitlig personbärare. Corolla kommer inte att förvirra dig, men den kommer att imponera på dig med sin effektivitet och stil.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Toyota tar för det årsmodell 2023 viktiga förändringar i utrustningslinjerna och motorerna i Corolla. Corolla Hybrid-modellerna kommer att få utrustningsnivåerna SE och XLE, medan fyrhjulsdrift kommer att finnas tillgänglig som tillval för utrustningsnivåerna SE och LE hybrid i framtiden. Den 1,8-liters 139 hk-motorn som erbjuds i trimlinjerna L, LE och XLE har ersatts av 2,0-liters 169 hk-motorn. Tyvärr släppte Toyota den valfria sexväxlad manuell växellådan för 2023, vilket lämnade Corolla endast tillgänglig med en automatisk växellåda. En ny 8,0-tums infotainmentskärm ersätter de mindre displayerna som standard på alla Corollas.

XSE och XLE har nu en omdesignad 7,0″ instrumentpanel, där alla modeller får en uppdaterad 4,2″ instrumentpanel. Varje Corolla får mindre visuella uppgraderingar som LED-varselljus och omdesignade strålkastare för SE, XSE och XLE. SE- och XSE-modellerna får även en ny bakre diffusor och nya 18-tumshjul i Gloss Graphite. Corolla halvkombi har en nydesignad grill, LED-strålkastare och en bakre stötfångare med kromdetaljer. Nightshade och Apex trim erbjuds inte längre. Till sist elimineras L-utrustningen, så att LE-modellerna representerar den nya instegsvarianten av Corolla.

Vi skulle välja den sportigare SE sedan. Med en fastare fjädring som gör körningen bekvämare än den vanliga utrustningen. Corolla SE sedan har ett antal standardfunktioner som vi gillar. Dessa inkluderar LED-strålkastare, 18-tumshjul, läderratt, sportstolar fram och en 8,0-tums pekskärm med Apple CarPlay och Android Auto.

motor, transmission och prestanda
Corollan använder en 2,0-liters fyrcylindrig med 169 hk, som överför sin kraft till framhjulen via en steglös automatisk växellåda (CVT). Medan alla halvkombimodeller är utrustade med samma drivning, erbjuder sedanen också en hybriddrift. Vårt test av Corolla SE halvkombi och Corolla XSE sedan visade att även den mest kraftfulla motorn inte ger tillräcklig acceleration. Men Toyota-tvillingarna var ganska försiktiga i stadstrafiken och tysta på motorvägen. Tyvärr orsakade den hårda accelerationen hårt motorljud som förstörde dess delikatess.

Den fyrhjulsdrivna hybridmodellen vi testade klarade sprinten till 100 km/h på ganska makliga 9,0 sekunder, medan den senast testade halvkombimodellen klarade det på 8,3 sekunder. Både Corolla sedan och halvkombi har en mjuk gång som absorberar alla utom de värsta stötarna väl.

De kontrollerade kroppsrörelserna säkerställer också bättre smidighet än i de tidigare modellerna. Corolla SE och XSE har ett styvare, sportavstämt chassi och större 18-tumshjul (alla andra modeller rullar på 15- eller 16-tumsfälgar). Jämfört med sportigare och mer dedikerade konkurrenter som Mazda 3 och Volkswagen Golf Corollas progressiva styrning är tillfredsställande, men inte exemplarisk. Även om ingen av Corolla-kroppstyperna presterade imponerande i vårt bromstest från 70 mph till noll – det krävde mellan 174 och 183 fot – var bromspedalerna pålitliga och kändes naturliga.

✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Förutom en ekonomisk fyrcylindrig motor erbjuder Corolla sedan även en mycket ekonomisk hybridmodell. EPA uppskattar att den framhjulsdrivna hybriden uppnår 50 mpg stads- och motorväg, medan fyrhjulsdriften är klassad till 47 mpg city och 41 mpg på motorvägen. Som jämförelse toppar den icke-hybridmodellens 2,0-litersmotor på 169 hk i upp till 41 mph på motorvägen. Hybriden vi testade förbrukade 40 mpg vid 75 km/h på vår bränsleekonomisträcka, medan Corolla XSE sedan vi testade förbrukade 41 mpg. Halvkombi Corolla uppnår upp till 32 mpg i stadstrafik och 42 mpg på motorvägen. Halvkombin uppnådde 40 respektive 36 mpg.


Interiör, komfort och lastning
Interiören i Corolla halvkombi och sedan har en strömlinjeformad instrumentbräda och mjuka material. De flesta modeller har passiv ingång och startknapp. Andra kan uppgraderas med ambient interiörbelysning, dubbelzons klimatkontroll och uppvärmda framsäten. De som regelbundet har passagerare i baksätet bör föredra sedanen framför halvkombin, eftersom den ger betydligt mer benutrymme bakom framsätena.

Corolla halvkombi har 18 kubikfot lastutrymme bakom baksätet, men vi stuvade bara in två handväskor där. Det nya, gratis alternativet “Extended Cargo Space” ökar dock detta med 6 kubikmeter (totalt 23) genom att byta ut reservdäcket mot en däckreparationssats. Medan sedanen bara har 13 kubikmeter bagageutrymme kunde vi här ta emot åtta väskor. Båda kroppsstilarna har mindre förvaringsutrymme i inredningen jämfört med vissa rymligare rivaler. Som tur är finns det ett praktiskt fack framtill på mittkonsolen och ett användbart fack under armstödet.
infotainment och uppkoppling
Varje Corolla har ett infotainmentsystem med pekskärm med Apple CarPlay, Android Auto och en prenumerationsbaserad Wi-Fi-hotspot. Den 8,0-tums pekskärmen dominerar instrumentpanelen, men de många knapparna och rattarna för volym och inställningar hjälper föraren att hålla ögonen på vägen. Trådlös laddning och ett uppgraderat JBL-ljudsystem är bland de bästa alternativen.

säkerhet och förarassistans
Dessutom erbjuder hela Corolla-serien en mängd olika förarassistanssystem som standard, inklusive automatisk helljus och trafikskyltassistent.
För mer information om Corollas krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard kollisionsvarnare och automatisk nödbromsning
- Lane Departure Warning och Lane Departure Warning som standard
- Standard adaptiv farthållare
garanti och underhåll
Toyota erbjuder Corolla en konkurrenskraftig garanti uppbackad av gratis planerat underhåll. sådana konkurrenter Hyundai Elantra och den Kia Forte erbjuder en mycket längre drivlinsgaranti på 10 år eller 100 000 miles.
- Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är på fem år eller 60 000 miles
- Hybridkomponenter täcks i åtta år eller 100 000 miles
- Kostnadsfritt underhåll är giltigt i två år eller 25 000 miles